17 شهریور، جمعه سیاه در تهران

امروز 17 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 12 ذی القعده 1435 هجری قمری؛8 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۴۶۵۳
17 شهریور، جمعه سیاه در تهران

هجری شمسی

17 شهریور 1285

نظامنامه انتخابات مجلس شورای ملی که توسط یک هیأت 5نفری تهیه شده بود، از سوی مظفرالدین شاه قاجار توشیح شد.

17 شهریور 1295

میرزاحسن خان وثوق الدوله کابینه خود را تشکیل داد.

17 شهریور 1344

به دعوت یونسکو، کنگره جهانی مبارزه با بیسوادی با حضور نمایندگان 86 کشور و 19 سازمان بین‌المللی در تهران آغاز به کار کرد.

17 شهریور 1357 از نخستین ساعات این روز اعلامیه حکومت نظامی تهران صادر و اعلام شد در یازده شهر حکومت نظامی بر قرار شده است. سپس تانک ها و مسلسل ها در میادین و خیابان های شهر تهران مستقر شدند. اما با حرکت مردم از نقاط مختلف تهران به سمت میدان ژاله (میدان شهدا) ماموران رژیم پهلوی بر آنها آتش گشودند و بسیاری به شهادت رسیدند. بدین ترتیب، هفدهم شهریور «جمعه سیاه» نام گرفت.

هجری قمری

12 ذی القعده 776

قطب الدین رازی فیلسوفو حکیم پرآوازه ایرانی درگذشت. او به علامه رازی و سلطان المحققین شهرت داشت. قطب الدین رازی از شاگردان برجسته علامه حلی و عضدالدین ایجی بود و سال ها در دمشق تدریس می کرد. شرح الحای در حکمت، بحرالاصداف در تقسیر و شرح قواعد الاحکام از آثار اوست.

12 ذی القعده 1344

میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری شاعر پارسی گوی درگذشت. او در اصل از مردم نیشابور بود و در چهارسالگی بر اثر ابتلا به بیماری آبله بینایی اش را از دست داد. اما اشتیاق به دانستن و آموختن موجب شد تحصیل کند و سپس ادیبی پرآوازه شد. ادیب نیشابوری ادیبی عارف مسلک و در شاعری پیرو قاآنی بود.

میلادی

8 سپتامبر 1954

پیمان دفاعی سیتو یا پیمان دفع مشترک آسیای جنوب شرقی در شهر مانیل فیلیپین امضا شد. نمایندگان کشورهای فرانسه، انگلستان، استرالیا، زلاند نو، پاکستان، فیلیپین، تایلند و امریکا امضاکنندگان این پیمان بودند و تعهد کردند در صورت حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو سایر اعضا به طور جمعی به حمایت از آن برخیزند. هدف از امضا پیمان سیتو درواقع تقویت زنجیره دفاعی امریکا برضد شوروی بود. سیتو در سال 1975 تحت تاثیر دگرگونی اوضاع منطقه منحل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها