معضلات نظام بانکی در مناظره تلویزیونی بررسی شد

بنگاه داری،رانت تسهیلات و بی تخصصی مدیران بانکها

مناظره تلویزیونی درباره عملکرد دولت در باره مهار تورم

در دولت گذشته، شاگرد اول تورم در جهان شدیم

برنامه مناظره این هفته شبک یک سیما با موضوع بررسی عملکرد دولت در مهار تورم برگزار شد و طی آن بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود بدون تورم در بوته نقد کارشناسان قرار گرفت. محمود اسلامیان عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در دولت گذشته با آن ثروت افسانه ای که کسب شد، شغل ها بسیار کاهش یافت و شاگرد اول تورم در جهان شدیم.
کد خبر: ۷۰۵۷۲۸
در دولت گذشته، شاگرد اول تورم در جهان شدیم

به گزارش خبرگزاری ها،محمد حسین ادیب، استاد دانشگاه و منتقد بسته ضد رکودی دولت به عنوان اولین نفر در این مناظره با تاکید بر اینکه بسته سیاستی دولت استوار بر کاهش منابع ارزی است گفت: درست است که منابع نفتی ما از 2 میلیون بشکه به یک میلیون بشکه کاهش یافته است اما در عوض صادرات میعانات گازی 250 هزار بشکه اضافه شده است.

وی افزود: همینطور صادرات فرآورده‌های نفتی 220 هزار بشکه افزایش یافته است. در مجموع صادرات انرژی کشور از 2میلیون 760 هزار بشکه در سال جاری به 2میلیون و 446 هزار بشکه کاهش یافته است به عبارت دیگر این گفته دولت که کمبود منابع ارزی دولت به دلیل تحریم است درست نیست و درآمد دولت از صادرات انرژی تنها 11 درصد کاهش داشته است.

ادیب گفت: عامل رکود در کشور سوء اداره حاکم بر نهاد دولت است. اینکه درآمدهای ارزی فقط 11 درصد کاهش یافته است به شیوه دیگر قابل راستی آزمایی است. در سال 90اوج درآمدهای نفتی واردات در کشور 61 میلیارد دلار بوده است. در سال جاری بر اساس عملکرد 4 ماهه دولت واردات ما 53 میلیارد دلار بوده که نشان دهنده این است تنها 13 درصد کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به عبارت دیگر این کاهش تنها 13درصد است و عامل رکود مدیریت است. دولت تنها با عنوان تحریم سوء مدیریت خود را پنهان می‌کند. دوم اینکه دولت می‌گوید در مهار تورم موفق بوده است در حوزه کشاورزی کاملاً‌ اینگونه است. تورم در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل در 4ماهه گذشته تنها 4 درصد بوده است و این درست است. اما واردات مواد کشاورزی از 1.5 میلیارد دلار در سال 81 به 10میلیارد دلار در سال 91 و 14 میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در واقع این چنین است که دولت تورم را در بخش کشاورزی با واردات کشاورزی خنثی کرده است. در واقع روستاها در حال تخلیه است و این مهار تورمی که دولت در بخش کشاورزی به آن رسیده است به ازای این است که واردات این بخش از 10 میلیارد دلار به 14میلیارد دلار افزایش رسیده است.

ادیب تاکید کرد: با 10میلیارد دلار واردات مواد کشاورزی ما 56 درصد غذا را وارد می کردیم اما الان 70 درصد غذا را وارد می‌کنیم . در حوزه تولیدات صنعتی هم این چنین است. نسبت به مهر 91 قیمت کالاهای خارجی تنها 2درصد در بازارهای جهانی افزایش یافته است. اما نرخ ارز در ایران 18درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر کالاهای خارجی 16درصد ارزان تر وارد ایران می‌شود در حالی که با شاخص بانک مرکزی هزینه تولید در ایران نسبت به مهر 91 به میزان 43 درصد افزایش داشته است. اتفاقی که می‌افتد این است که تولید داخلی 43 درصد گران تر انجام شده است و کالاهای وارداتی 16درصد ارزان تر وارد شده است. اختلاف به میزان 62 درصد است برای همین جایگزین تولید داخلی شده است. واقعیت این است که دولت به کمک واردات دارد تورم را در داخل مدیریت و مهار کرده است . این کاهش تورم درست است اما واردات جایگزین تولید داخلی شده است.

خروجی ثروت افسانه ای چه شد؟

محمود اسلامیان به‌عنوان مدافع بسته سیاستی خروج از تورم دولت با بیان این‌که برداشت‌هایی که در حوزه تولید دارم اعلام می‌کنم، اظهار کرد:‌ اقتصاد بحث‌های ساختاری دارد که تجربه 8 ساله گذشته نشان داد کشور 700 میلیارد درآمدهای نفتی داشت، علاوه بر این‌که 200 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه و اموال دولت را فروختیم و رقم‌های زیادی هم بدهی ایجاد کردیم. اما خروجی این ثروت افسانه‌ای برای مردم چه بود؟

وی با بیان این‌که درآمدهای نفتی سالانه 30 تا 40 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار افزایش یافت، تصریح کرد: این همه پول کجا رفت، خروجی آن چیزی که ما در جامع احساس می‌کنیم، شد 670 هزار شغل در آخر سال 73 به 14 هزار شغل رسید.

وی با تاکید بر این‌که در تورم شاگرد اول دنیا شدیم، بیان کرد: بعد به بحث تحریم‌ها خوردیم و دیگر درآمدهای نفتی نبود که ضعف‌های ساختاری را نشان دهد. معتقدم در چند سال اخیر اتفاقاتی که روی داده اگر یک درس برای ما داشته باشد با این مسیر راه به جایی نخواهیم برد. در کشوری که 70 میلیون نفر جمعیت دارد خداوند هیچ نعمتی را برای مردم کم نگذاشته است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با بیان این‌که جدول مندلیف، انرژی در کشور داریم و جزو 5 پتانسیل تارخی دنیا هستیم، گفت: از این منابع چه استفاده ای کردیم، ساختار غلط است، اگر درس بگیرم و ساختارها را درست کنیم اقتصاد دولتی در هیچ کجای جهان جواب نمی‌دهد.

اسلامیان ادامه داد:‌اولین موضوع برای مردم اشتغال و درجه دوم تورم است، چرا باید یک خانواده که فرزندی را تربیت می‌کنند با هر صبح با نگاه مایوس فرزند خود را نگاه کنند. با این‌ که دولت موضوع اول جامعه به‌عنوان موضوع اول اقتصاد انتخاب کرده 100 درصد موافق هستم.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم از دولت به این دلیل که مهم‌ترین موضوع کشور را در دستور کار قرار داده باید کمک و حمایت کنیم، علی رغم همه هزینه‌ها درسی برای اصلاح ساختار قرار گیرم یقین دارم در مسیر خوبی هستیم.

در ادامه مناظره ، سید محمد بحرینیان، اظهار کرد: بحث بسیار مشکلی است زیرا مشکلات از 60 سال گذشته به این دولت ارث رسیده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبری گفت بنابر این که در 30 سال گذشته آزمون و خطا و تمایلات از سوی حتی افراد تحصیل کرده به سمت استفاده از راه ‌و حل خوشبینانه است، دیگر زمان استفاده از سعی و خطا نیست.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، ساختار کشور را مبتنی بر تولید ندانست و بیان کرد: دولت و مجلس در دوران گذشته نیز فضای مطلوب را برای تولید ایجاد نکرده اند و از سال 85 عدم تعادل در کشور افزایش یافته از همین رو باید راه‌حل را در همان زمان‌ها جست‌و‌جو کرد.

بسته خروج از رکود ثروت های رسوب شده را به جریان بیندازد

بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران که به عنوان چهارمین سخنران در برنامه مناظره امروز پشت تریبون قرار گرفت، اظهار داشت: بنده از آقای روحانی تشکر می کنم که به موضوع رکورد تورمی توجه کردند و امیدواریم با جمع بندی نظرات تمامی کارشناسان اقتصاد کشور، این بسته بتواند کشور را از رکورد بدون تورم و یا با تورم کم عبور دهد.

وی افزود: باید ببینیم چه کنیم که در این رونق اقتصادی، مناطق محروم و توسعه نیافته سهم بیشتری از توسعه ببرند.

شکوری با بیان اینکه دولت باید در تعیین حداقل دستمزدها، میزان اخذ مالیات، میزان حق بیمه تأمین اجتماعی و پوشش بیمه و ... نگاه متفاوتی به مناطق محروم و توسعه نیافته کشور داشته باشد، گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا نیز بین ایالت های مختلف بنا به شرایط خودشان از نظر میزان مالیات تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: دولت باید به تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در مناطق محروم بپردازد که در این باره معافیت های مالیاتی نقش موثری می تواند داشته باشد.

عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران تصریح کرد: در خصوص میزان حق بیمه نیز دولت باید در مناطق محروم بازنگری کند مثلا حق بیمه پرداختی تأمین اجتماعی را از 30 درصد به 10 درصد کاهش دهد.

شکوری با اشاره به تأکید قرآن به عدم رسوب کردن ثروت و به کار نگرفتن ثروت اندوخته شده در تولید و کار، اذعان داشت: دولت باید به گونه ای بسته ضد تورمی خروج از رکود را اجرایی کند که ثروت های رسوب شده نزد مردم به جریان بیفتد تا فشار از روی بانک ها هم برداشته شود.

وی افزود:‌ دولت سود حاصل از سرمایه گذاری در تولید را حداقل برابر سود سپرده گذاری در بانک ها کند و سرمایه گذاری در تولید را از مالیات معاف کند و دولت می تواند از طریق بانک مرکزی ضمانت نامه های بانکی برای بخش خصوصی صادر کند تا به سرمایه گذاری بیشتر کمک شود.

شکوری با بیان اینکه در بسته خروج غیرتورمی از رکود اهمیت کمی به معدن داده شده، گفت: معدن می تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

وی ادامه داد: باید با تدوین یک استراتژی مشخص از رفتار بی ثبات در دولت جلوگیری شود.

اشتغالزایی از 600 هزار نفر به 14 هزار نفر رسید

علینقی مشایخی، استاد دانشگاه که به عنوان پنجمین سخنران پشت تریبون برنامه مناظره قرار گرفت، اظهار داشت: اقتصاد سیستم پیچیده ای است که اداره این سیستم پیچیده تنها می تواند مبتنی بر تفکر و مطالعات علمی باشد.

وی افزود: در 8 سال قبل از دولت فعلی، درآمدزایی 700 میلیارد دلاری ارزی، برای کشور خروجی نامطلوبی داشت به طوری که اشتغال زایی سالی 600 هزار شغل قبل از سال 84 به سالی 14 هزار شغل رسید.

مشایخی تصریح کرد: این ناشی از بی توجهی به اداره کشور بر مبنای مطالعات اقتصادی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دو مبنا باید در تصحیح روند اقتصاد ایران مورد توجه قرار گیرد، گفت: یکی مبنای ساختاری است که به دلیل وجود نفت شکل گرفته و دیگری تورم بالا و رکورد زیاد است که باید به آن نائل آمد.

وی افزود: هنر سیاستمداران این است که غلبه بر موارد کوتاه مدت باید همسو با حل مسائل بلندمدت باشد.

مشایخی با بیان اینکه بسته خروج غیرتورمی از حالت رکورد را دولت مبتنی بر علم اقتصاد و به صورت عالمانه تدوین کرده، گفت: دولت باید با کاهش مستمر تورم را مهار کند، نرخ ارز تلاطم زیادی نداشته باشد تا ثبات اقتصادی فضا را برای سرمایه گذاری مناسب کند.

وی ادامه داد: دولت باید محرکه هایی را ایجاد کند و ما باید ببینیم که این ساختارسازی هایی که در این بسته آمده چقدر می تواند گسترده شود و موضوعات کشور به چه صورت می تواند عالمانه حل شود که در این راستا باید دید چه پیشنهاداتی به دولت می توان داد تا سیاست ها کامل تر شود و برنامه های تدوین شده بهتر اجرایی شود تا کشور از رکود خارج شود.

مشایخی تصریح کرد: این وظیفه ما دلسوزان نظام است که نظرات اصلاحی خود را برای سریع تر خارج شدن کشور از رکود به دولت ارائه دهیم و کمک کنیم.

وی ادامه داد: دولت باید محرکه هایی را ایجاد کند و ما باید ببینیم که این ساختارسازی هایی که در این بسته آمده چقدر می تواند گسترده شود و موضوعات کشور به چه صورت می تواند عالمانه حل شود که در این راستا باید دید چه پیشنهاداتی به دولت می توان داد با سیاست ها کامل تر شود و برنامه های تدوین شده بهتر اجرایی شود تا کشور از رکود خارج شود.

مشایخی تصریح کرد: این وظیفه ما دلسوزان نظام است که نظرات اصلاحی خود را برای سریع تر خارج شدن کشور از رکود به دولت ارائه دهیم و کمک کنیم.

در ادامه، قسمت دوم برنامه مناظره آغاز شد.

3 میلیون کارمند 35 دقیقه در روز کار می کنند

محمد حسین ادیب، استاد دانشگاه و منتقد بسته ضد رکودی دولت در قسمت دوم مناظره با بیان اینکه این دولت درباره بحث خروج از رکود بحث زیادی نکرده است گفت: ابتدا باید علت وجود رکود را در کشور بررسی کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر که صحبت می کنیم 2میلیون و 900 هزار نفر شاغل دولتی داریم که به گفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی متوسط کار مفید آنها 35 دقیقه است و 1 میلیون و 800 هزار نفر بازنشسته داریم که کار می‌کنند.

ادیب تاکید کرد: این به این معنی است که دولت ابتدای هر ماه به 4 میلیون و 700 هزار نفر حقوق پرداخت می‌کند که 2میلیون و 900 هزار نفر آنها تنها 35 دقیقه کار می‌کنند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال جاری به میزان 80 هزار میلیارد هزینه حقوق و20 هزار میلیارد تومان هم هزینه پرسنلی است گفت: یعنی 100 هزار میلیارد تومان صرف حقوق می‌شود. درآمد نفت سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان بوده است و 40 هزار میلیارد تومان هم سهم مالیات بوده که در مجموع می‌شود 100 هزار میلیارد تومان.

وی بیان کرد: به عبارت دیگر ما درآمد نفت را در سال جاری به کسانی می‌دهیم که کار نمی کنند. درآمد مالیات را هم به کسانی می‌دهیم که کار نمی‌کنند. نحوه عملکرد سازمان تأمین اجتماعی چگونه است؟! 29هزار میلیارد تومان حق بیمه دریافت می‌کند. این حق بیمه را باید سرمایه گذاری کند تا افراد ی که بازنشسته شده‌اند در بازنشستگی حقوق دریافت کنند. اما به جای این کار تأمین اجتماعی این پول را دریافت و به بازنشستگان فعلی پرداخت می‌کند. یعنی از بخش فعال اقتصاد دریافت و به کسانی که کار نمی‌کنند پرداخت می‌کند.

پاسخ دولت به مشکلات چیزی جز برگه سفید نیست

ادیب اظهار کرد: حالا اگر این سه مورد کنار هم قرار گیرد نشان می‌دهد که درآمد نفت، پول مالیات اخذ و به کسانی که 35 دقیقه کار می‌کنند پرداخت می‌شود و پول حق بیمه نیز دریافت وبه کسانی که کار نمی‌کنند پرداخت می‌شود. با این شرایط رکود طبیعی است. اگر غیر از این بود باید متعجب می‌شدیم. در بسته سیاستی خروج از رکود هیچ راهکاری برای تغییر این وضعیت دیده نشده است. پاسخ دولت به این مشکل چیزی جز یک برگه سفید نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر دولت به یک موسسه بیمه بیکاری تبدیل شده است . زمانی که درآمد نفت و مالیات به کسانی که 35 دقیقه کار می کنند پرداخت می‌شود یعنی دولت به موسسه بیمه بیکاری تبدیل شده است. دولت می‌داند که اگر بخواهد در این حوزه تغییراتی دهد نیازمند هزینه اجتماعی است که دولت حاضر به پرداخت هزینه نیست.

ادیب تاکید کرد: مصالح ملی حکم می‌کند که باید در این زمینه تغییراتی لحاظ شود. البته تغییرات به این سرعت هم نمی‌تواند باشد. اشتباه این است که اگر یک ایده درست است به سرعت بخواهیم 0تا 100 آن را انجام دهد. صحیح آن است که به مرور پیش رویم.

وی ادامه داد: دولت نظر به اینکه به صندوق رأی توجه دارد. مصالح کشور را قربانی صندوق‌های رأی کرده است. پس جوهره کلام بنده این است که ریشه رکود چیزی جز این مسائل نیست که به آن پرداخته نشده است و تا زمانی که این مسائل حل نشود رکود حل نمی‌شود. در حال حاضر هم دولت هیچ گرایشی برای حل این مشکلات مملکت ندارد.

ادیب بیان کرد: دولت در این بسته سیاستی خود باید ستون مصارف و منابع تعیین می‌کرد و بیان می‌کرد که منابع از کجا تأمین خواهد شد. مصارف را اگر با هم جمع کنیم حدود 400 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که دولت مشخص نکرده است که قرار است از کجا تأمین شود. این بسته سیاستی دولت است.

این منتقد بسته سیاستی دولت گفت: قرار است 30 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
۰
۰
2میلیون كارمند 35 دقیقه كار می كنند!خوب یاید این موضوع درست و اصلاح شوند از 30 سال قبل این موضوع مطرح بوده و هنوز حل نشده خوب اولین مقصر دولت و مدیران آن هستند اگر مدیر به وظیفه خود عمل كند كه نباید باز شاهد ابن موضوع(35دقیقه كاركرد كامندان )بود.
مدیران ارشد تا مدیران میانی و در مجموع همه مدیران اهل كار كردند نیستند اگر ریس جمهور، وزرا مدیر كل ها و دیگر مدیران همت داشته باشند و دلسوزو با تقوا و با ایمان باشند از ساعت 6 بامداد تا ساعت 24 شب باید با حضوربا الفعل در محل كار كارمندان را هم وادار به كار می كنند آنوقت است كه كارمند ساعات حضورش مفید خواهد بود.
م.الف
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۰
۰
بانكهای خصوصی با اهداف سرمایه داری، بانكداری ربوی را نهادیه كردند كه بانك مركزی، دولت، مجلس در این زمینه مسئول هستند.

نیازمندی ها