یک بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس با اشاره به این که با شروع فصل تابستان و بالا رفتن درجه حرارت، آب ذخیره شده در بدن کاهش می‌یابد، گفت: از دست رفتن آب بدن، باعث کاهش سطح هوشیاری و اختلال در کارکرد قلب، ریه و کلیه می‌شود.
کد خبر: ۶۸۸۵۷۲

دکتر کیوان الچیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که با افزایش درجه حرارت، آب زیر پوست از دست می‌رود، افزود: این عمل باعث سوختگی درجه اول زیر پوستی و در نتیجه، افت شدید فشار خون و خارش‌های پوستی می‌شود. یخ کردن بدن، سرگیجه، خواب رفتگی و از دست رفتن هوشیاری از دیگر نشانه‌های آفتاب‌زدگی است.

وی تاکید کرد: در صورت‌ مواجهه با آفتاب‌ باید از لوسیون‌های‌ ضدآفتاب‌ استفاده شود چراکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از 30 دقیقه به انسان ضرر می‌رساند. در سنین بالا نیز به دلیل ضعف در کارکرد کلیه و قلب و همچنین در کودکانی که برای تامین آب وابسته به مادر هستند، قرار گرفتن زیر نور خورشید در زمان طولانی توصیه نمی‌شود.

وی درباره درمان آفتاب‌زدگی تصریح کرد: در صورت مشاهده هر گونه علائم آفتاب سوختگی فرد باید در محیط خنک قرار بگیرد تا آب مورد نیاز بدن تامین شود. بهترین راهکار برای جلوگیری از آفتاب زدگی، مصرف شش تا هشت لیوان آب حاوی املاح، میوه و سبزیجات آبدار و خوردن غذاهای کم‌چرب است.

نرمش به جای ورزش سنگین در ماه رمضان

نرمش کردن را طی روزهای اول ماه رمضان، جایگزین ورزش‌های کششی و پرتحرک کنید.

دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: طی سه تا پنج روز اول ماه رمضان، بدن و سیستم گوارش، خود را با شرایط جدید تغذیه‌ای تطبیق می‌دهد. طی این مدت لازم است فعالیت‌های معمول فیزیکی شخص روزه‌دار کاهش پیدا کند. همچنین نباید در آفتاب و ساعت‌های گرم روز ورزش کرد، بلکه بهتر است در باشگاه و در فضای خنک یا در ساعات خنک روز یعنی صبح زود یا پس از افطار به فعالیت ورزشی پرداخت تا بدن آب زیادی از دست ندهد. همچنین کسانی که فعالیت ورزشی می‌کنند باید در وعده سحر و افطار، غذاهای کم‌حجم و قندی مانند عسل و خرما زیاد مصرف کنند تا کالری مورد نیاز بدنشان تامین شود.این متخصص تاکید کرد: مصرف میوه‌ و خشکبار نیز که تامین‌کننده املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است، نباید نادیده گرفته شود. از میان میوه‌ها مصرف سیب و موز برای روزه داران بویژه کسانی که ورزش می‌کنند، بسیار مفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها