jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۶۹۷۱۸۶   ۲۸ تير ۱۳۹۳  |  ۱۲:۳۶

پس از منتفی شدن تخصیص سهمیه ویژه بنزین نوروزی و افزایش قیمت این فرآورده نفتی به بیش از 1000 تومان، تخصیص سهمیه ویژه سفرهای تابستانی هم به حالت تعلیق درآمد، با این وجود پیش بینی‌ها از جهش جدید مصرف بنزین پس از پایان ماه مبارک رمضان حکایت دارد.

اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر منتفی شد

به گزارش مهر، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متوسط مصرف بنزین ایران هم بر خلاف سه ماهه نخست سالجاری سیر نزولی به خود گرفت به طوری‌که جهش مصرف این فرآورده نفتی فعلا متوقف شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در سه ماهه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین در کشور رشدی حدود 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

از این رو با وجود افزایش قیمت بنزین به بیش از یکهزار تومان پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها متوسط مصرف بنزین نه تنها متوقف نشد بلکه به مرز 70 میلیون لیتر در روز هم افزایش یافت.

با این وجود با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متوسط مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی موقتا فروکش کرد و میانگین مصرف بنزین ایان به حدود 60 تا 65 میلیون لیتر رسیده است.

در این بین مسئولان وزارت نفت نسبت به سونامی مصرف بنزین پس از پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن دور جدید سفرهای تابستانی هشدار داده اند.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به تامین بنزین مردم در ماه مبارک رمضان و همزمان با آغاز سفرهای تابستانی از وقوع جهش جدید مصرف بنزین از اواسط مرداد ماه تا هفته اول مهر ماه سال جاری خبر داده است.

پیش بینی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی نشان می دهد که از اواسط مرداد ماه تا مهر ماه سال جاری متوسط مصرف بنزین کشور بار دیگر با ثبت رکوردهای جدید از مرز 75 میلیون لیتر در روز عبور کند.

سهمیه بنزین سفر منتفی است

به گزارش مهر، دومین سهمیه بنزین تابستانی چهارشنبه هفته آینده اول مرداد ماه در کارت هوشمند سوخت خودروها واریز می شود و با وجود آغاز سفرهای تابستانی دولت برنامه ای برای اختصاص سهمیه ویژه سفر به خودروها ندارد.

علاوه بر این، ذخیره بنزین 400 تومانی باقیمانده در کارت های هوشمند سوخت با گذشت حدود سه ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها روندی رو به کاهش داشته است به طوری که ذخایر بنزین 400 تومانی کارتها از 2.7 میلیارد لیتر در اردیبهشت ماه سال جاری به کمتر از 1.3 میلیارد لیتر کاهش یافته است.

در حال حاضر یک میلیارد و 100 میلیون لیتر بنزین با نرخ 400 تومان در کارت‌های سوخت خودروهای سواری باقیمانده که کماکان معتبر است، همچنین موجودی بنزین 400 تومانی باقیمانده در کارت سوخت موتورسیکلت‌ها حدود 200 میلیون لیتر اعلام شده است.

از سوی دیگر، پیش بینی می شود با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی مردم مصرف بنزین کشور به ویژه بنزین با قیمت 400 تومانی هم جهش یابد.

در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره بنزین 400 تومانی کارت های هوشمند سوخت تعریف نشده است و دارندگان سهمیه بنزین 400 تومانی می‌توانند بنزین مورد نیاز خود را از جایگاه ها تامین کنند.

آغاز دور جدید ابطال کارت بنزین خودروها

از دی ماه سال گذشته تاکنون به منظور مدیریت مصرف بنزین در کشور پالایش، رصد و ابطال سهمیه ویژه بنزین خودروهای عمومی و سهمیه عادی بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها آغاز شده است.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: از ابتدای سهمیه بندی بنزین تاکنون که کارت سوخت صادر شده بود هیچ پالایشی در کارت‌های سوخت انجام نگرفته و از این رو از حدود هفت ماه قبل تاکنون طرح پالایش کارت‌های بنزین کلبید خورده است.

حسین هاشمی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور هم با اشاره به طرح ابطال 6 میلیون و 100 هزار کارت سوخت گفته است: با اجرای این طرح حدود 600 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است.

این مقام سمئول با اعلام اینکه ابطال کارت بنزین مربوط به به وسایط نقلیه فرسوده، فاقد پلاک و هویت و همچنین وسایط نقلیه فاقد فعالیت در چرخه حمل و نقل عمومی بوده است، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده خودروهای یاد شده به خاطر سن بالا و فرسودگی در حمل و نقل ترددی نداشته و در پارکینگ متوقف بودند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این سهمیه ویژه بنزین اتومبیل‌های حمل و نقل عمومی نیز که هیچ فعالیتی نداشته‌ اما کارت‌هایشان در جایگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت در لیست ابطال قرار گرفتند.

گزارش ستاد سوخت از ابطال سهمیه های ویژه بنزین

گزارش تکمیلی ستاد سوخت نشان می دهد: با اجرای این طرح تاکنون 100 هزار کارت سوخت مربوط به موسسات اتومبیل کرایه در آژانس‌ها نیز از سهمیه 300 لیتری به 60 لیتر تقلیل و به سهمیه خودروی شخصی تبدیل شده است.

همچنین 100 هزار خودروی مربوط به موسسات اتومبیل کرایه و تاکسی تلفنی نیز تغییر کلاس پیدا کردند این در حالی است که در آموزشگاه‌های رانندگی نیز سهمیه 26 هزار خودرو به خودروی شخص تبدیل شد، زیرا این اتومبیل‌ها خدماتی در حمل و نقل عمومی و یا جابه جایی مسافر ارائه نمی‌کردند، بنابراین نباید مشمول دریافت یارانه می‌شدند.

در گزارش ستاد سوخت تاکید شده است: اقدامات دیگری از جمله اصلاح امور نیز در دست انجام است که در چارچوب مصوبات قانونی بوده و هیچ تبعات اجتماعی نداشته است، ضمن اینکه این موضوع تاثیر بسزایی در مصرف بنزین داشته و به زودی گزارش آن هم به عموم مردم ارائه می‌شود.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
فقط میتونم بگم با گران كردن بنزین نه مصرف امده پایین نه كیفیت بنزین بالا رفته.سهمیه سفر هم برای كسانی كه بنزین100تومانی و10000تومانی بحال وزندگیشون هیچ تلنگری نمیزنه!!!
۰
۰

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر