لیگ چهارهم فوتبال در حالی از پنجشنبه این هفته آغاز می‌شود که به نظر تعداد بازیکنان میلیاردی آن به مراتب کمتر از فصل گذشته است؛ نکته‌ای که با یک نگاه به فهرست‌های منتشر شده از مبالغ قرارداد بازیکنان برای فصل آینده قابل استنتاج است.
کد خبر: ۶۹۹۴۶۹

با فشار سازمان لیگ و البته دستور وزارت صنایع به باشگاه‌های صنعتی برای انتشار مبلغ قراردادها، طی دو روز گذشته تقریبا همه مدعیان لیگ برتر به منظور شفاف‌سازی، مبالغ قرارداد فصل جدید بازیکنان و کادر فنی خود را رسانه‌ای کردند.

در این میان جز رقم دو میلیارد و صد میلیون تومانی قرارداد علی دایی با پرسپولیس و رقم یک میلیارد و 400 میلیون تومانی قرارداد احمد آل‌نعمه با تراکتورسازی، کمتر کسی می‌تواند دیگر مبالغ ذکر شده در این فهرست‌ها را باور کند.

این‌که در فهرست 25 نفره بازیکنان پرسپولیس حتی یک بازیکن هم نیست که یک میلیارد تومان دریافت کرده باشد، به اندازه کافی عجیب است. از آن عجیب‌تر رقمی است که جلوی نام بازیکنان ملی‌پوش استقلال ثبت شده است؛ آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده همگی یک میلیارد تومان!

یعنی در استقلال هم بازیکنی نیست که یک ریال بیشتر از یک میلیارد تومان گرفته باشد. ابهام‌ها درست از همین جا آغاز می‌شود؛ این‌که باشگاه تراکتورسازی با صداقت رقم یک میلیارد و 400 میلیون تومانی احمد آل‌نعمه را رسانه‌ای می‌کند، اما در پرسپولیس، استقلال، فولاد و حتی سپاهان با وجود این همه ستاره هیچ بازیکنی یافت نمی‌شود که قراردادش حتی به آل‌نعمه نزدیک باشد.

این شفافیت غیرشفاف قبل از همه صدای مدیرعامل تراکتورسازی را درآورد. جمشید نظمی با بیان این‌که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دنبال دور زدن قانون هستند، عنوان کرد: سازمان لیگ ساده است اگر رقم منتشر شده قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس را باور کند. چه کسی باور می‌کند بازیکنی مثل آندرانیک تیموریان فقط یک میلیارد تومان دریافت کند؟ هم سازمان لیگ، هم ما و هم وزارت ورزش و جوانان می‌داند این رقم‌هایی که منتشر شده واقعی نیست.

جالب است حتی در فهرست مبالغ منتشر شده باشگاهی مثل سایپا هم که ظاهرا با شش میلیارد تومان بسته شد، برخی ارقام مثل رقم قرارداد ابراهیم صادقی، کاپیتان و بازیکن وفادار این باشگاه غیرواقعی به نظر می‌رسد؛ چه کسی باور می‌کند ابراهیم صادقی بازیکنی که 11 سال متوالی پیراهن سایپا را پوشیده است، فقط 300 میلیون تومان از این باشگاه گرفته باشد؟ آن هم در شرایطی که در همین باشگاه بازیکن نه چندان مطرحی چون علی نادمی 320 میلیون تومان قرارداد امضا کرده است.

البته این بی‌اعتمادی به ‌فهرست‌های منتشر شده، حتی به رئیس سازمان لیگ هم منتقل شده است. مهدی تاج که در جریان فینال جام شهدا با جواد خیابانی صحبت می‌کرد با صراحت گفت 15-10 قرارداد هست که باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. او در مورد شفاف‌سازی قراردادهای لیگ برتر گفت: جامعه ورزش متهم بود که خیلی هزینه کرده و پنهانکاری می‌کند. گروهی می‌گفتند در فوتبال تا هزار میلیارد هزینه شده، اما اکنون رقم قراردادها مشخص شده است. به همین دلیل خواستیم حد و مرز دخل و خرج تیم‌ها مشخص شود. تاج ادامه داد: ارقام فعلی نشان می‌دهد که بیشتر از 260 - 250 میلیارد برای این فصل لیگ برتر هزینه نشده و در نهایت هزینه‌ها از 300 میلیون بالاتر نمی‌رود. ما به باشگاه‌ها گفتیم قرارداد بازیکنان و کادرفنی را شفاف کنید. البته رقم قرارداد برخی بازیکنان به گونه‌ای اعلام شده که باید به آنها رسیدگی بیشتری شود که تعداد این افراد 15ـ10 نفر است.

تهدید وزیر ورزش

در شرایطی که موجی از بی‌اعتمادی در میان اهالی فوتبال و مردم فوتبالدوست در مورد ارقام منتشر شده از رقم قرارداد بازیکنان وجود دارد، وزیر ورزش هم تهدید کرد تیم‌هایی که سقف را رعایت نکردند از لیگ حذف کنید. محمود گودرزی در بخشی از گفت‌وگوی اختصاصی با خبرآنلاین درباره ماجرای سقف قراردادها گفت: ورود ما به این مساله بر اساس خواست مردم بود و حالا هم خوشحالیم که خیلی از تیم‌ها این سقف را رعایت کردند. البته اگر به کاری که می‌کنیم اعتقاد داریم باید برایش هزینه بدهیم. تنها ابزاری که ما یعنی وزارت ورزش، فدراسیون و سازمان لیگ در دست‌مان داریم، لیگ برتر است. اگر تیمی از این سقف عبور کرده، تعارفی با آنها نداریم. آنها به فدراسیون و ما تعهد دادند که سقف را رعایت کنند. اگر از قانون گذشتند یعنی تخلف کردند پس چون قانون لیگ را اجرا نکردند دیگر نمی‌توانند در لیگ حاضر باشند و باید از لیگ حذف شوند. من که نظرم این است اگر چنین اتفاقی افتاده باشد باید سازمان لیگ این موضوع را جدی پیگیری کند و حتی در صورت نیاز تیم‌های متخلف را از لیگ حذف کند تا مشخص شود ما پای اعتقادمان هستیم.

با این حال امیر خادم، نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در امور واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی یکی از معدود کسانی نیست که نمی‌خواهد چیزی غیر از ارقام منتشر شده را باور کند. معاون حقوق و پارلمانی وزارت ورزش در گفت‌وگو با فارس درباره سقف قرارداد باشگاه‌ها گفت: آنچه سیاست وزارت ورزش است این است که فوتبال مولد شود و خودش کسب درآمد کند و فقط هزینه‌بر نباشد. الان حداقل سقف هزینه‌ها 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. ما هر سال 30 درصد افزایش داشتیم. امسال علاوه بر این‌که این افزایش 30 درصدی وجود نداشته، حتی 30 درصد هم کاهش داشتیم. وی با اشاره به قرارداد پرسپولیسی‌ها افزود: مبلغ قرارداد این باشگاه سال گذشته 30 میلیارد بوده که امسال این تیم با 18 میلیارد بسته می‌شود، این عین واقعیت است. حتی تیم‌های دیگر هم به همین صورت هستند و باید گفت که هزینه‌ها کمتر شده است.

میلیاردرهای لیگ چهاردهم

آندرانیک تیموریان، بازیکنی که فصل گذشته دو میلیارد و 350 میلیون تومان دریافت کرده بود، امسال با دریافت تنها یک میلیارد تومان در استقلال ماند تا یکی از بحث‌برانگیزترین میلیاردهای لیگ چهاردهم باشد. در فهرست استقلال پنج بازیکن یک میلیاردی دیگر هم دیده می‌شود؛ امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، خسرو حیدری ، امید ابراهیمی و جاسم کرار. بعد از این چهار بازیکن محمد قاضی با 900 میلیون تومان نزدیک‌ترین بازیکن به میلیاردی‌های استقلال است.

اما در فهرست منتشر شده پرسپولیسی‌ها به تعداد بازیکن یک میلیاردی استقلال، بازیکن 950 میلیون تومانی دیده می‌شود. محسن بنگر، پیام صادقیان، رضا حقیقی و رضا نوروزی چهار بازیکنی هستند که 50 میلیون تومان کمتر از یک میلیارد قرارداد امضا کرده‌اند.

در فهرست قهرمان فصل گذشته لیگ هم ظاهرا فقط یک بازیکن یک میلیاردی وجود دارد؛ بکلیس برایان آنتونی، مدافع ملی‌پوش هندوراس که در جام‌جهانی برزیل هم بازی کرد. در این تیم اسماعیل شریفات و مهرداد جماعتی با 800 میلیون تومان گران‌ترین بازیکنان داخلی هستند و البته جلوی نام بختیار رحمانی هم رقمی قید نشده که بی‌ارتباط با مشکل سربازی این بازیکن و ممنوعیت احتمالی‌اش برای همراهی فولاد نیست.

در سپاهان هم رحمان احمدی، عبدالله کرمی و لوسیانو پریرا سه بازیکنی هستند که طبق فهرست منتشر شده یک میلیارد تومان دریافت کرده‌اند. آنها گران‌ترین بازیکنان سپاهان نیستند. در همین تیم هادی عقیلی، شجاع خلیل‌زاده و احسان حاج‌صفی یک میلیارد و صد میلیون تومان دریافت کرده‌اند و رقم قرارداد محمدرضا خلعتبری هم یک میلیارد و 200 میلیون تومان است که او را در صدر گرانقیمت‌ترین بازیکنان سپاهان قرار می‌دهد.

در تراکتورسازی هم گرچه فقط یک بازیکن بالای یک میلیارد تومان دیده می‌شود، اما همان بازیکن را فعلا باید به عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن فصل نامید؛ احمد آل‌نعمه با یک میلیارد و 400 میلیون تومان.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها