روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای نظامی:

امنیت در منطقه بدون ایران معنا ندارد

رئیس‌جمهور با تشریح دکترین نظامی کشورمان گفت: اصول نظامی ما بر مبنای دفاع است و ما هیچ سلاحی را بر مبنای تجاوز، طراحی نمی‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۹۳۳۵

به گزارش فارس، حسن روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید صنعت دفاعی اظهار کرد: ایران جغرافیای سیاسی و شرایط ژئوپلتیک خاص خود را دارد و در کنار این ایران عزیز، انقلابی به ثمر نشسته است که برای بسیاری از قدرت‌ها خوشایند نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از طرف دیگر دنیای امروز با مشکلات فراوانی روبه‌روست و هرچه بشر به آنها نیاز داشته باشد و کمیاب باشد عاملی برای جنگ و درگیری و نزاع است.

وی افزود: در کنار اینها، دنیا گرفتار بلای دیگری نیز شده است و آن هم افراطی‌گری است که حتی بنیانگذاران آن را نیز به وحشت انداخته است. رئیس‌جمهور با اشاره به مقابله ایران با هرگونه افراطی‌گری و ارائه طرح جهان عاری از خشونت در سازمان ملل متحد که با موافقت تمام کشورهای دنیا روبه‌رو شد، ادامه داد: امروز به‌دلیل افراطی‌گری، نه رفاهی برای مردم باقی مانده است و نه امنیتی و نه حتی ناموس آنها در امان است.

وی افزود: امروز در عراق چه خبر است؟ هم کلیسا، هم امامزاده و هم حسینیه خراب می‌شود، امروز شرایط بسیار عجیبی روبه‌روی ما خودنمایی می‌کند؛ در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و حتی مصر و لیبی مردم سرگردان هستند در حالی که کشورهای صنعتی و پیشرفته و وابستگان آنها در مسیر پیشرفت در حال حرکت هستند اما جهان اسلام در آتش نفاق می‌سوزد و همه مسیر توسعه و ترقی زیر پای افراط له شده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با طرح این پرسش که در برابر این شرایط ما باید چه کنیم؟ به جایگاه ایران در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزد؟ مگر می‌شود از رفاه و توسعه منطقه سخن گفت و از ایران نامی به میان نیاید؟

وی افزود: مگر می‌توان از حرکت‌های خودجوش و مردمی در منطقه سخن گفت اما از انقلاب سخن به میان نیاورد، ایران جایگاه عظیم خود را دارد و به همان نسبت، بار سنگینی را بر دوش دارد. رئیس شورای امنیت ملی ادامه داد: مگر ما در انقلاب اسلامی فتح روشن را مشاهده نکردیم و در هشت سال دفاع مقدس نصر الهی را ندیدیم؟ با وجود همه حرف‌ها دکترین نظامی جمهوری اسلامی روشن و مشخص است؛ ما در برابر تهدید دست روی دست نمی‌گذاریم، ما در برابر توطئه دشمن نسبت به استقلال و عظمت خود آرام نمی‌نشینیم، اما در عین حال اخلاق و عدالت را حتی در دفاع فراموش نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: استراتژی ما استراتژی بازدارندگی است. کشورهایی هستند که ناوهای هواپیمابر آنها، بمب‌های آنها و بمب‌های سنگرشکن آنها و ماهواره آنها بر مبنای تجاوز، تصرف، دخالت و سلطه است اما ما نه قصد دخالت یا سلطه یا تجاوز را بر کشوری داریم و نه می‌خواهیم منابع کشوری را غارت کنیم. ما اهل غیرتیم اهل غارت نیستیم.

روحانی گفت: طراحی و تحقیق ما و آموزش نظامی ما بر مبنای بازدارندگی و دفاع است اگر ما موشک زمین به زمین می‌سازیم و طراحی می‌کنیم و افزایش دقت آن را دنبال می‌کنیم که البته آن هم اخلاقی است چرا که اگر دقت موشک زمین به زمین را بکاهیم باید در برابر آسیب دیدن بی‌گناهان احساس مسئولیت کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خدا رحمت کند شهید تهرانی‌مقدم را که هر موقع نام موشکی را می‌شنوم به یاد آن شهید می‌افتم که چقدر با هم صحبت کردیم و چقدر آدم دقیقی بود.

وی افزود: من با خیلی‌ها درباره موشک‌های زمین به زمین صحبت یا بحث کردم اما آن کسی که با دقت بیشتر از همه صحبت می‌کرد شهید تهرانی‌مقدم بود که می‌گفت دقت در سلاح، تنها غرور نیست بلکه اخلاق است چرا که ممکن است شما هدفی را برای اهداف نظامی نشانه بگیرید اما با کمی خطا یک کپرنشین را بزنید.

روحانی با بیان این‌که در برد سلاح نیز همین‌گونه است، گفت: از همه مهمتر اگر ما دقیق حرف نزنیم مسئولان سیاسی کشور را در محاسبات خود به اشتباه می‌اندازیم. خیلی مهم است که ما دقیق حرف بزنیم. وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازدارندگی گفت: تمام این تلاش‌ها برای این است که جنگ نشود؛ برخی ‌فکر می‌کنند که ما اینها را برای این درست می‌کنیم که بر سر دشمن بزنیم البته آن هم ممکن است پیش بیاید اما اساس این کار برای این است که جنگ نشود.

وی افزود: همسایگان و دوستان ما و جهان اسلام بدانند که ما اگر در صنعت دفاعی توانمند شویم فقط برای امنیت خودمان نیست بلکه برای امنیت کل منطقه است؛ ثبات ما متصل به ثبات کل منطقه است، اگر عراق ناامن شود ما نگران ناامنی مرزهای خودمان هم می‌شویم. رئیس‌جمهور ادامه داد: توسعه در صورتی امکان‌پذیر است که نه‌تنها ایران امن باشد بلکه اطراف و پیرامون ما هم امن باشد، پس قدرت دفاعی ما علیه همسایگان و دوستان ما نخواهد بود. صنعت دفاعی ما کمک به آنها خواهد بود.

مخالف حضور نظامی بیگانگان در منطقه هستیم

روحانی گفت: ما مخالف حضور نظامی بیگانگان در منطقه هستیم و همواره گفته‌ایم که خودمان با همسایگانمان می‌توانیم امنیت این منطقه حساس را تامین کنیم. ما دنبال رقابت تسلیحاتی در منطقه نیستیم. شما می‌بینید در آمار و ارقام از تولید ناخالص ملی که اختصاص به بودجه دفاعی دارد نسبت به همسایگان ما بسیار پایین‌تر است، ما می‌دانیم هرچقدر به این بخش اختصاص داده شود از توسعه در دیگر بخش‌ها زده می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما دنبال رقابت تسلیحاتی و نظامی نیستیم اما برای دفاع از خودمان هرچه لازم داشته باشیم از کسی اجازه نمی‌گیریم و خودمان برای دفاع از خودمان تصمیم می‌گیریم، اجرا می‌کنیم و کشور را حراست می‌کنیم.

وی افزود: ما به‌دلیل موازین شرعی، اخلاقی و اصول انسانی و فتوای رهبر معظم انقلاب، دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم، نیستیم و نخواهیم بود. ما نه دنبال سلاح هسته‌ای هستیم و نه سلاح شیمیایی، البته ما قربانی سلاح شیمیایی شدیم اما در عین حال به‌دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نیستیم.

سلاح عادی را برای دفاع از خودمان کافی می‌دانیم

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما سلاح عادی را برای دفاع از خودمان کافی می‌دانیم اما در عین حال بر این حق قانونی تصریح می‌کنیم که جهان باید از سلاح کشتار جمعی عاری شود. نمی‌شود بخشی از معاهده ان‌پی‌تی اجرا شود و بخش دیگر آن اجرا نشود. ما بر همین هدف و آرمانمان تاکید می‌کنیم که منطقه خاورمیانه باید عاری از سلاح کشتار جمعی باشد. همان‌طور که ما در این نمایشگاه دیدیم کار صنعت دفاعی باید با صنعت کشور پیوسته باشد.

روحانی گفت: هر کاری که صنعت عادی می‌تواند انجام دهد، رها کنید و به آنها واگذار کنید. صنعت دفاعی به طور طبیعی یک صنعت انحصاری است و مشکلاتی دارد از جمله این‌که رقیب ندارد و در اینجا ما باید نظارت را بیشتر کنیم، خریداران شما و تولید آنها انحصاری است و نیروهای مسلح ما نیز برای خرید دستشان باز نیست.

از موازی‌کاری پرهیز شود

وی افزود: آن چیزی که انحصاری است خودتان دقت و نظارت کنید تا سلاحی خوب و دقیق تولید شود، کارهای موازی را نیز خود آقای وزیر جلوی آنها را بگیرد. تحقیق در هر زمینه‌ای خوب است اما منابع ما محدود است و شرایط کشور ما خاص است، شما اولویت‌بندی کنید و آنچه اولویت ماست به‌دنبال آن بروید. ما در خیلی جاها سرمایه‌گذاری کردیم. در هواپیمای مسافربری نیز می‌خواستیم خودکفا شویم، خودکفایی خوب است اما بگذاریم قدم به قدم و حساب شده جلو برویم، بخصوص در بخش غیرنظامی که باید دقت بیشتری کنیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: البته این حرف‌هایی که من می‌زنم به معنای آن نیست که بزرگی فعالیت‌های صنعت دفاعی را بکاهم، شما کار بسیار بزرگی انجام دادید، کارهای شما موجب غرور و افتخار است.

رونمایی از موشک‌های کروز و پهپادهای جدید

در مراسم دیروز، دو فروند موشک کروز و دو فروند هواپیمای بدون سرنشین جدید نیروهای مسلح کشورمان با حضور رئیس‌جمهور و وزیر دفاع رونمایی شد.

به گزارش فارس، موشک کروز قدیر که دیروز رونمایی شد، نسل جدیدی از موشک کروز است که با برد 300 کیلومتر، اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند. موشک قدیر همانند دیگر موشک‌های هم‌خانواده خود مانند نور و قادر، امکان شلیک از ساحل و شناور را دارد.

موشک کروز نصر بصیر هم، موشک کروز دریایی است که علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی با داشتن سر جستجوگر، بدون انتشار، به ویژگی عملیات در سکوت و هوشمندی مجهز شده است.

پهپاد رهگیر کرار 4 هم که دیروز رونمایی شد نسل جدیدی از پهپادهای جت جمهوری اسلامی است که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. پهپاد کرار 4 ماموریت رهگیری هوایی پرنده‌های متجاوز را به‌عهده دارد.

پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4 (سامانه نقشه‌برداری هوایی) هم قادر است نقشه‌های هوایی را با کاربری نظامی و غیرنظامی در اختیار کاربران قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها