بازیگران رزمی‌کار یا غول‌های عضــــــــله‌داری که پا به‌سینما گذاشتند، هر کدام دوره‌‌ای کوتاه عرض‌اندام کردند و بعد رفتند. روزگاری که رامبوها، آرنولدها و بروس‌لی‌ها در سینمای دنیا می‌درخشیدند، دور نیست؛ بازیگرانی که به‌واسطه اندام خود یک‌تنه بار فیلم را بر دوش می‌کشیدند.
کد خبر: ۶۷۹۰۲۲

اما ماندگاری این بازیگران دوام زیادی نداشت، زیرا درهم‌ریختگی چهره و عضلاتی که معمولا با دارو چند لایه شده بودند، قابل پیش‌بینی بود و همه می‌دانستند چهره‌های جدید و بدن‌های ورزیده، این گروه را بیکار خواهد کرد.

یکی از این بازیگران بروس لی بود که علاوه بر داشتن عضله، به فنون رزمی آسیای شرقی نیز آشنا بود و خیلی زود به ستاره تبدیل شد، ولی دوران بازیگری‌اش به سبب مرگ زودهنگام و مرموزش زودگذر بود و سینمای هالیوود تشنه یک چشم‌بادامی دیگر بود که جای بروس لی را پر کند که جکی چان وارد شد.

جکی چان در ابتدای ورود به حرفه فیلمسازی، در فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود» و «خشم اژدها» که بروس لی در آنها بازی کرده بود، به عنوان سیاهی‌لشکر و بدلکار ایفای نقش کرد، اما اولین تجربه بازیگری وی در بزرگسالی در سال ۱۹۷۱ بود که فیلم «ببرکوچولوی کانوتن» نام داشت. او ۱۹۷۲ در فیلم «مشت خشم» که‌یکی از فیلم‌های مشهور بروس‌لی بود، به‌عنوان‌ بدلکار بازی کرد. او در این سال در فیلم پرفروش «مار در سایه‌عقاب» و کمدی کونگ‌فوی «استادمست» بازی و خود را به ‌عنوان مشهورترین ستاره‌ هنرهای رزمی آسیا پس از بروس‌لی تثبیت کرد. در سال ۱۹۸۰ برای نخستین‌بار در یک فیلم‌آمریکایی به نام «دعوای بزرگ» ظاهر شد و راه را برای پیشرفت خود باز کرد.

وی که تاکنون در بیش‌ از ۱۵۰ فیلم بازی کرده، همیشه به بازی در فیلم‌های کمدی ـ‌ رزمی علاقه خاصی نشان داده و در تمام فیلم‌هایش، بسته به نوع فیلم، فضایی کمدی نیز می‌سازد تا مخاطبان تنها بیننده و شنونده صدای ضربه‌خوردن‌ها و دعواهای رایج در این گونه فیلم‌ها نباشند و گاهی هم به موقعیت‌های به وجود آمده در این فیلم‌ها بخندند.

این‌ مرد 175سانتی‌ و 68 کیلویی‌ با 50 و اندی سال‌ سن‌ و هیکلی‌عضلانی‌، هنوز قدرت‌ حرکات‌ رزمی‌ را دارد و مانند یک‌ جوان‌ به ‌حرکات‌ کونگ‌‌فو می‌پردازد. جکی‌ چان‌ از‌سوی‌ سازمان‌ ملل‌ متحد به‌عنوان‌ سفیر حسن‌نیت‌ صندوق‌ حمایت‌ از کودکان‌ بی‌سرپرست‌ (یونیسف‌) و انجمن‌ کمک‌ به‌‌کودکان ‌مبتلا به‌ بیماری‌ ایدز این‌ سازمان‌ انتخاب‌ شد.

ماری در سایه عقاب، داستان پلیس، من کی هستم؟ ساعت شلوغی، عملیات کندور، افسانه، پادشاهی ممنوعه، ظهر شانگهای، شوالیه‌های شانگهای، داستان جنایت، اولین برخورد، اژدهای دوقلو، مدالیون، تاکسیدو، دور دنیا در ۸۰ روز و پسر کاراته‌باز از جمله فیلم‌های او هستند که به طور معمول هفته‌های زیادی در فهرست پرفروش‌ترین‌های سینمای دنیا قرار داشتند.

اما شاخصه دیگری که جکی چان را مشهور و معروف و البته محبوب کرده، فیلم‌های او یا حرکات رزمی او نیست بلکه اخلاق‌مداری اوست. او هرگز در فیلمی که خلافشان و اخلاق باشد، بازی نمی‌کند. او در مصاحبه‌ای گفت: «همیشه اصرار داشته‌ام به عنوان یک بازیگر اخلاقگرا شناخته شوم و خوشحالم که رسانه‌های گروهی، منتقدان و تماشاگران سینما، مرا با این لقب می‌شناسند. در تمام این سال‌ها به مدیر برنامه‌هایم، تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایم گفته‌ام فیلمنامه‌هایی را به من پیشنهاد کنید که در آنها جایی برای صحنه‌های ناجور وجود ندارد. من در هیچ صحنه بدی بازی نکرده و نخواهم کرد. این اولین اصل اخلاقی من است».

شاید همین اصل اخلاقی اوست که او را ماندگارتر از دیگر همکارانش کرده و فیلم‌هایش با استقبال خانواده‌ها حتی در کشورهای آمریکایی و اروپایی روبه‌رو می‌شود و خانواده‌ها با علم به این موضوع راحت و بدون نگرانی به‌تماشای فیلم‌های او می‌نشینند.

علاقه‌مندان به آثار جکی چان می‌توانند فیلم‌هایی مانند شائولین، استاد مبارز و افسانه را این هفته ساعت 21 از شبکه نمایش، تماشا کنند.

مجید احمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها