رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون وضع اقتصادی تنها با فکر جمعی ساماندهی می‌شود و حجم مشکلات در بعد اقتصادی بسیار بالاست به نحوی که آب حدود 6000 روستا با تانکر تأمین می‌شود همچنین وضع فقر و بیکاری نیازمند اخذ تدابیر ویژه است.
کد خبر: ۷۰۳۶۶۲
اگر جمهوریت کشور خسران ببیند همه خسارت خواهند دید

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در نشست صمیمی با خبرنگاران داخلی به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به سابقه کاری خود درزمینه رسانه‌ای و آشنایی با حساسیت‌های شغل خبرنگاری از این حرفه به عنوان حرفه‌ای حساس یاد کرد و افزود: ایران اکنون در شرایط پرماجرایی از لحاظ بین‌المللی قرار گرفته است اما گاهی برخی از مسائل در صحنه بین‌المللی خیلی ساده طرح می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من مخالف ساده‌پروری نیستم اما ذات برخی موضوعات پیچیده است و به همین دلیل هم مستلزم رعایت تمام نکات است تصریح کرد: وضع موجود بیانگر آن است که طراحی‌هایی برای منطقه انجام شده البته با همگامی و دقت نظر این مشکلات قابل رفع است اما مجموع اتفاقات منطقه حاکی از طراحی‌های وسیع‌تری است به‌خصوص شرایط موجود در عراق و وضع اسف‌بار برای مردم مسلمان منطقه اقتضائاتی برای شما خبرنگاران فراهم می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: حل مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف مانند بهداشت، آموزش و فرهنگ، تنها با حرکت در مسیر روند پرشتاب توسعه مقدور است اما این موضوع نیازمند منابع است و اکنون قدرت مانوری برای افزایش بودجه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حل مشکلات موجود از طریق رونق اقتصادی و شتاب در توسعه امکان‌پذیر است گفت: در صورتی که بنا به افزایش بودجه بخشی باشد سایر بخش‌ها با مشکل مواجه خواهند شد از این رو باید با همفکری و همیاری به فکر حل مشکلات باشیم.

لاریجانی همچنین درباره ضرورت صیانت از حقوق خبرنگاران اظهار داشت: این موضوع نیازمند ارائه پیشنهاد از طرف خود خبرنگاران است، اگر راه حل قانونی و ساختار نهادی مد نظرخبرنگاران است پیشنهادهای خود را مطرح کنند و مجلس هم پیگیری خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتظارات از خبرنگاران گفت: برای اقدامات رسانه‌ای تصویر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای باید در ذهن خبرنگار باشد و مهم است که با چه ذهنیتی پدیده‌های رسانه‌ای رصد می‌شود فضای کشور اقتضا می‌کند که اهالی رسانه یک نگاه مسئولیت‌ شناسانه داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: مورد دیگر اینکه ما در کشور نکات مثبت و فرهنگ عمومی را داریم اما در قانون‌گریزی اشکالاتی است که نیاز به پیگیری مستمر و معرفی قانون به مردم دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون نیاز است که هم قوانین به مردم معرفی شوند و هم تفکر قانون‌گرایی رایج شود زیرا توسعه در کشور و برداشتن گام برای تحقق عدالت نیازمند تفکر قانون‌گرایی است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه برخی از موضوعات برای کشور دارای اهمیت و اولویت بیشتری است که باید هم مجلس و هم دولت به این موضوعات پایبند باشند تصریح کرد: مهم رسانه‌ها هستند که رکن آگاهی‌بخشی به جامعه و رکن مهم جمهوریت در کشور هستند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه باید به این اولویت‌ها توجه شود ادامه داد: با یک نگاه منصفانه به صحنه نیازهای کشور متوجه می‌شویم و عقل متعارف این را می‌پذیرد که مهم‌ترین مسئله کشور ما مسائل اقتصادی و نابسامانی‌های این بخش است در حالی که مشاهده می‌شود در رسانه‌ها این موضوع دراولویت قرار ندارد.

وی افزود: بی توجهی رسانه‌ها به مسائل اقتصادی از لحاظ افکار عمومی با نیاز جامعه یک فاصله ایجاد می‌کند به طوری که اگر هر یک از رسانه‌ها را ارزیابی کنید غیر از آن روزنامه‌ها و مجلاتی که با موضوع ویژه اقتصادی منتشر می‌شوند مابقی رسانه‌ها خیلی به مسئله مهم اقتصاد توجه ندارند و بیشتر به مشاجرات سیاسی می‌پردازند.

رئیس مجلس با بیان اینکه پرداختن به موضوعات سیاسی در جای خود اهمیت دارد و زنده بودن جامعه را نشان می‌دهد تصریح کرد: اما اولویت‌بندی یک اصل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی گفت: تا در اقتصاد به یک فرهنگ و اراده عمومی دست پیدا نکنیم برای ساماندهی این بخش موفق نخواهیم بود.

وی از رسانه‌ها خواست مباحث اقتصادی را هم در حوزه کاری مجلس و هم در سایر حوزه‌ها برجسته کنند تا نگاه‌ها به این حوزه مهم معطوف شود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه برای ساماندهی شرایط اقتصادی کشور به یک وفاق احتیاج داریم تصریح کرد: دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه کار سختی نیست در حالی که ایجاد تقریب و نزدیکی تلاش بسیاری می‌خواهد.

وی با یادآوری اینکه ایجاد وفاق جزو مسائل مهم قرار نگرفته است افزود: بیشتر به زاویه‌ها و افزایش اختلافات پرداخته می‌شود که این نوع رویکرد در شرایط کنونی کشور مناسب و قابل قبول نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی تفکرات مختلفی حضور دارند که گاهی هم با هیجانات ابراز می‌شوند و این ذات مجلس است ادامه داد: رسانه‌ها کمک کنند تا فرهنگ همگرایی بیشتر توسعه یابد چرا که همه می‌دانیم که مجلس رکن اساسی در جمهوریت کشور است.

وی گفت: مجلس نهادی است که همه باید از آن صیانت کنند و مسئله جمهوریت یک موضوع تفننی نیست بلکه موضوع مردم‌سالاری جدی است و جدی بودن یک نهاد باید در اذهان عمومی نهادینه شود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اگر جمهوریت کشور خسران ببیند همه خسارت خواهند دید تصریح کرد: گاه مشاهده می‌شود به علت برخی اختلاف نظرهای سیاسی، کلیت مجلس تخریب می‌شود که این وضع به نفع هیچ کس نیست.

لاریجانی ادامه داد: موضوعی که اهمیت دارد روشن بودن حقیقت موضوع است و نگاه ما به مجلس به عنوان یک پایگاه جمهوریت نباید نگاهی تمسخرآمیز باشد که رسانه‌ها و نوع بیان آنها در این باره بسیار حایز اهمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست صمیمی از تلاش‌ها و زحمات فعالان عرصه رسانه تقدیر کرد و از آنها خواست تا در فضای معمول به مسائل کشور و مجلس بیندیشند و از این فرصت خدمتگزاری یک کارنامه مثبت از شرایط کشور برای مردم ارائه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها