درمانگاه مشاغل

مصایب پرستاری کودکان

«به یک رزرویشن برای کار در تاکسی سرویس نیازمندیم». شاید در نگاه اول این شغل ساده به نظر برسد، چراکه نه فعالیت بدنی زیادی دارد و نه این که به آموزش پیچیده‌ای نیاز است، اما در واقع آسیب‌های ناشی از آن را نباید نادیده گرفت.
کد خبر: ۷۰۱۴۳۲
بی‌خوابی علیه سلامت رزرویشن‌ها

امان از بی‌خوابی‌های شبانه: تغییر الگوی خواب، مهم‌ترین عاملی است که افراد رزرویشن را در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی قرار می‌دهد.

در واقع شب بیداری و روز خوابی الگویی است که می‌تواند فرد را در معرض استرس و اضطراب قرار دهد و حتی زمینه افسردگی را در او فراهم آورد.

همچنین خستگی مزمن، تغییر خلق، تحریک‌پذیری، عصبانیت، مشکل در تعامل با محیط، فراموشی، اختلال هوشیاری و ایجاد مشکلات جسمی مانند دردهای گوارشی و عضلانی، مشکلات هورمونی، حالت کوفتگی، سرگیجه و بروز برخی دردهای عصبی بویژه سردرد همراه با بی‌خوابی‌های شبانه و تغییر ساعت بیولوژیک بدن تشدید می‌شود بنابراین به افراد شاغل در این حرفه توصیه می‌شود اتاق خوابشان پرده ضخیم داشته باشد تا نور درون اتاق نتابد.

در و پنجره اتاق را ببندند و شرایط خواب مانند شب‌ها باشد. بعد از بیدارشدن هم می‌توانند برای جلوگیری از خمودگی و حالت خواب‌ آلودگی به فعالیت لذت‌بخشی مثل ورزش و نگهداری از گیاهان بپردازند و حداقل شش تا هشت ساعت بخوابند البته نتایج تست‌های خواب نشان می‌دهد کسانی که روز می‌خوابند، کمتر به خواب عمیق فرو می‌روند.

کمیت و مدت خواب هم در روز کاهش می‌یابد. یکی از علت‌های بروز این مشکل، به هم خوردن ریتم‌های بیولوژیک بدن است که نمی‌تواند در روز، دستور خواب را صادر کند تا شرایط خواب فراهم شود. بنابراین احساس خستگی مزمن همیشه با رزرویشن‌ها همراه است.

امان از این نشستن و ایستادن طولانی: افراد رزرویشنی که مثلا در هتل‌ها کار می‌کنند به واسطه نوع شغل‌شان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون استراحت بایستند و به همین دلیل هم در معرض آسیب‌های ستون فقرات، گردن درد، کمردرد، پادردهای مزمن (بویژه هنگام خواب و استراحت)‌ و آرتروز قرار می‌گیرند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، توصیه می‌شود به محض این که سرتان خلوت شد برای چند دقیقه هم که شده بنشینید و استراحت کنید. به جای ایستادن در یک نقطه خاص هم هر چند وقت یکبار قدم بزنید. از طرفی گاهی اوقات نشستن‌های طولانی مدت و قوز کردن‌های مداوم (مثلا افرادی که در آژانس کار می‌کنند و پشت میز جوابگوی مشتریان هستند) کار دستشان می‌دهد و علاوه بر بروز چاقی و بیماری‌های ناشی از آن مثل دیابت، مشکلات قلبی ـ عروقی و... باعث بروز کمردردهای مزمن در آنها می‌شود.

خبری از مرخصی نیست: بدون شک رزرویشن بودن شغلی است که فرد بندرت باید به فکر مرخصی باشد. همچنین از آنجا که بیشتر دورهمی‌ها و رفت و آمدهای دوستانه و خانوادگی شب اتفاق می‌افتد از بسیاری از این شب‌نشینی‌ها محروم است؛ موضوعی که باعث می‌شود از خانواده و اقوام و اطرافیانش فاصله بگیرد. در چنین شرایطی احساس ناامیدی، سرخوردگی، افسردگی شغلی و افکار منفی سراغ فرد می‌آید و شغل و سلامتش را به خطر می‌اندازد.(تینا گلناری - کارشناس بهداشت حرفه‌ای)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها