روحانی در جشن انتظار و امید:

اقلیت حق ندارد به اکثریت بی احترامی کند

رئیس جمهور در مراسمی به مناسبت ۲۴ خرداد، سالروز یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز و فردا جشن همه ما برای انتظار و صبح امید و پایان شب یلدای طولانی غیبت است.
کد خبر: ۶۸۳۲۸۱
اقلیت حق ندارد به اکثریت بی احترامی کند

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام روحانی امروز پنجشنبه در این مراسم که به علت تقارن با نیمه شعبان، سالروز میلاد باسعادت حضرت ولی‌عصر (عج)، «جشن انتظار و امید» نامگذاری شده بود، افزود: هر قدر که غیبت آن عزیز طولانی‌تر شود امید ما به روز ظهورش بیشتر می شود.

رئیس جمهور گفت: ما منتظر روزی هستیم که بیاید و به انتظارها پایان دهد، منتظر روزی هستیم که بیاید و پرچم اعتدال، پیشرفت، عدالت و رفاه و بهبود زندگی مردم را برافراشته کند و صلح و دوستی و آشتی را به ارمغان آورد.

روحانی افزود: او امام عدل، عدالت و فرمانروای اعتدال است و خواهد آمد تا مردم در کنار هم بهترین همزیستی و زندگی انسانی را تجربه کنند.

رئیس جمهور گفت: چقدر زیباست که امسال سالروز ولادتش با روزهای امید، حضور و شکوه این مردم و روزی که مردم پرچم عزت و اعتدال را در این سرزمین برافراشتند، مقارن شده است.

روحانی افزود: ما منتظر روز موعودیم البته منتظری که گوشه ای بنشیند و زانوی غم بغل بگیرد آن انتظار جانسوز و جانکاه است منتظر باید تلاش و زمینه را برای تحقق همه آن اهداف فراهم کند.

رئیس جمهور با اشاره به زمینه‌های انقلاب مردم ایران گفت: ما از سال 1342 در انتظار فرج و بازگشت اماممان به کشور بودیم اما این انتظار نتوانست آن امیدمان را محقق کند تا روزی که مردم با شور و ایثار به صحنه آمدند و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را سردادند.

روحانی افزود: این انتظاری بود فعالانه، کنش گرانه توأم با حرکت، شور و ایثار و این انتظار توانست فرج و گشایش و راه را برای طلوع خورشید از مغرب زمین فراهم کند.

رئیس جمهور گفت: 12 بهمن روز گسترده شدن بوی عطر در این سرزمین بود.

وی افزود: ما غیر از 12 بهمن و پیروزی 22 بهمن و ایام باشکوهی که در روزهای مقاومت در دفاع هشت ساله و صدها افتخار دیگر آفریدیم، پارسال در این ایام نیز که هم شعبانیه و روزهای میلاد سرور آزادگان جهان بود، افتخار دیگری آفریده شد.

روحانی در ادامه گفت: پارسال ملت چه کرد؟ همان ملتی که ماه‌ها قبل ناامیدی سراسر جامعه را فراگرفته بود و بسیاری از مردم می گفتند مگر انتخابات تأثیر و فایده‌ای دارد.

وی افزود: حتی به خود من می گفتند تو چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی، از این شهر به آن شهر سفر می‌کنی، مگر کشور را نمی شناسی و مگر نمی دانی مکانیزم صندوق رأی چگونه است.

رئیس جمهور ادامه داد: اما شور و نشاط و حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که فرمودند صندوق رأی حق‌الناس است و گفتند حتی آنهایی که به نظام علاقه ندارند به خاطر کشورمان پای صندوق رأی بشتابند، آنچنان فضایی در کشور ایجاد شد که روزهای خرداد گویی خرداد دیگری است، گویی روزهای نشاط و امید در کنار صندوق آراء آمده است.

روحانی گفت: پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم که در کشور ما رقابت جوانمردانه خواهد بود پارسال ما به همه جهانیان اعلام کردیم ما رو در روی هم صف نمی کشیم ما در کنار صندوق رأی به صف می ایستیم.

وی افزود: ما در خرداد پارسال امید آفریدیم نه امید برای ایران که امید برای جهان و این را مبالغه نمی‌کنم که هر جا رفتم و هر مسئولی را در سراسر دنیا دیدم به من گفت انتخابات خرداد پارسال ایران برای همه ما امیدآفرین بود.

رئیس جمهور گفت: ما در کنار جشن انتظار به او می گوییم همچنان دلبسته اوییم و به او می گوییم یا مهدی (عج) همچنان در انتظار و چشم به راهیم.

وی افزود: به او می گوییم راه و مسیرش را برای ظهور هموار می سازیم و به او می گوییم از خرداد پارسال ملت ما با دست و زبان و توانش خرافه‌ها را زدود.

رئیس جمهور گفت: ملت ما سال گذشته به مولا و امامش در انتخابات سر فرود آورد و در برابر خرافه‌گری از امام عصر عذرخواهی کرد.

وی افزود: راه ملت در خرداد پارسال انتخاب شد گرچه رئیس جمهور به عنوان منتخب کل ملت، خادم مردم خواهد بود و دولت نیز دولت همه خواهد بود و در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تعظیم و تکریم فرود می آورد.

رئیس جمهور تأکید کرد: این دولت و حامیان واقعی آن گرچه گروهی با زبان تکریم با آنها سخن نگویند پاسخشان با ادب و احترام و کرامت خواهد بود ما برای صلح، آشتی و برادری کنار هم جمع شدیم امروز روز وحدت و اتحاد است و روز نفاق و شکاف و فاصله نیست روز برچسب زدن بر هم نیست بلکه روز چسبندگی بیشتر جامعه است.

روحانی گفت: اولین راهی که ملت در انتخابات پارسال برگزید راه اعتدال و میانه روی بود که بازگشت ناپذیر است.

رئیس جمهور در توضیح بیشتر از مفهوم اعتدال خاطرنشان کرد: اعتدال و میانه روی به معنای انتخاب بین حق و باطل، راست و دروغ ، منفعت ملی و از بین بردن منافع ملی نیست، بلکه اعتدال یک روش و بینش است یعنی همان سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام که سراسر زندگی‌شان جمال و کمال و اخلاقش اعتدال بود.

روحانی افزود: اعتدال یعنی راه و روش و شیوه ای که منتظر او هستیم و امام عصر همان راه و سیره پیامبر را عملی و اجرا خواهد کرد و اگر انحرافی پیش آمده است دین پیامبر (ص) و قرآن واقعی را برای مردم تفسیر و تبیین می کند.

وی اضافه کرد: اعتدال یعنی راهی که با همه انسان‌ها و مردم با ادب و احترام سخن بگوییم و به پاسخ گوش می‌دهیم که توأم با ادب و احترام باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: اعتدال یعنی مسیری که ما از عقل و خرد جمعی استفاده می کنیم عقل و خرد جمعی که به ما می گوید منافع ملی را حفظ کنیم و در عین حفظ فناوری باید سایه شوم تحریم ها را از سر مردم برداریم.

وی افزود: خرد جمعی به ما می گوید باید به دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم و عقل و خرد جمعی که می گوید اداره توسعه کشور بدون حضور و واگذاری امور به مردم امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور گفت: خرد و عقلی که به ما می گوید کشور از آن مردم است، این کشور هیچ صاحبی جز ملت ایران ندارد؛ عقل و خردی که به ما می گوید فقرها را بزداییم، تبعیض‌های ناروا را کنار بگذاریم این همه رنج مردم برای آلودگی محیط زیست، باید با آن مقابله کنیم.

وی افزود: خرد و عقلی که به ما می گوید ما در توسعه و پیشرفت نه همانند کشورهای همسایه و منطقه، که باید حتی از آنها پیشی بگیریم.

رئیس جمهور گفت:‌ عقل و خردی که به ما می گوید آن مصوبه 10 سال پیش که خاک می خورد، به عنوان چشم انداز بیست ساله که ایران کشوری است توسعه‌یافته، ما برای اینکه در مسیر خردورزی حرکت کنیم باید از عقل و فکر و نظر همگان استفاده کنیم که همه چیز در نزد همگان است.

وی افزود: ما باید از افکار و اندیشه جامعه بهره ببریم و راهی را که انتخاب کرده ایم ادامه دهیم؛ جشن، جشن شماست، جشن، جشن ملت است، جشن مردم برای آمدن به صحنه و برای آنچه مردم آمده اند و به کشور خود امیدوار شده‌اند.

روحانی گفت: عده ای ولو اندک با ابزار و ادوات می‌خواهند این امید را در دل مردم کمرنگ کنند، بنابراین ما اعلام می‌کنیم به همه آنهایی که راهی و سخنی را برگزیده‌اند که با انتخاب مردم در تضاد است، مردم برای همیشه اعلام کرده‌اند خشونت و افراطی‌گری را قبول نداریم مردم در خرداد پارسال اعلام کردند یک ملت، یک دولت، یک حکومت مردمی که در همه صحنه ها اعلام کردند هیچ گروهی هیچ جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند. هیچ جناح و گروهی حق ندارد دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند هیچ گروه و جناحی حق ندارد رهبری نظام را برای خود مصادره کند.

وی افزود: کشور، قانون اساسی، رهبری، منافع ملی، آینده کشور مربوط به همه ملت است همه اقوام، همه مذاهب، ایران از آن همه ایرانیان است.

رئیس جمهور گفت: ما اعلام می کنیم ایران از آن همه ایرانیان است و به همه اقوام، مذاهب و ادیان احترام می‌گذاریم.

وی افزود: ما به همه فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها زیر نظر و پرچم ایرانیت و اسلامیت احترام می‌گذاریم.

روحانی گفت: آنچه در انتخابات پارسال که هم اکنون یک سال از روز بزرگ شما ملت می گذرد و از روزی که دولت تشکیل شد نیز 10 ماه می گذرد اما در همه این 12 ماه و این یک سال هیچ گاه وعده‌ای را که به شما مردم دادیم از یاد نبرده‌ایم و نخواهیم برد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اقلیت محترم است همان طور که اکثریت محترم است اما اقلیت حق ندارد به آنچه اکثریت تصمیم گرفته است بی‌احترامی کند.

روحانی افزود: این دولت آنچه را به شما وعده داده است به عنوان وظیفه دنبال خواهد کرد البته از دیرباز به ما یاد داده‌اند: الامور مرهونه باوقاتها.

وی گفت: دولت بر مبنای وعده هایی که به مردم داده است در زمینه سیاست خارجی و داخلی مسائل فرهنگی و اقتصادی گام‌های بلندی برداشته است گرچه تا رسیدن به هدف راهی طولانی پیش رو دارد.

رئیس جمهور افزود: اما من به عنوان خادم شما مردم و کسی که افتخار خدمتگزاری را در 24 خرداد پارسال به دوش من گذاشتند به شما اعلام می کنم کاملا به آینده کشور امیدوار هستم.

روحانی گفت: دل‌های ما کاملاً محکم است و کاملاً همگی به لطف خدا و حمایت مردم و توجهات اولیای خدا و ولی عصر امید داریم و راه خود را به پیش خواهیم برد شما امروز عزت ایران و ایران زمین را در جهان می بینید و چهره واقعی ایران برای جهانیان بیش از پیش نمایان شده است و در هیچ جای دنیا نام ایران را با اهانت نمی برند.

وی افزود: اگر امروز در جهان قدرتمندانه حرکت می کنیم همه می دانند به واسطه آن است که این دولت برآمده از رأی ملت است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: تاریخ همواره از ملت ایران به عظمت و بزرگی یاد می‌کند.

روحانی افزود: اگر می خواهیم دنیا با ما با ادب حرف بزند ما هم باید با دنیا با ادب حرف بزنیم و قاطعیت انقلابی بودن، ایستادگی و عزت به معنای لحن ناسالم نیست.

وی گفت: سخن ما سخن حُسن است و راه ما حُسن و حَسن است و ما در این مسیر و راهی که برگزیده‌ایم چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی و چه مسائل فرهنگی، راه را ادامه می دهیم.

رئیس جمهور افزود: مگر ما چه گفته‌ایم که برخی برآشفته‌اند؟ ما گفته‌ایم فرهنگ از آن مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند، زیرا فرهنگ یعنی آن چیزی که ما با آن زندگی می کنیم.

وی با بیان اینکه مگر بناست فرهنگ را در کپسولی بریزیم و در نسخه‌ای بنویسیم و از داروخانه بخریم گفت: گویی عده ای هنوز در دوران حجر می اندیشند و فکر می کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت بر این راه مصمم است و اگر کسی خوشش می آید یا بدش می آید، ولی دولت معتقد است کشور از آن مردم است و همه کار را مردم باید انجام دهند.

وی افزود: در اقتصاد، در فرهنگ و در سیاست خارجی در سیاست داخلی و امنیت ملی و فرهنگی دولت حامی است و مجری خواست و اراده شماست.

رئیس جمهور گفت: دولت اجرا کننده در برابر خواست ملی سیطره ندارد و خواست ملی بر دولت سیطره دارد.

وی با اشاره به انتخابات افزود: انتخابات پیام وفاق، برادری و آشتی داشت، بیاییم در کنار هم باشیم و بدانیم که کشور در منطقه با مشکلات فراوانی روبه‌روست.

رئیس جمهور گفت: چرا امروز در منطقه ما گرفتاری هست؟ چرا این همه کشتار؟ چرا در سوریه آرامش نیست؟ خانه‌ها آوار و خراب، خون مردم تبدیل به رود و رودخانه شده است. چرا در عراق کشتار و چرا یک گروه افراطی به هر نام و نشان با مردم این چنین می کند؟

وی افزود: امیدوارم که فیلم هایش را ندیده باشید. دیروز در موصل و روزهای قبل در حلب. متأسفانه این گروه نام خود را مسلمان و کار خود را جهاد می نامد و می گوید باید راه خود را که راه اسلام است این گونه طی کنیم.

رئیس جمهور گفت: پیامبر ما که پیامبر رحمت بود در مدینه‌اش یهود و نصاری، افکار و عقاید گوناگون در کنار هم همزیستی داشتند.

وی افزود: اگر امیرمؤمنان علی(ع) می دید که یک پیرمرد مسیحی گرفتار است به همه نهیب می زد و می گفت چرا این فرد که شهروند اسلام است نباید یار او باشید. این دین ماست دین اسلام است.

روحانی گفت: من دچار حیرتم که چرا برخی با تئوری غلطشان بذر نفاق را می پاشند و کاری می کنند که برادری و اتحاد جای خودش را به اختلاف بدهد.

وی افزود:‌ آنها از نفاق چه سودی بردند؟ چرا می خواهند راه گذشته را برگردانند؟ راه گذشته بازگشتنی نیست.

رئیس جمهور گفت: امروز ما در این منطقه متأسفانه با خشونت، آدم‌کشی، ترور و آوارگی، در همه جا مواجهیم و مشاهده می‌کنیم ضمن اینکه به عنوان دولت جمهوری اسلامی ترورها و خشونت ها را تحمل نخواهیم کرد و همان گونه که در سازمان ملل متحد اعلام کردیم با خشونت و افراط در جهان مبارزه می کنیم و می جنگیم.

روحانی ادامه داد: اما در عین حال یک پیام روشنی هم برای همه ما دارند و آن اینکه دشمنان وحدت دنیای اسلام و منطقه بیکار ننشسته‌اند و زمینه های فراوان برای اختلاف و جنگ قومی و طایفه ای آماده کرده‌اند و این هوشیاری و بیداری ماست که باید مانع از آن شود.

وی افزود: 24 خرداد پیامش برای همه مردم ایران وفاق، اتحاد، برادری، محبت و در کنار هم بودن و اهداف بلند را دنبال کردن است.

رئیس جمهور گفت: من شرح آنچه را در 10 ماه گذشته رخ داده است و برنامه سال 1393 را روز شنبه در مصاحبه مطبوعاتی بیان و اعلام می‌کنم.

در این مراسم، شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها