گفت​وگوهای هسته​ای با دیدار امروز ظریف و اشتون شروع می​شود

آغاز مذاکرات هسته‌ای در نیویورک

به دنبال تمدید چهارماهه توافق هسته‌ای ژنو، دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای از فردا در نیویورک پی گرفته می‌شود. مذاکراتی که سفیر انگلیس در سازمان ملل، آن را «لحظه حساس» توصیف کرده و مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه کشورمان گفته است، شرط رسیدن به نتیجه در آن، جدیت و انعطاف 1+5 است.
کد خبر: ۷۱۷۹۳۷

در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه عباس عراقچی، حمید بعیدی‌نژاد، محمد امیری، پژمان رحیمیان، داوود محمدنیا و مرضیه افخم دیروز برای شرکت در هفتمین دور مذاکرات جامع ایران و 1+5 و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شدند. ظریف امروز در مراسم ناهار کاری با اشتون گفت‌و‌گو می‌کند و فردا عصر نشست 1+5 برگزار می‌شود. گفته می‌شود پس از برگزاری اجلاس سالانه سران نیز این احتمال وجود دارد که وزیران خارجه ایران و 1+5 بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشینند. سرگئی ریابکوف سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز به خبرگزاری ریانووستی گفت که احتمال دارد نشست وزرای 1+5 با وزیر خارجه ایران ضروری باشد.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان هم که پیش از عزیمت به نیویورک به اروپا سفر کرده است، دیروز در دیدار با قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک گفت: ما با جدیت به مذاکرات ادامه می‌دهیم و امیدواریم طرف مقابل نیز جدیت و انعطاف لازم را داشته باشد تا بتوانیم قبل از چهارم آذرماه به توافق جامع برسیم.

تخت‌روانچی پس از پایان برنامه‌هایش در اروپا برای حضور در مذاکرات هسته‌ای به نیویورک می‌رود.

پیش از آغاز دور تازه گفت‌وگوها، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که تهران و واشنگتن در دور تازه مذاکرات هسته‌ای به زمینه مشترکی برسند. وزیر خارجه آمریکا گفت: من ابراز خوشبینی نمی‌کنم اما امیدوارم راهی برای دستیابی به توافقی که برای جهان اهمیت دارد، بیابیم.

با ایــــن حال نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در نشستی با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، مدعی شد دستیابی به توافق هسته‌ای، مستلزم کاهش چشمگیر توان غنی‌سازی ایران است. به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری المانیتور، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای، گفته که «زمانی که تاریخ را جابجا می‌کردیم، امیدوار بودیم که اتفاقی بیفتد. این‌که ممکن است ایران گامی رو به جلو بردارد. شاید آنها هم همین تصور را در مورد ما دارند.»

مایکل تاتام مشاور سیاسی هیات انگلیس در سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه 1+5 خود را به دست یافتن به توافق جامع با ایران متعهد می‌داند. به گزارش ایرنا وبه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه انگلیس، او در بیانیه خود تصریح کرده است: مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 برای دست یافتن به توافق نهایی به لحظه حساسی رسیده است.

او هرچند تصریح کرده «انگلیس یافتن راهکاری مسالمت‌آمیز بر اساس مذاکره را برای حل مساله هسته‌ای ایران، مسئولیت خود می‌داند»، اما در همین حال از ایران خواسته تا در گفت‌وگوها انعطاف بیشتری داشته باشد.

همزمان، وانگ مین نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل هم خواستار اتخاذ رویکرد منعطف و عمل گرایانه برای حصول توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 شده است. به گزارش فارس و به نقل از شینهوا، او با اشاره به این‌که قطعنامه‌های کمیته 1737 شورای امنیت باید با دقت اجرا شود، تاکید کرد که تحریم‌ها ابزار نهایی نیستند. وی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال شاهد تغییرات مثبتی در روند مساله هسته‌ای ایران هستیم، افزود: مرحله بعدی مذاکرات برای چگونگی رسیدن به توافق جامع بسیار مهم است.

تاثیر منفی تحریم‌ ایران بر پاریس

در همان حال که نماینده چین در سازمان ملل، تحریم‌های ایران را ابزار نهایی ندانسته و خواستار توافق نهایی با تهران شده، گزارش کمیته مالی سنای فرانسه نیز حکایت از این واقعیت دارد که این کشور بازنده بزرگ تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

به روایت این گزارش، حتی شرکت‌های آمریکایی نیز اقدام به دور زدن تحریم‌ها و دفاع از منافعشان می‌کنند. به گزارش تسنیم، این گزارش رعایت و اجرای تحریم‌های ضدایرانی توسط فرانسه را مخرب توصیف کرده و افزود: این اقدام فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که رقبای ما استراتژی بازگشت به بازار ایران را اتخاذ کرده‌اند بدون این‌که منتظر کسب اجازه (از آمریکا) شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها