ایران زمین

خطر انتشار ریزگردهای تالاب گاوخونی

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با خشک شدن کامل تالاب بین‌المللی گاوخونی فاجعه انتشار ریزگردهای آن، کلانشهرهای کشور را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۹۹۳۹۱

احمد خاتون آبادی افزود: در روسیه با خشکی دریاچه اورال حوادث ناگواری از جمله حرکت ریزگردهای سرطانزا اتفاق افتاد که مشابه آن با خشک شدن کف تالاب گاوخونی به وقوع خواهد پیوست.

وی هشدار داد: ذرات و رسوبات فلزات سبک و سنگین که طی سال‌های متمادی از طریق فاضلاب‌های صنعتی وارد گاوخونی شده بزودی تمام کشور را دربرمی‌گیرد.

خاتون آبادی تاکید کرد: تالاب گاوخونی از لحاظ نقشه‌های توپوگرافی در دشتی مسطح در میان کشور قرار گرفته که با توجه بــــــه حرکت بادهای شرق به غرب فصل تابستان، ریزگردهای آن کلانشهرهای بزرگ کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی از دلایل نامگذاری گاوخونی آن بوده که خوان و محل چرای گاو‌ها به دلیل علفزار‌های اطرافش بوده است که این علف‌ها بجز فایده ذکر شده مانعی برای تثبیت حرکت شن و ماسه محسوب می‌شده است.‌/‌ مهر

کاهش قاچاق سوخت در مرز بازرگان

فرماندار ماکو از کاهش قاچاق سوخت از مرز بازرگان خبر داد.

شاهین علیزاده در جلسه کمیسیون فرعی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: رعایت سقف 550 لیتر سوخت به هر کامیون در دو سوی مرز و همکاری نیروهای هنگ مرزی با گمرک موجب کاهش آمار قاچاق سوخت شده است.

وی بر همکاری و هماهنگی نیروهای مستقر در گمرک بازرگان به منظور کنترل و نظارت بر قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و افزود: برای آشنایی نیروهای مستقر در گمرک با وظایف و ماموریت‌های محوله، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

مواد مخدر، سوخت، لباس‌های خارجی، سیگار خارجی، مشروبات الکلی و تجهیزات ماهواره از جمله کشفیات نیروهای عمل‌کننده بود که در این ارتباط 92 نفر دستگیر شدند و 98 دستگاه خودرو نیز توقیف و 109 پرونده تشکیل شد و در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت. ‌/ ‌ایسنا

2 نفر در دریای مازندران غرق شدند

سواحل دریای مازندران در بابلسر جان دو نفر را گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل پزشکی قانونی مازندران، یکی از قربانیان این حادثه اهل بهنمیر مازندران و فرد دیگر اهل شهرستان تربت حیدریه بوده است.

حمیدرضا مازوچیان سی و پنج ساله ساکن بهنمیر و ایمان شیردل سی و دو ساله ساکن شهرستان تربت‌حیدریه به علت آشنا نبودن به فنون شنا در سواحل دریای مازندران در شهرستان بابلسر جان باختند‌. / ‌فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها