ستاره آرژانتین در آستانه اولین بازی در جام جهانی

مسی: همه کار می‌کنم تا آرژانتین قهرمان شود

لیونل مسی بدون شک مورد توجه‌ترین بازیکن جام است. او در کارنامه‌اش فقط یک قهرمانی در جام جهانی کم دارد. مصاحبه ستاره بارسلونا با آخرین شماره مجله ورلد ساکر را بخوانید.
کد خبر: ۶۸۳۹۶۱

نخستین خاطره تو از دوره‌های جام‌های جهانی چیست؟

جام جهانی 1994 آمریکا. من خیلی کوچک بودم و خوشبختانه چندان خاطراتی از آن جام تلخ نداشتم، اما چهار سال بعد در فرانسه بازی‌ها را تماشا می‌کردم. گل زیبای خاویر زانتی به انگلستان را هیچ گاه فراموش نمی‌کنم.

به نظر تو قوی‌ترین رقیب شما در این جام چه تیمی خواهد بود؟

فکر می‌کنم برزیل، آلمان و اسپانیا قوی‌ترین تیم‌ها باشند، اما در کنار این غول‌ها تیم‌هایی نیز هستند که همه را شگفت‌زده خواهند کرد.

سوالی که همیشه در ذهنم بوده این است که آیا حاضری با دادن تمامی مدال‌ها و افتخارات شخصی‌ات، قهرمانی جام جهانی را از آن خود کنی؟

خوشبختانه در این مدت به تمامی افتخارات ممکن در ورزش دست یافته‌ام و حسرت چیزی را نمی‌خورم جز قهرمانی در جام جهانی. موفقیت و قهرمانی در جام جهانی برای من و هم‌تیمی‌هایم مانند یک رویاست.

از جام جهانی اخیر تاکنون یکی از تغییرات زندگی شخصی ات این بوده که پدر شده‌ای. آیا وقتی در اردوی تیم هستی مشکلی برایت ایجاد نمی‌شود؟

تمام دلخوشی و ذوقم این است که بعد از یک تمرین یا یک بازی به سراغ فرزندم بروم و ببینم که دارد به من می‌خندد و لبخند می‌زند. باور نمی‌کنی که این بزرگ‌ترین لذت دنیاست.

رقیب بزرگ تو در لالیگا یعنی کریس رونالدو نیز در تیم ملی پرتغال حضور دارد. چه نظری در این باره داری؟

خیلی خوب است که هم من و هم رونالدو این شانس را داریم که از دو کشوری در جام جهانی حاضر باشیم که در زمره بهترین‌ها هستند. نمی‌دانم که او تا چه حد آمادگی دارد، اما بی‌تردید همواره در خط حمله تیمش بوی گل می‌دهد و می‌تواند در هر بازی بدرخشد.

نظرت درخصوص تقویم فشرده این روزهای فوتبال چیست؟ بعد از رقابت‌های سخت و طاقت‌فرسای باشگاهی، حضور در جام جهانی مشکل است؟

این چیزی است که به آن عادت کرده‌ایم و چاره‌ای هم نیست. باید با این واقعیت که فوتبال امروزی فشرده شده است کنار بیاییم. سفرهای مختلف که گاهی موجب می‌شود چیزی حدود 10 ساعت در هواپیما باشیم همه سخت و دشوار است. کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم.

چگونه وقتی یک فصل در ترکیب بارسا بازی می‌کنی می‌توانی با تغییر نقش و شرایط خود را در ترکیب آلبی سله‌سته (لقب تیم ملی آرژانتین) در جام جهانی هماهنگ کنی؟

حالا من با تیم آلبی سلسته هستم. امیدوارم این بار همه چیز متفاوت باشد. همواره این ذهنیت بوده که من در تیم ملی ناکام مطلق هستم و در بارسا یک قهرمان. حالا آرزو می کنم بعد از خاتمه این جام همه چیز خلاف این نظر باشد. موفقیت در آرژانتین و اعتبار ملی چیزی است که سخت به آن نیاز دارم.

تفاوت اصلی میان این تیم با مجموعه‌ای که در جام جهانی 2010 در آفریقا حاضر بود در چه چیز است؟

بی‌شک تغییرات زیادی صورت گرفته و بازیکنان تازه زیادی در تیم حاضر هستند. اساس این تیم از همان تیم قهرمان زیر بیست ساله‌های دنیا شکل گرفته است. ما تیم کاملا متحدی هستیم. هم در جام جهانی قبلی و نیز در رقابت‌های زیر بیست ساله‌های دنیا در کنار یکدیگر بازی کرده‌ایم. صمیمیت و دوستی بسیاری در تیم وجود دارد. این تفاوت اصلی تیم امسال با مجموعه چهار سال قبل است.

شانس خود را برای تصاحب عنوان بهترین گلزن جام و کسب کفش طلای جام جهانی چقدر می‌دانی؟

صادقانه بگویم این هیچگاه هدف من نبوده است. تنها هدفم کسب قهرمانی با تیم آلبی سله‌سته است. این مهم‌ترین هدف من است و بقیه چیز‌ها در درجه دوم اهمیت دارند. برای قهرمانی آرژانتین همه کار می‌کنم.

وقتی که دیه‌گو مارادونا در جام جهانی 1986 یک‌تنه آرژانتین را قهرمان کرد تو هنوز به دنیا نیامده بودی. از آن بازی‌ها چقدر می‌دانی؟

بله، من وقتی تازه داشتم بزرگ می‌شدم مردم از خاطرات آن تورنمنت صحبت می‌کردند. عکس‌های زیادی از آن بازی‌ها دیده‌ام. فقط کافی است عکس‌ها را به من نشان دهید تا بگویم مردم تا چه حد نسبت به آن تورنمنت حساسیت و علاقه دارند. البته که در آن جام من متولد نشده بودم، اما از طریق عکس‌ها و ویدئو‌ها همه چیز را به صورت ملموس می‌دانم. خیلی زیباست که بار دیگر من در کنار هم‌تیمی‌هایم آن خاطرات را تکرار کنیم. این دستاوردی بی‌نظیر در فوتبال است.

مسی، اگرو، انخل دی ماریا و گونسالو ایگواین. خدای من! عجب خط حمله‌ای!

البته نقش من در آلبی سلسته نسبت به بارسا تفاوت دارد. در این تیم وقتی بیبا (لقب گونسالو ایگواین در این کشور) حضور دارد من کمی عقب‌تر بازی می‌کنم. ولی در کل خوشحالم که در چنین مجموعه‌ای حضور دارم.

نظرت درباره به آلخاندرو سابه یا سرمربی تیم چیست؟

در درجه اول او یک انسان فوق‌العاده است. او دقیقا می‌داند که از بازیکنانش چه می‌خواهد. افکار بسیار روشن و واضحی دارد و همین افکار را بسیار ساده به بازیکنان منتقل می‌کند. یکی از بهترین کارهای او این بود که در جریان بازی‌های انتخابی تقریبا به ترکیب تیم دست نمی‌زد. همین سبب شده بود که بازیکنان با یکدیگر به هماهنگی کاملی دست یابند و از یکدیگر شناخت خوبی داشته باشند. همین سبب شده تا ما قدرتمند باشیم. او در مربیگری واقعا هوش بالایی دارد.

او به آرژانتین چه چیزی افزوده است؟

چیز زیادی نبوده است. چراکه تا قبل از سال 2011 و با ورود او ما مجموعه قدرتمندی بودیم. با گذر زمان او به ما کمک کرد که از لحاظ شخصیتی پیشرفت خوبی داشته باشیم. این که در بازی‌های مهم و حیاتی جام بتوانیم به پیروزی دست پیدا کنیم خود مهم‌ترین تغییر است.

مانند نیمار تو نیز فشار زیادی را از طرف مردم کشورت تحمل می‌کنی. چگونه با چنین فشاری کنار می‌آیی؟

با خونسردی. فکر نمی‌کنم که آلبی سلسته به من متکی است. ما بازیکنان بزرگ زیادی داریم که به تنهایی می‌توانند قهرمان کشورشان باشند.

آیا با نیمار درخصوص این موضوع صحبت کرده‌ای؟

نه! در طول فصل ما بیشتر تمرکزمان روی بازی‌های بارسا بوده است. فرصت نشد که در این رابطه با یکدیگر صحبت کنیم.

همیشه میان تو و مارادونا قیاس‌هایی صورت می‌گیرد. این که تو هیچ گاه موفق نشده‌ای در جام جهانی توانایی‌هایت را نشان دهی.

من هیچ وقت به این مسأله که با کسی مقایسه شوم فکر نکرده‌ام. به نظرم این چیز‌ها اصلا مهم نیستند. بد نیست که با دیه‌گو مقایسه می‌شوم، اما این مسأله هیچ گاه انگیزه مرا برای قهرمانی در جام جهانی بیشتر نکرده است. من دوست دارم قهرمان شوم به این دلیل که برای تمام مردم آرژانتین و هم‌تیمی‌هایم یک دستاورد غرورانگیز و بی‌نظیر است. امیدوارم که بتوانیم به این خواسته دست یابیم.

آیا در طول فصل اخیر با بازیکنان بارسا که قرار است در جام جهانی حاضر باشند، صحبت کرده‌ای؟ مانند ژاوی یا اینیستا.

گاهی. مثلا درباره این نکته که شاید در جام جهانی و در مراحل بعدی تیم‌هایمان با هم بازی کنند صحبت کرده‌ایم، اما در کل فرصت چندانی برای صحبت در این خصوص نداشتیم.

تو و سرخیو آگرو هماهنگی جالبی در زمین با یکدیگر دارید. در این خصوص چه نظری داری؟

چون من و سرخیو از چهارده سالگی با یکدیگر همبازی بوده‌ایم ، کاملا از بازی یکدیگر شناخت داریم. رفاقت ما نیز بسیار زیاد است. ما با چشم بسته هم می‌توانیم همدیگر را در زمین پیدا کنیم. در خارج از زمین فوتبال نیز دوستان خوبی برای هم هستیم. بی‌شک او با بقیه بازیکنان تیم فرق دارد چون کارهایی می‌کند که از بقیه بازیکنان انتظار نداریم.

آیا آرژانتین قهرمان جام جهانی می‌شود؟

نمی‌دانم. این مسأله را تنها خدا می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها