گزارشی از روند برگزاری رفراندوم استقلال

مردم اسکاتلند مجبور بودند

به گزارش منابع خبری مخالفان استقلال 55.4 درصد و موافقان 44.6 درصد آرا را به‌دست آوردند

رای منفی اسکاتلندی‌ها به استقلال از بریتانیا

نتیجه نهایی همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا اعلام شد و براساس گزارش‌های رسمی، استقلال اسکاتلند از بریتانیا رای نیاورد.
کد خبر: ۷۱۸۷۵۹

به گزارش ایرنا، براساس آخرین نتایج منتشرشده از سوی مسئولان انتخاباتی در اسکاتلند در بامداد روز گذشته، مخالفان استقلال 55.4 درصد و موافقان 44.6 درصد آرا را به‌دست آوردند. این نتایج بعد از شمارش آرا 31 حوزه انتخاباتی از میان 32 حوزه انتخاباتی اسکاتلند اعلام شد. نظرسنجی‌های انجام شده در روزهای قبل از برگزاری همه‌پرسی حاکی از نزدیک بودن آرای دو طرف بود.

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، بیش از چهار میلیون و 280 هزار نفر برای شرکت در این همه‌پرسی ثبت‌نام کرده بودند که 97درصد از کل جمعیت واجد شرایط برای شرکت در رای‌گیری به شمار می‌آیند. گزارش‌ها حاکی است که مشارکت اسکاتلندی‌ها در این همه‌پرسی تاریخی در برخی مناطق بیش از 90 درصد بوده است که یک رکورد در مشارکت‌های سیاسی مردم بریتانیا از جمله اسکاتلندی‌ها به حساب می‌آید. فقط ساکنان اسکاتلند حق شرکت در این همه پرسی را داشتند و دیگر شهروندان بریتانیایی از جمله اهالی اسکاتلند که در دیگر نقاط این کشور سکونت دائم گزیده‌اند نمی‌توانستند در این رای‌گیری شرکت کنند.

الکس سالموند، وزیر اول حکومت محلی و رهبر حزب ملی اسکاتلند و حامی استقلال و مبتکر این همه‌پرسی، صبح دیروز در سخنانی با پذیرش نتایج این همه‌پرسی، از اسکاتلندی‌ها خواست به این نتایج که در فرآیندی دمکراتیک به‌دست آمده است، احترام بگذارند.

از سوی دیگر، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس صبح دیروز این پیروزی را به الستر دارلینگ، رهبر کارزار تبلیغاتی مخالفان استقلال اسکاتلند تبریک گفت. دارلینگ، عضو حزب کارگر بریتانیا و وزیر دارایی دولت گوردون براون نخست‌وزیر پیشین انگلیس، طی چند هفته گذشته کارزار تبلیغاتی «نه به استقلال اسکاتلند» را به همراهی دو حزب دیگر محافظه کار و لیبرال دمکرات به راه انداخته بود.

کامرون همچنین در کنفرانسی خبری با اظهار خرسندی از عدم استقلال اسکاتلند از بریتانیا گفت: سوال «آری» یا «نه» که در همه پرسی مطرح شد، سرنوشت یک نسل کامل را تعیین کرد. این اتحاد بسیار مهم است. کشور ما اگر متحد باشد، قدرتمندتر است. من به کسانی که به استقلال رای دادند می‌گویم که ما در مقابل یک فرصت جدیدی قرار داریم تا تغییراتی را اعمال کنیم. من به اسکاتلندی‌ها این اطمینان را می‌دهم که در کنار آ‌نها خواهیم ایستاد و به مسئولیت خود در قبال آنها عمل خواهیم کرد.

از سوی دیگر، الیستر دارلینگ در واکنش به موضوع گفت: ما وحدت را بر تفرقه و جدایی ترجیح دادیم. ما با رای خود تغییرات مثبت را به جای جدایی غیرضروری انتخاب کردیم.

عدم استقلال اسکاتلند از انگلیس با واکنش‌های بین‌المللی نیز رو به رو شد. در همین راستا، آندراس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از رای منفی مردم اسکاتلند به استقلال از انگلیس استقبال کرد و گفت: انگلیس یکی از کشورهای بنیانگذار ناتو است و مطمئنم که به ایفای نقش تعیین‌کننده‌اش برای متحد و قوی نگه داشتن ائتلاف کمک می‌کند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا نیز بعد از اعلام نتیجه نهایی همه‌پرسی اسکاتلند گفت: باید بگویم که از نتایج خوشحال شده‌ام. در ملاقات بعدی با کامرون به وی می‌گویم که ما از انگلیسی متحد در اروپایی متحد استقبال می‌کنیم. نخست‌وزیر اسپانیا نیز اعلام کرد از نتیجه همه‌پرسی درباره استقلال اسکاتلند بسیار خوشحال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها