حرم سیدالکریم قبله‌گاه تهرانی‌ها
معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت‌ عبدالعظیم‌حسنی(ع) در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

حرم سیدالکریم قبله‌گاه تهرانی‌ها

روزگار و زمانه سیدالکریم، شاه عبدالعظیم

عبدالعظیم الحسنی از راویان حدیث ائمه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن ، شناخت و معرفتی وافر داشت.
کد خبر: ۷۰۴۷۴۰
روزگار و زمانه سیدالکریم، شاه عبدالعظیم
عبدالعظیم بن عبدالله بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابیطالب علیه السلام[1]،معروف به شاه عبدالعظیم[2] و سید الکریم نسبش با چهار واسطه به امام مجتبی ع می رسد.
پدرش عبدالله نام داشت و مادر بزرگوارش فاطمه بنت عقبه بن قیس حمیدی.[3]تاریخ دقیق تولد وی روشن نیست، اما سال 173ق در مدینه چشم به جهان گشوده است.[4]

نسابان و رجالیان وی را از اصحاب امام جواد و هادی ع دانسته اند و امام هادی علیهماالسلام وی را از معتمدان خود می دانستند.[5]عبدالعظیم حسنی در دورانی که در مدینه میزیست به سبب ارتباط زیاد با ائمه علیهم السلام و سعایت بدگویان، مورد سوء ظن متوکل واقع شده و به دستور وی به سامراء منتقل گردید.[6]

پس از آن که مدتی شدیدا تحت نظربود به فرمان امام علی النقی علیه السلام به ری مهاجرت کرد.[7]وی در ری در منزل یکی از شیعیان مخفیانه به سرمی برد و به دعا و عبادت مشغول بوده و هراز چندگاهی قبری را در نزدیکی محل سکونت خود، که به گفته­ وی یکی از فرزندان امام موسی کاظم ع بود ، مخفیانه زیارت می کرد.

با وجود زندگی مخفیانه، اما شیعیان از حضور وی در ری آگاه شده و به دیدار وی شتافتند،[8]و وی مرجع امور دینی شیعیان شده بود.[9]اما حضور حضرت عبدالعظیم حسنی در ری چندان به طول نیانجامید و اندکی بعد و دو سال پیش از رحلت امام هادی علیه السلام در سال 252ق چشم از جهان فروبست.[10]

پی نوشت:

[1]- ابن عنبه، جمال الدین احمد بن علی, عمده الطالب فی انساب آل ابی طا لب، بیروت، منشورات دارمکتبه الحیاه، بی تا، ص 90

[2]- خوانساری، محمد باقر، روضات الجنات فی اوصاف العلماء، ص 353.

[3]- کجوری مازندرانی، ملا محمد باقر، جنه النعیم و العیش السلیم، چاب سنگی،1385ق، ص111.

[4]- همان، ص 110.

[5]مجلسی ، محمد باقر، بحارالانوار، ص 2 و میرداماد ، الرواشح اسماویه، ص 50.

[6]- مسعودی، مروج الذهب، ج 2، ص 11.

[7]کجوری مازندرانی، جنعه النعیم، ص 328.

[8]- غروی حائری، جامع الرواه و ازاحه الاشتباهات عن لطرق و الاسناد، ص 461.

[9]- ابن عنبه،ص 112 .

[10]- کجوری مازندرانی، جنعه النعیم، ص 402.

منبع: سایت سخن تاریخ، جمال موسوی، گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیات‌ها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتار‌های تنش‌زا شود

ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

نیازمندی ها