بسکتبال بازی برخوردی است و بر خلاف والیبال که دو سوی تور بازی می‌شود و برخوردی در آن صورت نمی‌گیرد، بازیکنان بسکتبال در فضای محدودی با یکدیگر برخورد فیزیکی دارند.
کد خبر: ۷۰۴۰۱۳

فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) روی این نکته که در اجلاس روسای فدراسیون‌های آسیایی روی آن بحث شد، تاکید داشت. این موضع فیبا زمانی اعلام شد که تعدادی از نمایندگان کشورهای اسلامی از جمله ایران اصرار به قبول حجاب بانوان بسکتبالیست داشتند. زنان مسلمان کشورهای آسیایی با محدودیت‌هایی که توسط قوانین جاری بسکتبال وجود دارد نمی‌توانند در عرصه پیکارهای بین‌المللی با حجاب بازی کنند. تیم‌های ملی ایران نیز با این مشکل روبه‌رو هستند و با وجود استعدادهای بسکتبالیست دختر در ایران، فضا برای درخشش بین‌المللی جوانان مهیا نیست.

کیمیا طهرانی، یکی از بسکتبالیست‌های موفق سال‌های اخیر، حضور در عرصه بین‌المللی را برای پیشرفت و ایجاد انگیزه بیشتر در بین دختران ایرانی مفید تلقی می‌کند، اما می‌گوید با این قوانین، بسکتبال بانوان ایران زیان می‌بیند.

بازیکن تیم بسکتبال کوشا ادامه می‌دهد: فیبا دلایل خوبی برای منع حضور بسکتبالیست‌ها با پوشش اسلامی ندارد. ما هم مانند والیبال می‌توانیم در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کنیم، چون یکی از اهداف مهم فدراسیون‌های بین‌المللی، ترویج و توسعه ورزش‌هاست در صورتی که فیبا با محدودیت‌های خود انگیزه را در بین بانوان کشورهای اسلامی از بین می‌برد. کیمیا طهرانی با یک متر و 80 سانتی‌متر بلندی قامت و هجده سال سن از پدیده‌های بسکتبال ایران به‌شمار می‌آید، با وجود این دوست دارد با حجاب اسلامی در میادین بین‌المللی حاضر شود. او می‌گوید: امیدوارم در حاشیه بازی‌های جهانی اسپانیا که قرار است بررسی نهایی درباره پوشش اسلامی بسکتبالیست انجام شود، فیبا از بهانه‌های تکراری خود دست بردارد.

فدراسیون جهانی بسکتبال ممنوعیت پوشش بانوان را بعد از ادعای مسلمانان درباره تبعیض بررسی می‌کند. حتی بسکتبالیست‌های محجبه در آمریکا به قوانین فیبا معترض شده‌اند، بر این اساس فیبا موضوع را در جلسه هیات رئیسه جهانی در اسپانیا بررسی خواهد کرد.

این ملی‌پوش جوان بسکتبال ایران درباره شرایط کنونی بسکتبال می‌گوید: بازی‌ها در ایران با نظم خوبی برگزار می‌شود. اگر با حجاب زنان ایرانی موافقت صورت بگیرد آن وقت بازی‌های بسکتبال همچون بازی‌های والیبال با حضور افراد درجه یک خانواده‌ها برگزار می‌شود. این نکته هم برای پیشرفت بچه‌ها خوب است. خودم دوست دارم پدرم برای تماشای بازی‌هایم به تالار بیاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها