شاید نزدیک به 35ـ25 سال پیش اگر کسی پایش به یکی از کشورهای اروپایی می‌رسید، یکی از تحفه‌هایش موز، نارگیل، آناناس یا کیوی بود. به این دلیل که این میوه‌ها بسیار خاص و لوکس بودند و اصلا میوه‌ای به اسم کیوی در کشور ما وجود نداشت. اما حالا کیوی میوه‌ای به فراوانی سیب است و قیمت موز، نارگیل و آناناس هم خیلی بالا نیست و می‌توان آنها را خرید.
کد خبر: ۶۸۳۲۷۳
آناناس؛ سوغات مناطق گرمسیر

جام جم سرا: شاید برخی، خواص آناناس را نشناسند. بد نیست در این مطلب از خواص آناناس این میوه خوشمزه آگاه شوید.

آناناس، داروی التهاب: گرمای هوا همراه با آلودگی ویژه فصل گرما از مشکلاتی است که می‌تواند بعضی از اندام‌های داخلی و بعضی از اندام‌های خارجی مانند پوست را متاثر کند. یکی از داروهای طبیعی ضدالتهاب، آناناس است. گوشت و آب آناناس هر دو دارای این خاصیت هستند که ناشی از وجود آنتی‌اکسیدان در این میوه است. بنابراین نوشیدن روزانه یک فنجان آب طبیعی التهاب پوست و بعضی از اندام‌های داخلی را کنترل می‌کند.

آناناس، خانه ترکیب‌های خاص: هر فنجان آب آناناس حاوی 82 کیلو‌کالری انرژی است. علاوه براین که حاوی 131 واحد ویتامینC، 2 درصد ویتامینA، 2 درصد کلسیم و 2 درصد آهن است. این میوه حاوی ترکیب‌های ضروری دیگری مانند تیامین، ریبوفلاوین، ویتامینB6، فولات و اسیدپانتوتنیک، منیزیم، منگنز و پتاسیم است. علاوه بر این‌که حاوی آنتی‌اکسیدان و فیتوفنل‌‌هایی مانند «بتاکاروتن» است.

ویژگی خاص آناناس: آناناس تازه حاوی ترکیبی به‌نام «بروملین»، نوعی آنتی‌اکسیدان است. این ترکیب عامل اصلی همه ویژگی‌های تغذیه‌ای این میوه گرمسیری است. بروملین باعث کاهش و کنترل التهاب می‌شود. علاوه براین‌که با مصرف آناناس، روند بهبود افرادی که عمل جراحی را پشت سر گذاشته‌اند، تسریع می‌شود. یکی از دلایل این تاثیر مثبت، تاثیربروملین روی کنترل التهاب است.

آناناس و کاهش وزن: آناناس طبیعی حاوی فیبر است. بنابراین مصرف آن باعث پر شدن حجم معده و ایجاد احساس سیری می‌شود. با خوردن آناناس علاوه بر کنترل وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، میزان قند خون نیز به صورت طبیعی کنترل می‌شود. بنابراین افت قند خون بویژه در افرادی که رژیم‌غذایی دارند، بروز نخواهد کرد.

آناناس و سلول‌ها: آناناس حاوی ویتامینC است. بنابراین با خوردن آن، علاوه بر تامین ویتامینC مورد نیاز، پیری سلول‌های بدن نیز به تعویق می‌افتد. استفاده از آب آن روی پوست نیز همین تاثیر را دارد. مصرف روزانه دو حلقه متوسط آناناس تازه، بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کرده و روند پیری سلول‌های بدن بویژه پوست را نیز به تعویق می‌اندازد.

آناناس و حساسیت: بتاکاروتن که می‌توان آن را در انبه، پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، طالبی و هویج نیز یافت، یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نشانه‌های حساسیت را کنترل می‌کند. بنابراین در فصل بهار که اوج حساسیت فصلی است، مصرف روزانه چند حلقه آناناس تازه باعث کنترل نشانه‌های حساسیت می‌شود.

آناناس و فشار خون: آناناس سرشار از پتاسیم است. بنابراین خوردن آناناس تازه در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث کنترل میزان فشار خون می‌شود. دلیل آن نیز پتاسیم بالای این خوراکی و تاثیر آن روی بهبود عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم است. در افرادی که هر روز آناناس مصرف می‌کنند، خطر بالا رفتن فشار خون تا 20 درصد کاهش می‌یابد. این نکته بویژه در افرادی که دچار مشکل فشار خون بالا هستند، مساله بسیار مهمی است.

آناناس و سرطان: ویتامینC موجود در آناناس علاوه بر تاثیر روی جوان ماندن سلول‌ها، باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش نیز می‌شود. اثر آنتی‌اکسیدانی این ویتامین به حدی است که مانع ابتلا به سرطان دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر این، آناناس حاوی آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. بنابراین مصرف آن باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و همین طور سرطان کلون می‌شود. فیبر موجود در آناناس نیز با تاثیر روی دستگاه گوارش از ابتلا به سرطان روده کوچک و بزرگ می‌کاهد.

آناناس و دیابت: هرچه میزان فیبر دریافتی افزایش یابد، به همان نسبت میزان نوسان قند خون حتی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک نیز کمتر است. این مساله در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز دیده می‌شود. هر دانه آناناس متوسط حاوی 13 گرم فیبر است. میزان فیبر مورد نیاز روزانه برای هر مرد معادل 21 تا 25 گرم و برای زنان 30 تا 38 گرم است

آناناس و بارداری: یکی از دلایل نازایی، آسیب اسپرم مردان است. یکی از عوامل ایجاد این مشکل، تاثیر منفی رادیکال‌های آزاد روی اسپرم‌هاست. بنابراین با مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان این مشکل برطرف می‌شود. یکی از تاثیرگذارترین آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامینC است. بنابراین بهتر است مردان روزانه چند حلقه آناناس تازه مصرف کنند. علاوه بر این آناناس حاوی روی و مس است. بنابراین با مصرف آناناس، خطر ابتلا به ناباروری در اثر آسیب به اسپرم مردان کاهش می‌یابد.

آناناس و پوست: یکی از راهکارهای کنترل آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه آفتاب، آلودگی هوا و رسوب این آلاینده‌ها روی پوست، مصرف آناناس است. دلیل این مساله نیز وجود آنتی‌اکسیدان ویتامینC و روی در این میوه است. بنابراین با مصرف آناناس، سلول‌های پوست ترمیم شده و به این ترتیب پوست سالم و شاداب می‌ماند. مالیدن محلول آب آناناس و لیموترش روی پوست نیز به ترمیم سلول‌های آن کمک می‌کند.(ضمیمه سیب)

مقدار ترکیب‌های موجود در یک فنجان آب آناناس طبیعی

ترکیب غذایی

مقدار به گرم

چربی

صفر

کلسترول

صفر

سدیم

2

هیدرات کربن

22

پروتئین

یک

(مهتاب خسروشاهی‌/- کارشناس علوم و صنایع غذایی/منبع: medicalnewstoday)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
۰
۰
خوب بود
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۰
ممنون
خیلی خوب بود

نیازمندی ها