ورود ایران به بازی‌های والیبال قهرمانی مردان جهان مصادف شد با رویارویی این تیم با یکی از پرافتخارترین تیم‌های والیبال؛ ایتالیا.
کد خبر: ۷۱۱۹۳۲

لاجوردی‌پوشان برابر سفیدپوشان ایران در شهر کراکوف لهستان یکی از شهرهای برگزارکننده هجدهمین دوره مسابقه‌های والیبال قهرمانی مردان جهان از ساعت 15 و 30 دقیقه روز گذشته به میدان رفتند که همزمان با این دیدار در شش شهر دیگر لهستان نیز بازی گروه‌های دیگر در جریان بود.

تیم ایران علاوه بر ایتالیا در گروه چهار با تیم‌های آمریکا، فرانسه، پورتوریکو و بلژیک همگروه است. ایران و ایتالیا پیش از این 11 بار با هم روبه‌رو شده‌ بودند که سهم ایتالیا هفت پیروزی و سهم ایران چهار پیروزی بوده است. در آخرین مسابقه مرحله گروهی مسابقه‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۰ ایران مقابل ایتالیا با نتیجه 3 بر 2 مغلوب شد، اما در دو فصل اخیر لیگ جهانی و جام قهرمانان قاره‌ها توانست ایتالیا را شکست دهد. با شکست روز گذشته لاجوردی‌پوشان، نخستین پیروزی ایران در والیبال مردان جهان برابر این تیم نیز به دست آمد.

در بازی دیروز سعید معروف، عادل غلامی، امیر غفور، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظریف، فرهاد قائمی و سیدمحمد موسوی برای تیم ملی بازی کردند. در تیم ایتالیا هم تراویکا، کوار، زایتسف، بوتی، بیرارلی و پارودی از ابتدا در ترکیب اصلی قرار گرفتند.

ایران در همان شروع مسابقه انگار که ایتالیا یخ‌زده باشد حملات و دفاع روی تور خود را به حریف تحمیل کرد تا جایی که در حمله 13 و در دفاع آمار چهار را در ست اول ثبت کرد. برتری 8 بر 5 شاگردان کواچ در وقت اول استراحت فنی نشان از برتری‌های تیم ملی داشت. ایتالیا که هم در سرویس و هم در دفاع عقب زمین پر اشتباه بازی می‌کرد، ست نخست را 25 بر 16 به ایران واگذار کرد.

در ست دوم تغییرات تاکتیکی مائورو بروتو سرمربی تیم ایتالیا باعث برتری این تیم شد. آنها بعد از مشاهده مهار زایتسف بهترین مهاجم تیم از سوی بازیکنان ایران، در نوع بازی تهاجمی خود دست بردند. زایتسف از سیدمحمد موسوی فاصله گرفت و به این ترتیب بازیکن روس‌تبار ایتالیا همه تدابیر تاکتیکی ایران را به هم ریخت. ایتالیا در پایان این ست 25 بر 23 برنده شد.

ایران برای بازگشت به بازی باتجربه عمل کرد و با پرهیز از بازی احساسی برابر حریف صاحب‌نام خود در امتیازگیری با ایتالیا همراه شد. این روند ادامه پیدا کرد تا این‌که دفاع‌های روی تور محمد موسوی کفه را به سود تیم ملی سنگین کرد. در این زمان سرویس‌های خوب قائمی دریافت‌های اول حریف را مختل کرد و سرانجام ایران این ست را 25 بر 21 برد. درصد دفاع‌های روی تور ایران و استفاده از توپ‌های برگشتی در ست چهارم به قدری خوب بود که بازیکنان ایتالیا را مجبور به بازی ریسکی کرد. این ست نیز با نتیجه 25 بر 22 به سود ایران تمام شد تا ایران به سه امتیاز با ارزش از این پیروزی 3 بر یک برسد. ایوان زایتسف با 19 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن این مسابقه شد؛ امیر غفور هم 18 امتیاز برای تیم ایران به دست آورد.

ایران در دومین بازی خود از ساعت 15 و 30 دقیقه روز سه‌شنبه به دیدار تیم ملی آمریکا می‌رود.

کواچ: هنوز در اول راه هستیم

اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال بعد از مسابقه، بازی بازیکنان تیمش را ستایش کرد.

او گفت: خیلی خوشحالم. ما یکی از قوی‌ترین تیم‌های جهان را با یک بازی خوب شکست دادیم. سرمربی صرب تیم ملی، اما به بازیکنانش توصیه کرد خیلی سریع از فضای این پیروزی خارج شوند و به ادامه تورنمنت فکر کنند. کواچ ادامه داد: هنوز در اول راه هستیم. باید به بازی بعدی فکر کنیم ما در این تورنمنت بازی‌های سختی در پیش داریم و ناچاریم روی هر کدام از بازی‌ها تمرکز داشته باشیم.

مائورو بروتو، سرمربی تیم ملی ایتالیا هم که پیش از بازی با ایران گفته بود برای آغاز رقابت‌های جهانی لحظه‌شماری کرده است بعد از بازی اعلام کرد ایران فراتر از آنچه بود که او تصورش را کرده بود. بروتو در کنفرانس خبری اعتراف کرد ایران در همه نقاط بازی سرتر از ایتالیا بود.

سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال در این نشست به سابقه دیدارهای دو تیم در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: والیبال ایتالیا را خوب می‌شناسیم و براساس این شناخت بازی خوبی ارائه کردیم. من از این برد خوشحالم چون می‌دانم بعد از این می‌توانیم بهتر هم بازی کنیم. پیرارلی بازیکن ایتالیا با گفتن این جمله که ایتالیا برای بازی‌ها آماده شده بود، ادامه داد: این شروع بد ما بود. با آن‌که خوب آماده شده بودیم، اما عصبی بازی کردیم و بازی را برابر ایران از دست دادیم. پیرارلی دلیل عصبانیت تیم را بد بازی کردن بازیکنان و تصمیم نادرست داور در دو صحنه مشکوک گیم سوم عنوان کرد.

اما شکست تیم ملی ایتالیا برابر ملی‌پوشان والیبال ایران بازتاب خوبی برای این تیم در سایت‌ها و خبرگزاری‌های این کشور نیز نداشت. سایت روزنامه معتبر ایتالیایی گازتا دلوا اسپورت بعد از باخت 3 بر یک ایتالیا ابعاد فنی شکست لاجوردی‌پوشان را بررسی کرد و تیم ایتالیا را فاقد ایده لازم برای رسیدن به پیروزی دانست.

در ادامه مطلب بعد از مسابقه ایتالیا ـ ایران می‌خوانیم: ایتالیا ایده مناسبی برای پیروزی نداشت و قهرمان آسیا بسیار مقتدرانه بازی را اداره کرد و به سمت پیروزی پیش برد. ایران تیم مائورو بروتو سرمربی ایتالیا را براحتی تحت‌تاثیر بازی خودش قرار داد.

خبرگزاری آنسا ایتالیا به بازی رده‌بندی لیگ جهانی اشاره کرد و نوشت: ایران انتقام بازی رده‌بندی لیگ جهانی را از ایتالیا گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها