در فضای پرتنش فعلی منطقه خاورمیانه، ایران به یکی از مقاصد امن گردشگران خارجی تبدیل شده است

رشد گردشگری ایران از نگاه رسانه‌های خارجی

این روزها صنعت گردشگری، روی خوشش را به ایرانی‌ها نشان داده است؛ به گونه‌ای که هم آمارهای داخلی و هم ناظران خارجی رشد گردشگری ایران طی یک سال اخیر را تائید می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۶۷۴۷

پیشتر نیز معاون سازمان گردشگری کشور با اشاره به افزایش 215 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور تا نیمه خرداد امسال، عنوان کرده بود که طی سه ماهه اول سال 92 فقط ده هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده بودند، در حالی که این رقم تا نیمه اول خرداد امسال با 215 درصد افزایش به 30 هزار گردشگر خارجی رسیده است.

موج دوم ورود گردشگران خارجی به ایران در فصل تابستان نیز با اقبال گسترده‌ای مواجه شده و مسئولان سازمان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند این موج تا نیمه اول آذر ادامه داشته باشد.

آرام بودن فضای داخلی کشور با وجود تنش‌هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، عملکرد بهتر تورهای گردشگری و کمرنگ‌تر شدن تبلیغات منفی که درباره ایران در برخی رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود، از جمله دلایلی است که موجب رشد صنعت گردشگری ایران طی یک سال اخیر شده است.

رسانه‌های خارجی نیز به رشد صنعت گردشگری ایران اذعان کرده‌اند و به طور مثال روزنامه ایتالیایی «لاریپوبلیکا» در گزارش اخیر خود گفته که ایران در صدر آژانس‌های مسافرتی به عنوان مقصد گردشگری قرار دارد.

همچنین روزنامه دیلی تلگراف نیز به روال هر سال در گزارشی 20 مقصد برتر گردشگری جهان را معرفی کرده و ایران را نیز در این فهرست قرار داده است.

اما از سوی دیگر، همچنان مشکل کمبود امکانات گردشگری و ضعف در زیرساخت‌ها، صنعت گردشگری ایران را با چالش جدی مواجه کرده است.

این کمبود امکانات گردشگری ایران، از دید رسانه‌های خارجی نیز پنهان نمانده است و به طور مثال یک روزنامه ایتالیایی ضمن اشاره به رشد صنعت گردشگری ایران طی یک سال اخیر، تصریح کرده است که گردشگران خارجی مقیم ایران، متاسفانه با آماده نبودن هتل‌ها و کمبود کارکنان آنها روبه‌رو شدند.

در این شرایط، طبیعی است که اگر تجهیزات و امکانات بهتری در اختیار گردشگران خارجی قرار گیرد، صنعت گردشگری ایران با رشدی بیش از زمان فعلی نیز مواجه خواهد شد.

ایران در صدر مقاصد گردشگری

خبرگزاری سی.ان.ان، موسسه سرویس خبری بلومبرگ، شبکه اول تلویزیون دولتی بلژیک، فایننشیال تایمز، روزنامه‌های گاردین، لس‌آنجلس تایمز، دیلی تلگراف و لاریپوبلیکا، روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا، روزنامه اینترنتی اماراتی نشنال و موسسه بین‌المللی یورومانیتور جزو 11 رسانه بین‌المللی و مهمی هستند که بتازگی درباره جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران مطالبی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش مهر، خبرگزاری سی‌.ان‌.ان در آخرین گزارش خود در تیر امسال و در تحلیل بازار گردشگری خاورمیانه، از ورود گردشگران خارجی به ایران به عنوان سونامی یاد کرده است. گزارش‌ها حاکی از آغاز مرحله جدید در حوزه گردشگری خارجی و رونق ورود گردشگران به کشور است، چنان که به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف و فایننشیال تایمز، ایران در سال 2014 در فهرست پربازدیدترین کشورهای دنیا قرار دارد.

همچنین شبکه جهانی سی.ان.ان در گزارشی از تغییر نحوه صدور ویزا برای گردشگران خارجی خبر داده و به تاثیر آن بر رشد چشمگیر گردشگری ایران در ماه‌های منتهی به آذر 1392 پرداخته بود.

روزنامه ایتالیایی «لاریپوبلیکا» در گزارش اخیر خود گفته که ایران در صدر آژانس‌های مسافرتی به عنوان مقصد گردشگری قرار دارد و ماه رمضان و هوای گرم آن باعث نشده که هتل‌های شهرهای بزرگ ایران خالی باشند.

به اعتقاد نویسنده این گزارش، 35 سال قبل تنها عده کمی مسافر مستقل به ایران سفر می‌کردند. امروزه، گروه مسافران شامل همه گروه‌های سنی از اروپا، استرالیا، کره‌جنوبی، ژاپن و چین هستند. به نظر نمی‌رسد این مهمانان مشتاق شگفتی‌های ایران، مشکلی از بابت قوانین شرعی داشته باشند.

این گزارش همچنین به مشکلات اقامتی در ایران نیز اشاره و اضافه کرده است: گردشگران متاسفانه با آماده نبودن هتل‌ها در این روزها و کمبود کارکنان آنها روبه‌رو شدند. برای مواجهه با این اضطرار، حتی شرکت‌های هتلداری بزرگ خارجی در حال سازماندهی برای پذیرایی از هزاران گردشگر هستند که در آینده ایران را به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات انتخاب خواهند کرد.

موسسه سرویس خبری بلومبرگ نیز خرداد امسال در گزارشی اعلام کرد برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال 1979، هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی قصد بازگشت به ایران را دارند و خطوط هوایی اروپا در حال افزایش یا بازگرداندن خط ارتباطی خود با تهران هستند.

بازگشت گردشگران به ایران

همچنین در گزارش دوم این شبکه با عنوان «بازگشت گردشگران به ایران»، با پخش تصاویری از میدان نقش جهان و حضور گردشگران خارجی به طرح این موضوع پرداخته که طی ده سال گذشته باورش سخت بود که ایران بتواند مقصد مطمئنی برای گردشگران باشد.روزنامه انگلیسی تلگراف نیز فروردین امسال در گزارشی ایران را مقصد گردشگری جهان در سال 2014 میلادی معرفی کرده و با تاکید بر رشد چشمگیر و بهبود روابط ایران و بسیاری از کشورهای غربی از افزایش چشمگیر ثبت نام برای سفرهای گردشگری به ایران خبر داده بود.

ایران در فهرست 20 مقصد برتر جهان

روزنامه دیلی تلگراف به روال هر سال در گزارشی 20مقصد برتر گردشگری جهان را معرفی کرده و در حرکتی غیرمنتظره، ایران را در این فهرست و در کنار کشورهایی مانند چین، اسکاتلند، السالوادور، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، زامبیا، اندونزی، گینه نو، هند، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و ترکیه قرار داده است. در این گزارش که در روزهای نخست سال جدید میلادی منتشر شد، از کاروانسراهای تاریخی در مسیر حرکت مارکوپولو، روستاهای خشتی، باغ‌های ایرانی، مساجد زیبا، کاخ‌های بی‌نظیر و مخروبه‌های اعجاب‌آور تخت‌جمشید به عنوان بخش دیگری از جذابیت‌های ایران اسم برده است.

در گزارش فایننشیال تایمز نیز آمده بود: در جذابیت‌های ایران هیچ شکی نیست. از آسمان تا سواحل زیبا، از معماری خیره‌کننده اسلامی تا دیدنی‌های باستانی و غذاهای فوق‌العاده. نویسنده فایننشیال تایمز همچنین به نقل از یک متخصص برپایی تورهای گردشگری نقل کرده است که درخواست‌ها برای سفر به ایران افزایشی 30 درصدی را همراه داشته است.

ایرانی‌ها به شما لبخند می‌زنند

روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا نیز در گزارشی با عنوان گنجینه‌های پارسی در کنار زندگی عادی گفته است: ایرانــــــی‌ها به شما لبخند می‌زنند و شما را به شام دعوت می‌کنند.

این روزنامه، بازدید از آثار باقیمانده از دوره ایران باستان را از عمده دلایل جذب جهانگردان غربی به سوی کشورمان بیان کرده و آورده است ایران مجموعه‌ای از سنت و مدرنیته است.

موسسه بین‌المللی یورومانیتور که در زمینه مطالعات بازارهای جهانی سفر فعالیت دارد، در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که اگر مشکلات سیاسی و بی‌ثباتی‌های منطقه کاهش یابد، ایران می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان بدل شود و از آنجا که در این صنعت، ظرفیت دست نخورده و بکر چشمگیری دارد، می‌تواند به آسانی به یک قطب گردشگری بسیار توسعه یافته با استانداردهای جهانی بدل شود.

رشد گردشگری مذهبی

نرخ تبادلات ارزی و ارزش ریال ایران با دیگر ارزهای خارجی نیز اکنون قدرت خرید بیشتری به گردشگران خارجی می‌دهد. در میان تحولات سریعی که هم‌اکنون در کشور در حال وقوع است، گردشگری مذهبی در این کشور بویژه در مشهد، برترین مقصد گردشگری مذهبی ایران، بسرعت در حال رشد است.

گردشگری مذهبی، هم‌اکنون یکی از بخش‌هایی است که ایران از نظر برنامه‌ریزی، برای توسعه بیشتر و جذب گردشگر بیش از هر بخش دیگری در آن فعال بوده است. منبع اصلی تامین گردشگر در این بخش از صنعت توریسم ایران، کشورهای سوریه، لبنان، بحرین، کویت و عربستان سعودی بوده‌اند؛ هرچند که عربستان سعودی عمدتا کشوری سنی مذهب با اقلیت 15 درصدی شیعه به شمار می‌آید، اما همین اقلیت اندک نیز به ایران و سایت‌های کلیدی آن به عنوان یک مرکز مقتدر مذهبی نگاه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها