این ربات هوشمند با استفاده از سنسورهای متعدد، زیردریایی‌ها را شکار می‌کند

ساخت کشتی ضد زیردریایی خودکار بدون سرنشین کلید خورد

آژانس تحقیقات پیشرفته پروژه‌های دفاعی (دارپا) با همکاری شرکت لیدوس به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های خود برای پیشبرد اهداف رهگیری و مکان‌یابی زیردریایی‌های دیزلی با صدای بسیار کم که به صورت فراگیر وارد ناوگان نیروی دریایی‌های کل دنیا می‌شوند، برنامه‌ای را آغاز کرده که هدف از آن طراحی و ساخت کشتی بدون سرنشین و اتوماتیک ضد زیردریایی است.
کد خبر: ۶۹۹۷۱۸

تقریبا تنها مشخصه‌ای که می‌تواند هزینه و مهارت لازم برای ساخت و به کارگیری یک زیردریایی را توجیه‌پذیر جلوه دهد، میزان توانایی آن در پنهان شدن زیر آب و فعالیت به صورت نامرئی است. دقیقا به همین دلیل جانمایی و رهگیری زیردریایی‌های دشمن به اصلی‌ترین کار نیرو دریایی‌های دنیا تبدیل شده است. به طوری که حتی در زمان صلح نیز مقابله با این ویژگی زیردریایی‌ها مهم به نظر می‌رسد. انجام چنین وظیفه‌ای ضمن مهم و حیاتی بودن، مستلزم صرف زمان زیاد و هزینه‌ گزاف است؛ به طوری که در طول جنگ سرد، تقریبا تمام خدمه‌ نیروی دریایی بریتانیا برای همین کار استخدام شده بودند.

پس‌مایه‌ شگفتی نخواهد بود، اگر شکار خودکار زیردریایی‌ها به برترین اولویت تحقیقاتی ارتش‌ها تبدیل گردد.

برنامه‌ای از طرف دو موسسه دارپا و شرکت امنیت ملی، سلامت و مهندسی ایالات متحده (لیدوس) برای ساخت کشتی بدون سرنشین و خودکار برای رهگیری زیردریایی‌های دیزلی در اعماق بسیار ژرف آغاز شده است. این کار پس از دریافت تائیدیه از سوی دارپا در فوریه‌ امسال شروع شد.

این کشتی بدون سرنشین دو دهانه، با طراحی قطعه‌ای و استفاده از مواد ترکیبی کربنی، با روش ساخت موازی پیش می‌رود که در نهایت موجب مونتاژ سریع آن خواهد شد. این وسیله مجهز به حسگرهای ناوبری، نوری الکتریکی و رادارهای با برد کوتاه و بلند است.

این کشتی بنا به نوع طراحی اشاره شده، نه‌تنها قادر به انجام عملیات ضد زیردریایی‌های جنگی است، بلکه می‌تواند برای ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارت و بازرسی و شناسایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. مضاف بر آن، توانایی گزارش موقعیت و شرایط لحظه به لحظه‌ خود و پیش‌بینی فعالیت‌های دیگر ناوها، با برنامه‌نویسی خاص رایانه‌ای، را نیز به عهده دارد.

یکی دیگر از منحصربه‌فردترین قابلیت‌های این کشتی، بهره‌گیری از حسگرهای پیشرفته همراه با طراحی و معماری خاص بدنه در راستای نظارت مستمر و خودکار آن بر ایمنی انجام تمام ماموریت‌های ناوبری کشتی‌های مجاور در سراسر دنیاست.

این سازه در کارخانه کشتی‌سازی کریستین ونکوور کانادا و واشنگتن، در دو مکان جداگانه و با نظارت کامل شرکت لیدوس در حال ساخت بوده و پیش‌بینی می‌شود تا 15 ماه آینده در رودخانه کلومبیا به آب انداخته شود.

gizmag / مترجم: محمدتقی امیرسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها