پشمالوهای بامزه اما خطرناک

با بی حالی روی نیمکت سبزرنگ پارک لم داده بود. سگ کوچولوی قهوه ای رنگی از سر و کولش بالا می رفت . سگ لحظه ای آرام و قرار نداشت. مرتب با زبان کوچکش نوک بینی پسرجوان را می لیسید.
کد خبر: ۶۹۱۷۹

لحظه ای بعد خود را به پاهای او می رساند و با شیطنت تمام ، بند کفش او را می کشید. سپس با چشمان براقش به دستان پسرک خیره می ماند تا حلقه قرمز رنگی را که در دست داشت به سمتی پرتاب کند و او سریعا آن را بازگرداند.


تاکنون 850بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان شناسایی شده است. تعجب نکنید این رقمی است که روز به روز در حال افزایش است.
مهمترین این بیماری ها در کشور ما هاری ، کیست هیداتیک ، تب مالت ، سیاه زخم ، سالک ، کالاآزار، لپتوسپیروز و بسیاری بیماری های انگلی و میکربی است که می توان به آنها اشاره کرد.
البته بیماری هایی همچون جنون گاوی ، تب دره ریفت و آنفلوآنزای پرندگان را نیز نباید نادیده بگیریم زیرا موارد اخیر اگر چه در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد، ولی خطر ورود آنها همواره ما را تهدید می کند.
با توجه به اهمیت این بیماری ها که عمدتا دام ها مخزن و ناقل آنها هستند، در این زمینه اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دکتر نادر آزادی یکی از متخصصان دامپزشکی ضمن بیان این مطلب که هر روز بر تعداد افرادی که به نگهداری حیوانات خانگی روی می آورند افزوده می شود، تاکید می کند: در تمام جوامع مهمترین مشکلی که در این زمینه مطرح می شود، مساله بیماری های مشترک بین حیوان و انسان (زئونوز) است.
به گفته وی پیشگیری از ابتلا به این گونه بیماری ها در درجه اول اهمیت قرار دارد، چرا که بعضی از این بیماری ها منجر به مرگ انسان می شوند. مهمترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان در کشور ما شامل موارد زیر است:


هاری
بسیاری از مردم بر این باورند که انسان تنها از طریق گزش سگ هار به بیماری هاری مبتلا می شود در حالی که گزش حیواناتی همچون گربه ، خفاش ، موش و گرگ نیز می تواند منجر به هاری شود.
بتازگی در شمال ایران راکون های زیادی مشاهده شده اند که از طریق کشورهای همسایه شمالی وارد جنگلهای ایران شده اند و خود اینها به عنوان یک مخزن هاری به حساب می آیند. در مورد هاری بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون حیوانات خانگی است.
البته در سالهای اخیر برای واکسینه کردن حیوانات وحشی مانند سگهای ولگرد که به صورت دسته جمعی در اطراف شهرها دیده شده اند نیز اقداماتی صورت گرفته است. به هر حال اگر انسانی توسط حیوانی مشکوک گزیده شد (گاز گرفته شد)، باید بلافاصله از سرم ضد هاری استفاده شود و به یاد داشته باشید تزریق بموقع این سرم می تواند از مرگ فرد جلوگیری کند.


کیست هیداتیک
ایجاد کیست هیداتیک در اثر ورود تخمهای انگل اکینوکوکوس (موجود در مدفوع سگ) به دستگاه گوارش انسان صورت می گیرد.
این کیست ها بسته به این که در ریه ، کبد، مغز یا هر بافت دیگری ایجاد شده باشند قادر به بروز عوارض مختلفی هستند و برای برداشتن آنها نیاز به عمل جراحی است.
درمان ضد انگل دوره ای حیوان خانگی (سگ)، رعایت بهداشت فردی و نیز ضد عفونی کردن سبزیجات مصرفی از موارد پیشگیری است.


توکسوپلاسموزیس
انگل خونی توکسو پلاسموزیس در اکثر گربه های ولگرد مشاهده می شود و در صورت خارج شدن گربه خانگی از منزل و معاشرت با گربه های ولگرد احتمال آلوده شدن آن بسیار است.
چنین گربه ای باید به صورت دوره ای تحت درمان باشد. اگر چه در انسان عوارض آن خفیف است ، ولی در خانمهایی که بخصوص برای اولین بار باردار می شوند می تواند منجر به سقطجنین شود.


بیماری خراش پنجه گربه
به طور معمول زیر ناخن گربه یکسری میکروب موجود است که در صورت چنگ زدن گربه به فرد و انتقال این میکروب ها از زیر ناخن به درون زخم ، انسان تا 3روز متوالی تب می کند و گاهی نیز دچار تهوع و سردرد می شود.


سل و بروسلوز
سل و بروسلوز 2بیماری خطرناکند و از جمله بیماری هایی که برای سازمان دامپزشکی در تیتر قرار گرفته اند. این بیماری ها از طریق دام آلوده (خصوصا گاو و گوسفند) به انسان منتقل می شوند.
سل قابلیت انتقال انسان به انسان (در انواع مختلف) را دارد و بروسلوز باعث ایجاد تب مالت در انسان می شود. واکسینه کردن دام ها علیه این دو بیماری یک طرح ملی است. استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه مهمترین راه پیشگیری است.
اما اگر در جایی ناگزیر به استفاده از شیر غیرپاستوریزه باشیم ، عمل جوشاندن منظم و دقیق شیر کمک زیادی به ما خواهد کرد. فراموش نکنید در فصل تابستان موارد ابتلا به تب مالت براثر مصرف بستنی های غیرپاستوریزه ، افزایش می یابد.


طاعون و انواع بیماری های انگلی
موش ها عوامل باکتریایی و انگلی بسیاری را به انسان منتقل می کنند و باعث ایجاد بیماری های بعضا کشنده می شوند و تنها کشتار دستجمعی این حیوانات به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند.
از زمان های قدیم هر جا که انسان مواد غذایی نگهداری می کرده همواره با موش ها درگیر بوده است. ادرار و مدفوع آلوده موش هر زمان با مواد غذایی مورد استفاده انسان تماس پیدا کند، موجبات ابتلای شخص به بیماری های مختلف را فراهم می کند.
کارشناسان بهداشت ضمن توصیه به نریختن زباله در معابر و جوی های آب ، با اجرای طرح مبارزه با موش (به طرق مختلف) در صدد از بین بردن این جانوران موذی و بیماریزا هستند.


تب طوطی
تب طوطی نوعی بیماری است که از طریق پرندگان گروه منقار طوطی ها به انسان منتقل می شود. البته دیگر پرندگان نیز در صورت ابتلا به تب روده (بخصوص در تابستان) می توانند با دفع باکتری «سالمونلا» از طریق مدفوع موجب به خطر انداختن انسان ها، خصوصا افراد کم ایمنی و بچه ها شوند.
خوشبختانه این بیماری درمان پذیر است و بیشتر در اثر عدم رعایت بهداشت در اماکنی همچون رستوران ها به انسان منتقل می شود. دکتر آزادی ، متخصص دامپزشکی در پایان به شهروندان توصیه می کند موارد زیر را حتما رعایت کنند: رعایت حریم لازم بین فرد و حیوان خانگی اش ، لزوم تهیه شناسنامه بهداشتی برای حیوانات خانگی و مراجعه بموقع برای واکسیناسیون آنها و خورانیدن داروی ضدانگل به آنها.
ضدعفونی کردن کف دست و پای حیوانات خانگی با مواد مناسب پیش از هر بار ورود به خانه . توجه کردن به این نکته مهم که حتی در صورت بالا بودن سطح بهداشت هیچ دلیلی وجود ندارد که بیش از حد به حیوانات خانگی نزدیک شویم و خواسته یا ناخواسته سلامت خود را به مخاطره افکنیم.

زهره زیدی فرد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها