سازندگان «فیلم ناتمام برای دخترم سمیه» برای تصویر کشیدن واقعیت‌ها به کشورهای عراق،‌سوئد، آلمان و ترکیه سفر کرده‌اند

قدردانی از سازندگان مستند «فیلم ناتمام برای دخترم سمیه»

مراسم قدردانی از سازندگان مستند «فیلم ناتمام برای دخترم سمیه» چهارشنبه شب (یکم مرداد) در مرکز سیمافیلم برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۹۴۵۹

به گزارش روابط عمومی سیمافیلم، این مستند داستان دراماتیکی از محبوس‌شدگان گروهک منافقین اردوگاه اشرف در کشور عراق است. در این مراسم محمدرضا معصوم‌زادگان مدیر مرکز سیمافیلم، حجت‌الاسلام سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، میرعلایی مدیر سابق مرکز فارابی، جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی و مرتضی رزاق‌ کریمی مستندساز حضورداشتند.

در ابتدای مراسم محمدرضا معصوم‌زادگان مدیر مرکز سیمافیلم گفت: این مستند با توجه به تاثیراتی که گذاشته، توانسته رسالت فرهنگی خود را انجام دهد.

محمد شکیبانیا تهیه‌کننده این مستند هم گفت: یکی از دلایل موفقیت این مستند، پرهیز از ادبیات سیاسی، نشان دادن جنبه‌های اجتماعی و خانوادگی و همچنین جسارت رسانه ملی در پخش ادبیات به کار برده شده در این مستند است، زیرا بعضی از واژه‌ها بدون سانسور و حذف بیان شد برای مثال می‌توان به جمله «شهدای سازمان» اشاره کرد. همین روایت منصفانه باعث اعتماد مخاطب و دیدن آن شد.

وی گفت: به‌رغم دشواری‌ها و سفرهای متعدد و طولانی، کار ساخت این مستند 90 دقیقه‌ای، پس از سه سال، سرانجام با همت همکاران به پایان رسید.

در ادامه مراسم مرتضی پایه‌شناس کارگردان مستند «فیلم ناتمام برای دخترم سمیه» گفت: ماجراهای سازمان مجاهدین خلق، بسیار جای کار دارد و نیاز است با نگاه صادقانه به تمام ابعاد آن نگاه کنیم. یکی از ابهامات سازمان مجاهدین خلق اعدام‌های دهه 60 است که این بخش از تاریخ خیلی مبهم مانده و نیاز به توجه دارد. دیدن چنین فیلمی به خانواده‎ها و بویژه نسل جوان کمک می‌کند تا با ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق بیشتر آشنا شوند، زیرا مبنای فکری آنها براین اصل استوار است که خانواده‌ای وجود ندارد. نظر نسل جوان و حتی خانواده‌هایی که در این مسیر خون دادند با دیدن این مستند عوض می‌شود؛ زیرا این فیلم روایتگر یک دعوا یا بازی سیاسی نیست بلکه مضمون اصلی آن خانواده است.

پایه‌شناش در ادامه افزود: روزهای زیادی فیلم‌های شخصی و خانوادگی اعضای خانواده مصطفی محمدی را نگاه کردم تا به فضای ذهنی او رسیدم. وقتی پدر سمیه برای اولین بار فیلم را دید حیرت زده شد و گفت تصور نمی‌کردم هیچ مستندسازی تا این حد به ضمیر ناخوداگاه سوژه نزدیک شود. تمام دغدغه من این بود که فیلم کاملا بی‌طرفانه ساخته شود و خوشبختانه اینچنین نیز شد. برای ساخت این مستند با همکارانم به کشورهای مختلفی از جمله عراق، سوئد، آلمان و ترکیه سفر کردیم تا با اعضای سابق این گروه که در بخش‌هایی از فیلم حضور دارند، صحبت کنیم. قصه مستند از نگاه یک پدر روایت می شود و ما چیزی را قضاوت نکردیم. نکته شاخص این مستند جسارت و شجاعت مصطفی محمدی پدر سمیه به اشتباهات خود است. مصطفی محمدی زمانی از طرفداران سازمان مجاهدین خلق بوده است، این مستند روایتگر بخشی از زندگی پدری است که خواهان نجات دخترش سمیه از کمپ اشرف، پایگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق است که به‌رغم تلاش‌های او ثمری نداشته است.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز خرسندی از ساخت چنین اثری گفت: فتنه بزرگ​تر و چهره منافقین مدرن با پوشش اسلام و محتوای غیر اسلامی به نام داعش کلید خورده است.

در این مراسم مرکز سیمافیلم و موسسه راهبردی دیدبان با اهدای لوح و هدایایی از تهیه‌کننده، کارگردان، مدیرتولید و تصویربردار فیلم مستند «فیلم ناتمام برای دخترم سمیه» قدردانی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها