نانوذرات نقره تولید پارچه‌های ضد باکتری را امکان‌پذیر می‌کند

مبارزه با باکتری‌ها در 10 دقیقه

تا امروز نقره با توانایی شناخته شده در کشتن باکتری‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه مواد ضدباکتری داشته است. در واقع سال‌ها از نقره به‌عنوان ابزاری برای دفع میکروب در صفحه کلید، سیستم تصفیه آب و ماشین لباسشویی استفاده شده است. آخرین تلاش برای استفاده از این قابلیت نقره از سوی دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا صورت گرفته است. آنها پارچه‌ای ضدباکتری ساختند که قادر به از بین بردن E.coli و دیگر باکتری‌های عفونت‌زا در مدت کمتر از 10 دقیقه پس از تماس با آن است.
کد خبر: ۶۸۸۵۲۲

در این پارچه پنبه‌ای از نانوسیم‌های نقره استفاده شده است. زمانی که این پارچه در محلول نقره قرار می‌گیرد، یون‌های نقره آزاد می‌شود و تمام میکروب‌ها را از بین می‌برد. طبق گفته یکی از محققان این پارچه می‌تواند از جنس نایلون یا کتان نیز باشد. آنها یک تی‌شرت را تحت شرایط کنترل شده در محلول نقره غوطه‌ور کردند و پس از فعال شدن نانوسیم‌ها در مدت 10 دقیقه میکروب‌ها کشته شدند. علاوه بر عملکرد سریع، دوام زیاد این پارچه نسبت به دیگر پارچه‌های ضدباکتری از دیگر مزایای آن است، زیرا حل شدن نانوسیم‌های پارچه باعث دوام آن می‌شود. دانشمندان طی مطالعات خود دریافتند که پس از وارد کردن پارچه در محلول تا پنج روز هنوز یون‌های نقره آزاد می‌شوند.

از این مواد می‌توان در وسایل و تجهیزات بیمارستان‌های عفونی مانند ملحفه ضد باکتری، پیش‌بند جراحی و همچنین برای از بین بردن باکتری و بهبود سریع‌تر زخم در چسب زخم‌ها استفاده کرد. در حال حاضر محققان مشغول بررسی مناسب بودن این پارچه در فضای بیمارستان هستند. بعلاوه با توجه به سمی بودن نانوسیم‌ها برای باکتری، مرحله بعدی این پروژه بررسی سمی بودن آن برای انسان است.

منبع: gizmag

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها