اولین انتخاب رییس جمهوری با رای مستقیم مردم

اردوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

رئیس‌جمهور:

همگرایی ایران و ترکیه، موتور محرکه اقتصاد منطقه است

سفر رئیس‌جمهور به ترکیه دیروز پایان یافت و روحانی پس از آن‌که در روز اول در چهار نشست با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه گفت‌وگو کرده بود دیروز با فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترکیه و ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفت وگو کرد. وی همچنین در نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی ایران و ترکیه حضور یافت.
کد خبر: ۶۸۲۶۶۹

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، یکی از نشست‌هایی که رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین روز سفر به ترکیه با مقامات این کشور داشت، اولین نشست شورای راهبردی روابط دو کشور بود که با حضور روحانی و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه برگزار شد که در آن با تأکید بر مقابله مشترک با خشونت و فرقه‌گرایی، دو طرف رسیدن به روابط ۳۰ میلیارد دلاری را هدف گرفتند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این نشست که دوشنبه شب با حضور مقام‌های بلند پایه دو کشور در کاخ نخست وزیری ترکیه برگزار شد، گفت: این سفر آغازی برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی با اشاره به ناخرسندی سران دو کشور از سطح فعلی روابط اقتصادی افزود: برای رسیدن به هدف مشترک ضروری است که برخی مشکلات بانکی برطرف و مراودات مالی در رابطه با موسسات بانکی و خصوصی دو کشور گسترده شود.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری است و در سال‌های آینده روند سرمایه‌گذاری در ایران فزاینده خواهد بود و سرمایه‌گذاران ترک در این زمینه برای ایران اولویت دارند، ضمن این‌که بخش خصوصی ایران نیز برای سرمایه‌گذاری متقابل آمادگی کامل را دارد.روحانی با تأکید بر فعال شدن کمیسیون‌های دو کشور برای هدف‌گیری رابطه 30 میلیارد دلاری ادامه داد: در حوزه گردشگری آماده انتقال تجربه شرکت‌های دو طرف و همین طور سرمایه‌گذاری دو طرف در این بخش هستیم.

در این نشست دو طرف بر تمرکز بر رویکردهای مشترک منطقه‌ای، مبارزه با افراطی‌گری، خشونت، تروریسم و فرقه‌گرایی توافق کردند و توسعه صلح و ثبات در کشورهای منطقه وتحقق اراده ملت‌های منطقه و کشورهای اسلامی نیز مورد تأکید طرفین قرار گرفت.رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در ادامه این نشست ابراز امیدواری کرد که اولین نشست شورای راهبردی روابط دو کشور زمینه لازم را برای فصل تازه‌ای در روابط دوجانبه ایجاد کند.

در این جلسه وزرا و اعضای هیأت ایرانی و ترکیه‌ای نظرات خود را برای عملیاتی کردن سندهای همکاری مشترک امضا شده بین دو کشور بیان کردند.

بیانیه 16 بندی

پس از برگزاری نخستین نشست شورای روابط راهبردی ایران و ترکیه، دو طرف بیانیه مشترکی در ۱۶ بند منتشر کردند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به توافقات دو کشور آمده است: دو طرف با اعتقاد بر وجود ظرفیت‌های قابل ملاحظه برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، تأکید کردند که تمامی تلاش‌های خود را، از جمله در زمینه تنوع بخشیدن به کالاهای تجاری مورد مبادله، برای دستیابی به هدف رساندن حجم مبادلات تجاری به رقم ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۱۳۹۵ به‌کار خواهند گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: دو طرف تصمیم گرفتند تا راه‌های تقویت روابط دوجانبه در حوزه‌های بانکی را بررسی کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دو طرف ضمن تأکید بر حمایت خود از استیفای حقوق مشروع ملت فلسطین، از تحولات اخیر در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در سرزمین فلسطین حمایت کردند.

دو طرف در همبستگی با مردم فلسطین، از جامعه بین‌المللی و کشورهای اسلامی درخواست کردند تا حمایت‌های خود از آرمان فلسطین از جمله تأسیس کشور فلسطین با پایتختی قدس شریف را افزایش دهند.

رئیس‌جمهور پس از شرکت در نخستین شورای راهبردی روابط دو کشور در کنفرانسی خبری با نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ به سوالی درباره الزامات رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری دو کشور و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این منظور گفت: تصمیماتی که در عرصه‌های گسترش مبادلات بانکی دو کشور، تأمین زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقلی و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های متقابل بویژه توسط بخش خصوصی اعلام شد، می‌تواند رسیدن به این هدف را تسهیل کند.همچنین رئیس‌جمهور در ضیافت شام همتای ترک خود در آنکارا با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های فراوان در اقتصاد ایران و ترکیه گفت: همگرایی اقتصادهای دو کشور می‌تواند فراتر از روابط دوجانبه، موتور محرکه‌ای برای اقتصاد کشورهای منطقه باشد.

صاحبان ایران، ملت ایران هستند

رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در دیدار ایرانیان مقیم ترکیه گفت: شما سفیران اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما هستید و از نظر دولت ایران بین ایرانیان خارج و داخل کشور تفاوتی وجود ندارد و ما ایرانیان خارج از کشور را با نگاه فرصت و خدمت به ایرانیان نگاه می‌کنیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روحانی با ابراز خرسندی از این‌که نخستین بار در تاریخ روابط دو کشور شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو دولت با حضور مسئولان دو کشور در ترکیه تشکیل شد، گفت: این گام بسیار مهمی در مناسبات بهتر تهران و آنکاراست ولی هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: در ایجاد روابط بهتر اقتصادی دو کشور باید بخش‌های خصوصی وارد عمل شوند همان‌طور که در بیشتر فعالیت‌های اقتصادی ترکیه بخش خصوصی وارد شده است.رئیس‌جمهور تاکید کرد: برای نجات اقتصاد ملی کشور باید به بخش خصوصی فرصت و میدان بیشتری دهیم.

روحانی شناسایی بازارهای جدید مشترک درکشور با تکیه بر بخش خصوصی دو کشور را تقویت‌کننده ساختارهای اقتصادی دانست و افزود: دولت باید برنامه‌ریز و حمایت‌کننده خوبی برای بخش خصوصی باشد و در تولید کالاها به ویژه کالاهای فرهنگی فرصت را برای مردم و انگیزه لازم را برای آنها ایجاد کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دریای بیکران مردم ایران را باید دنیا قبول کند و باید بدانند که صاحب ایران، ملت ایران هستند و ایرانیان مقیم خارج از کشور در ایجاد روابط ایران و دیگر کشورها بسیار تاثیرگذارند.

وی به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این سفارتخانه‌ها باید مامن و پناهگاه ایرانیان در خارج از کشور باشند و خدمت به ایرانیان را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها