یکی از نگرانی‌های جوامع مدرن و امروزی، ترس از دست دادن شغل‌هایی است که با پیشرفت فناوری روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. بدون تردید با پیشرفت فناوری، بعضی مشاغلی که امروز بشر در آنها مشغول فعالیت است به خطر می‌افتد؛ اما به این معنی نیست که پیشرفت فناوری می‌تواند به ضرر بشر تمام شود.
کد خبر: ۷۱۰۸۷۴

در حقیقت قرار نیست فناوری جایگزین نیروی کار شود، بلکه به تغییرشکل نیروی کار منجر خواهد شد. پیشرفت فناوری از یک سو به از بین رفتن بعضی مشاغل منجر می‌شود و از طرف دیگر موجب می​ شود مشاغل جدیدی به وجود آید. بنابراین می‌توان گفت قرار نیست پیشرفت فناوری به مسیری منتهی شود که بتواند در بسیاری از کارها و مسئولیت‌ها جایگزین انسان شود. بلکه در اصل موجب ارتقای شغلی نیروهای انسانی می‌شود و به آنها امکان می‌دهد با استفاده از فناوری‌های جدید در حد بالاتری مسئولیت انجام کارهایی را که پیش از این به عهده داشته‌اند، بپذیرند. برای مثال فناوری تلفن همراه را در نظر بگیرید. از ورود تلفن همراه به ایران 20 سال می‌گذرد. از وقتی تلفن همراه به عنوان یک فناوری جدید به زندگی ما قدم گذاشته است تحولات بسیاری را در کشور شاهد بوده‌ایم. وقتی این فناوری در کشور، روزهای کودکی را سپری می‌کرد برای خیلی‌ها فناوری عجیب و غریبی به نظر می‌رسید و حال این که در روزگار جوانی این فناوری در دل مردم جای خودش را پیدا کرده و تا جایی پیش رفته است که فقط به عنوان ابزاری برای برقراری تماس تلفنی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه برای بسیاری از کاربران به یک دفتر کار تبدیل شده و مهم‌تر از همه این که در کنار توسعه شبکه ارتباطی همراه مشاغل مختلفی در سطح متفاوت در جامعه ایجاد شده​ که می‌تواند برطرف کننده نیاز افراد در بخش‌های مختلف باشد.

مدیران، کارشناسان و متخصصان در توسعه و مدیریت این صنعت نقش مهمی داشته‌اند و به موازات رشد شبکه ارتباطی همراه مشاغل جدیدی شکل گرفته که طیف وسیعی از ارائه خدمات تخصصی پس از فروش به مشترکان تا تعمیر گوشی‌های تلفن همراه و برنامه‌نویسی اختصاصی برای گوشی‌های همراه و حتی فروش سیمکارت‌های دائمی و اعتباری و شارژ اعتباری را در برمی‌گیرد. عده‌ای از افراد خلاق در حوزه کسب و کار قدم فراتر از این محدوده گذاشته و به کمک ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و ارائه پیشنهادهایی مبنی بر ارسال یک عدد و دریافت اطلاعات و اخباری در حوزه‌های مختلف به ازای مبلغی که در هزینه صورتحساب ماهانه آنها محاسبه خواهد شد بستری برای کسب و کار فراهم کرده‌اند. به عبارت دیگر فناوری توانسته است بسیاری از محدودیت‌های کسب و کار را از میان بردارد. هر فرد توانمندی که استعداد لازم را داشته باشد می‌تواند از همه این فرصت‌ها برای کسب درآمد استفاده کند و در زمینه تولید ثروت گام بردارد.

ایلیا امیری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها