نیروی هوایی عراق می‌گوید 13 خودروی نظامی داعش را به همراه سرنشینان آن در اطراف پالایشگاه بیجی در شمال تکریت نابود کرده است.
کد خبر: ۶۸۸۵۵۲

به گزارش العالم، سرلشکرحامد مالکی، فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق با اعلام این خبر افزود: حملات هوایی به گروه تروریستی داعش گسترش خواهد یافت. پیش از این نیز، سرتیپ قاسم عطا، سخنگوی دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح ادعای برخی رسانه‌ها درباره تسلط داعش بر پالایشگاه بیجی را تکذیب و تاکید کرده بود که پالایشگاه کاملا تحت کنترل نیروهای امنیتی عراق است. این در حالی است که منابع غربی همچنان از تسلط کامل داعش بر پالایشگاه بیجی خبر می‌دهند.

در یک خبر دیگر دیروز منابع رسانه‌ای از وقوع درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی اردن با اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در جنوب اردن خبر دادند. پیشتر اعضای داعش تهدید کرده بودند که به سمت لبنان و اردن پیشروی خواهند کرد و این امر می‌تواند امنیت مرزهای چند کشور را مختل کند. در یک خبر دیگر شبکه الجزیره دیروز اعلام کرد: افراد مسلح ناشناس منیر القافلی، رئیس شورای شهر کرکوک را در مرکز شهر کرکوک ترور کردند. آنان خودروی حامل القافلی را هدف گلوله قرار دادند.

همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر سه‌شنبه، اعلام کرد اولین گروه از مشاوران نظامی این کشور مرکب از 40 نفر، عملیات خود را در پایتخت عراق آغاز کردند. در چند روز آینده چهار تیم دیگر که حدود 50 نفر هستند به این گروه ملحق خواهند شد و این افراد در منطقه فرماندهی مرکزی در عراق و اطراف سفارت آمریکا ماموریت خود را انجام خواهند داد. با این حال، شبکه‌های خبری اسکای نیوز و بی‌بی‌سی به نقل از منابع نزدیک به نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق اعلام کردند، پهپادهای آمریکا به مواضع گروه تروریستی داعش در منطقه شهرک مرزی القائم واقع در مرز عراق و سوریه حمله کرده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود واشنگتن آماده است درصورت درخواست دولت عراق حملات هوایی محدودی علیه مواضع و اهداف گروه تروریستی داعش که برخی از شهرهای عراق را اشغال کرده‌اند، انجام دهد.

این در حالی است که محافل شیعه عراق مخالف دخالت نظامی آمریکا در عراق هستند. در همین رابطه مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرد با حضور نیروهای نظامی آمریکایی در عراق برای دخالت جهت حل بحران امنیتی در این کشور مخالف است. به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری مجلس اعلای اسلامی عراق، این مجلس که تحت ریاست عمار حکیم است تاکید کرد با حضور نیروهای نظامی آمریکایی در عراق بشدت مخالفیم زیرا حضور این نیروها واکنش‌های نامطلوبی در پی خواهد داشت.

تکذیب خبر مخالفت آیت‌الله سیستانی

در یک تحول دیگر مربوط به عراق، روزگذشته دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی شایعات منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر مخالفت وی با نخست‌وزیری نوری مالکی برای دوره آینده را تکذیب کرد. به گزارش ایرنا، یکی از مسئولان دفتر آیت‌الله سیستانی گفت: شبکه العربیه اساس کار خود را بر دروغ و تحریف واقعیت‌ها گذاشته و این عادت همیشگی این شبکه است و پیوسته سیاست‌های خصمانه‌ای در باره عراق داشته است. وی افزود: آیت‌الله سیستانی تاکنون بیانیه‌ای درباره تشکیل دولت جدید عراق صادر نکرده و خواستار تغییر نخست‌وزیر یا مقام‌های دیگر نشده است.

مقام‌های عراقی می‌گویند: در این روزها دشمنان سعی در شایعه‌پردازی و تفرقه‌افکنی میان گروه‌های مختلف عراق دارند، اما مردم باید آگاه و متحد باشند و اجازه ندهند دشمنان به اهداف خود برسند.

دیروز نوری مالکی در سخنانی گشودن صفحه‌ جدیدی را برای دستیابی به توافق در عراق خواستار شد. وی همچنین مخالفت خود را با کناره‌گیری از قدرت یا تشکیل دولت نجات ملی در عراق اعلام کرد. مالکی افزود: کسانی که علیه قانون اساسی شورش کردند با داعش و بعث ائتلاف تشکیل داده‌اند. نخست‌وزیر عراق خواهان گشودن صفحه‌ جدیدی برای توافق در عراق شد. نخست وزیر عراق با بیان این‌که درخواست برای تشکیل دولت نجات ملی، کودتایی علیه قانون اساسی است، گفت: از شریکان حتی به صورت صوری نشنیده‌ایم که از نیروهای امنیتی حمایت کنند.

با شروع حملات گروه تروریستی داعش به شهرهای عراق برخی از محافل داخلی و خارجی خواستار کناره‌گیری نوری مالکی و تشکیل یک دولت ائتلاف ملی شده‌اند. این درحالی است که چندی پیش در عراق انتخابات پارلمانی برگزار شده و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری‌مالکی برنده این انتخابات بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها