«داستان یک گرجی فرزانه (از قفقاز تا سند)» نگاشته مهرافروز میرزاحبیب با ترجمه سینا توسلی در 140 صفحه از سوی مجمع ذخائر اسلامی در سال 93 منتشر شده است.
کد خبر: ۶۸۸۳۸۹
داستان یک گرجی فرزانه از قفقاز تا سند

متون ترجمه شده میرزا قلیچ بیگ از فارسی به انگلیسی در مورد خاطرات و شرح‌حال‌ها و تاریخ خانوادگی نیاکان او، یعنی میرزا خسروبیگ و پدرش میرزا فریدون بیگ، در نگارش این کتاب تأثیر داشته است.

تندوتهورو، خانه اجدادی میرزاهای گرجی است. این مکان دهکده‌ای است که میرزا خسرو بیگ به همراه خانواده‌اش پس از فتح سرزمین سند توسط انگلیسی‌ها در آن سکنی گزیده بود.

سرنوشت اینگونه رقم خورد که خسروی جوان به نام پسر خوانده میرکرم علی خان تالپور وارد سرزمین سند شود که بعدها نقش به سزایی در دربار میران و در مذاکرات مختلف با انگلیسی‌ها نقش به سزایی ایفا کرد، به گونه‌ای که این حوادث منجر به فتح سرزمین سند شد.

سرنوشت و قسمت فریدون نیز مشابه خسرو شد و این جوان نیز از گرجستان طی یک سری از رخدادهای مشابه به سند آمد. این کتاب محدوده وسیعی از تاریخ گرجستان، ایران و سرزمین سند را در خود جای داده است و شامل زندگی‌نامه‌های این خاندان است . همچنین شامل چکیده‌ای از مکاتبات دولت بریتانیا در هند و میران سند با خسرو بیگ است.

مهرافروز میرزا حبیب در مقدمه کتاب آورده است:... قصه‌هایی را که پدرش میرزا قلیچ بیگ در کودکی برای او تعریف کرده بود،‌برای ما بازگو می‌کرد؛ قصه هایی راجع به گذر حوادث ناگواری که سالیان دور در گرجستان به وقوع پیوسته بود و سرانجام منجر به کوچ نیاکان ما از قفقاز به سرزمین سند شده بود. این داستان‌ها آنچنان تصاویر روشن و زنده‌ای در ذهن ایجاد می‌کردند که وقتی بزرگ‌تر شدم تصمیم گرفتم بیشتر درباره تاریخ و چگونگی وقوع آنها در مورد اجدادمان که از سلسله گرجیان بودند و سرانجام به طور دائمی در سرزمین سند سکنی گزیدند، بدانم. من شروع به جمع‌آوری همه اطلاعات از دست‌نوشته‌های قدیمی، نسخ خطی و کتاب‌های موجود در کتابخانه پدربزرگم میرزا قلیچ بیگ در تندوتهورو کردم. در آنجا به اندازه کافی یادداشت‌ها و پیشینه‌های خانوادگی و مدارک موثق که بتوان با استناد به آن مجدداً زندگانی خسرو و فریدون را احیا کرد، وجود داشت. قدمت بعضی از این اسناد به بیش از 150 سال پیش باز می‌گشت که در کتابخانه محفوظ نگه داشته شده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها