جنبش حماس از موافقت اولیه خود با این طرح خبر داد

رژیم صهیونیستی با پیشنهاد آتش‌بس موافقت کرد

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در پی مواجهه با پاسخ موشکی نیروهای مقاومت فلسطینی به حملات نظامی این رژیم و انتقاد محافل داخلی آن از هزینه‌بر بودن این حملات برای تل‌آویو، با‌طرح پیشنهاد مصر برای برقراری آتش‌بس موافقت کرد.
کد خبر: ۶۹۶۳۴۱

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز با تشکیل کابینه امنیتی این رژیم در تل‌آویو و پس از نظرخواهی از اعضا درباره آتش‌بس پیشنهادی مصر، با این طرح موافقت کرد. احزاب راستگرای رژیم صهیونیستی قبول آتش‌بس را سیلی محکمی به صورت اسرائیل توصیف کردند.

روزنامه صهیونیستی معاریو نیز به نقل از مقامات بلندپایه وزارت اقتصاد این رژیم میزان خسارت ناشی از عملیات نظامی «صخره پایدار» در نوار غزه در بخش شهری را روزانه 14میلیون دلار و در زمینه نظامی 300 میلیون دلار برآورد کرد.

براساس طرح آتش‌بس مصر، رژیم صهیونیستی باید متعهد شود هیچ عملیات نظامی دیگری چه به صورت هوایی، دریایی یا زمینی بر نوار غزه نداشته باشد و شهروندان غیرنظامی را هدف قرار ندهد. گروه‌های فلسطینی نیز باید از آنچه «اعمال خشونت‌آمیز علیه اسرائیل» عنوان شده، دست بردارند و هیچ راکتی به سوی اسرائیل شلیک نکنند یا این‌که شهرک‌نشینان اسرائیلی را مورد هدف قرار ندهند و بعد مقامات مصری برای ایجاد ثبات و بازگشایی گذرگاه‌ها با طرفین وارد مذاکره شوند. مصر تاریخ این آتش‌بس را ساعت 6 صبح دیروز اعلام کرده بود.

مخالفت گروه‌های فلسطینی

در واکنش به این تصمیم اسرائیل، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) بار دیگر بر غیرقابل قبول بودن پیشنهاد آتش‌بس مصر تاکید کرد.

سامی ابوزهری، دقایقی پس از اعلام موافقت کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با پیشنهاد آتش‌بس مصر به آسوشیتدپرس گفت که حماس مفاد این پیشنهاد را قابل قبول نمی‌داند و آن را نمی‌پذیرد.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس نیز دیروز پیشنهاد مصر درباره آتش‌بس در غزه را نوعی تسلیم دانسته و آن را رد کرده بود. جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز این پیشنهاد را رد و آن را تحقیرآمیز توصیف کرد.

با این همه موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد پیشنهاد آتش‌بس مصر همچنان در حال بررسی است و هیچ موضع رسمی از سوی این جنبش اعلام نشده است.

پیشتر اسماعیل هنیه، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) تاکید کرده بود که هیچ‌کس نمی‌تواند شرایط مقاومت را برای برقراری آتش‌بس نادیده بگیرد.

وی یکی از این شرایط را لغو محاصره غزه اعلام کرده بود که بیش از هفت سال است ادامه دارد. در همین زمینه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز با اشاره به طرح آتش‌بس قاهره تصریح کرد این آتش‌‌بس کافی نیست و تحریم‌های غزه باید لغو شود. در عین حال در خبر دیگری اعلام شد، جنبش حماس موافقت اولیه خود را با طرح مصر برای آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه اعلام کرده است. سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز از دریافت رسمی طرح آتش‌بس پیشنهادی از سوی قاهره خبر داد و اعلام کرد، پس از بررسی نتایج را به طرف مصری اعلام می‌کند. وی همچنین بر‌وحدت موضع حماس و جهاد اسلامی تاکید کرد و گفت که به صورت انفرادی موافقت با آتش‌بس را اعلام نخواهیم کرد. وی افزود: برقراری آتش‌بس بدون در نظر گرفتن درخواست‌های ملت فلسطین و تحقق آن ممکن نخواهد بود.

از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از طرح آتش‌بس از گروه‌های مختلف خواست با آن همراه شوند. وی در ادامه ضمن ستایش از نقش مصر از تمام طرف‌های فلسطینی خواست برای حفظ خون ملت فلسطین و منافع وطنی برای اجرایی شدن این پیشنهاد گام بردارند و ابراز امیدواری کرد، این گام مقدمه تشکیل دولت مستقل فلسطین و پایان اشغال باشد.

در همین رابطه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طرح مصر را فرصت خوبی برای خلع سلاح نوار غزه دانست و گفت: اگر حماس توافق آتش‌بس را نپذیرد، ما عملیات نظامی خود را گسترش می‌دهیم. وی گفت: در صورتی که حماس با طرح مصر برای آتش‌بس موافقت نکند، ارتش اسرائیل بار دیگر عملیات نظامی خود را از سر می‌گیرد و ضربات سختی به نوار غزه خواهد زد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که عملیات نظامی خود در نوار غزه را به حالت تعلیق درآورده، اما همچنان در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد و تمام فعالیت‌های حماس را زیر نظر می‌گیرد.

استقبال آمریکا

روز دوشنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مراسم سالانه افطار در کاخ سفید در جمع آمریکایی‌های مسلمان به مناسبت ماه مبارک رمضان ابراز امیدواری کرد که طرح پیشنهادی آتش‌بس مصر میان رژیم صهیونیستی و حماس بتواند آرامش را پس از موج خشونت‌های بی‌شمار برقرار کند.

وی گفت: ما از پیشنهاد مصر برای آتش‌بس خوشحال شدیم و گمان می‌کنیم این اقدام ما را به هدف‌هایمان برساند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهارتی اعلام کرد طرح مصر برای آتش‌بس و مذاکرات فرصتی برای پایان خشونت‌ها و برقراری آرامش را فراهم می‌آورد.

حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان نوار غزه از هشت روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در نتیجه این حملات دست‌کم 191 فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، به شهادت رسیده‌اند.

در آخرین مورد از درگیری‌ها روز گذشته اعلام شد اصابت سه موشک حماس به شهر صهیونیست‌نشین ایلات پنج زخمی و موجی از ترس و وحشت در این شهر را به همراه داشته است.

همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بیت لاهیا در نوار غزه را بمباران کردند که بر اثر آن شماری از فلسطینیان زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها