گزارش تحلیلی جام جم آنلاین از انتخابات مصر

وقتی ژنرال ها صحنه گردان انتخابات باشند

کمی پیش از غروب خورشید روز سه شنبه (دیروز) در مصر، کمیته عالی انتخابات این کشور حکم به تمدید انتخابات تا ساعت 9 شب چهارشنبه (امروز) به مدت 24 ساعت داد.
کد خبر: ۶۷۸۴۵۹
وقتی ژنرال ها صحنه گردان انتخابات باشند

روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز» در گزارشی نوشت که تمدید انتخابات مصر هم نتوانست مشارکت حامیان «عبدالفتاح السیسی» را افزایش دهد.

انتخابات مصر قرار بود سه‌شنبه شب پایان یابد اما مقامات مصری اعلام کردند که قضات این کشور خسته بودند و به جای تمدید یک ساعته از ساعت 21 تا 22، یک روز دیگر این انتخابات تمدید شد.

لس‌آنجلس تایمز با اشاره به این مطلب نوشت که افزوده شدن یک روز دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نیز نتوانست مشارکت حامیان «عبدالفتاح السیسی» را افزایش دهد و ظاهراً مشارکت در سومین روز از این انتخابات همچنان کمرنگ است.

بر اساس این گزارش، پیروزی السیسی همچنان قطعی است اما حامیان وی در مقایسه با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ مصر که «محمد مرسی» بعنوان اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر برگزیده شد، مشارکت بسیار کمتری داشتند و در آن زمان مشارکت ۵۲ درصد اعلام شد اما هم‌اکنون بعد از دو روز انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، مشارکت تنها ۳۷ درصد تخمین زده شده است.

اما مدیریت ژنرال ها بر فرآیند انتخابات ریاست جمهوری مصر با دو نامزد یعنی وزیر سابق دفاع، ژنرال عبدالفتاح السیسی که حالا یونیفرم از تن کنده و کت و شلوار پوشیده است و حمدین صباحی رهبر حزب سکولار الغد صحنه های بدیع و بی مانندی را خلق کرده است.

اقبال ضعیف با وجود جریمه 500 پوندی

اقبال ضعیف به انتخاباتی که از پیش، نتیجه آن مشخص است، این بار به بهانه گرمای هوا توجیه شد و کمیته عالی انتخابات اعلام کرد که این تمدید به دلیل موج گرمایی که کشور را در برگرفته و افزایش اقبال در ساعات بعد از ظهر صورت گرفت، گرمایی که سایه سنگین ژنرال ها هم نتوانست از شدت آن بکاهد و به گفته ناظران تاثیر قابل ملاحظه ای در مشارکت مردم نداشت.

اقدام مصر برای تمدید انتخابات ریاست‌جمهوری انتقادات را آن گونه که لس آنجلس تایمز می نویسد؛ دستکم برای یک گروه از ناظران انتخاباتی به نام دموکراسی بین‌المللی آمریکا برانگیخت و این گروه اعلام کرد که این گام، تردید‌های زیادی درباره استقلال کمیسیون انتخاباتی، بی‌طرفی دولت و یکپارچگی فرایند انتخاباتی مصر به وجود می‌آورد.

طبق این گزارش، تا اواسط امروز چهارشنبه، تنها جمعیت بسیار اندکی در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی حضور داشتند. آن دسته از مصری‌هایی که در انتخابات شرکت کردند، دلایل متعددی برای اینکه در ابتدا در انتخابات شرکت‌ نکردند داشتند. برخی می‌گفتند به این دلیل در انتخابات شرکت‌ کردند که از پرداخت جریمه‌ای که دولت برای آنهایی که در انتخابت شرکت نمی‌کنند، تعیین کرده، معاف شوند.

شبکه تلویزیونی النیل در پایگاه رسمی خود به نقل از یک عضو دبیر کلی کمیته انتخابات مصر نوشت که «هر کس در انتخابات شرکت نکند، مشمول جریمه ای 500 پوندی (70 دلاری) خواهد شد.» اقدامی که برخی سایت های خبری مصر، آن را «نماد کاملی از فاشیسم ژنرال ها» خواندند.

کمیته عالی انتخابات اعلام کرد که تمدید انتخابات به دلیل موج گرمایی که کشور را در برگرفته و افزایش اقبال در ساعات بعد از ظهر صورت گرفت، گرمایی که سایه سنگین ژنرال ها هم نتوانست از شدت آن بکاهد و به گفته ناظران تاثیر قابل ملاحظه ای در مشارکت مردم نداشت.

این روزنامه آمریکایی در پایان اینگونه نوشت که برخی از روزنامه‌های مصری حتی آنهایی که طرفدار السیسی بودند، به طرز غیرمعمولی، مشارکت اولیه در انتخابات را مأیوس‌کننده اعلام کردند و تیتر صفحه اول روزنامه الشروق این بود: «صندوق‌های رأی در جستجوی رأی‌دهندگان».

خسارت 6 میلیارد پوندی بورس مصر با تمدید انتخابات

نگرانی از اقبال ضعیف مردم به انتخابات و بی ثباتی سیاسی به ویژه پس از تمدید این فرآیند برای روز سوم، تیر و ترکش هایش را به سوی بورس مصر نیز روانه کرد.

بورس «ایجی اکس 30» در معاملات روز چهارشنبه (امروز) بیش از 6.2 میلیارد پوند مصری (867 میلیون دلار) ضرر کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از عیسی فتحی از شرکت عرضه اوراق مالی قاهره گزارش داد: علت اصلی کاهش و خسارت در بازار سهام، تردید بازار درباره مدیریت فرآیند انتخاباتی و اداره نامناسب آن چه از سوی دولت و چه از جانب کمیته عالی انتخابات است.

وی افزود: اقدام کمیته عالی انتخابات برای تمدید 24 ساعته رای گیری این پیام بد را به سرمایه گذاران داد که اقبال مردمی ضعیف بوده و بنابراین ثبات سیاسی، محل تردید است.

آشفته بازار انتخابات

شبکه های اجتماعی ویدیویی را منتشر کرده اند که در آن یک مجری تلویزیون مصر از خبرنگار خود در پورت سعید می پرسد از مراکز انتخاباتی چه خبری دارد و او در پاسخ می گوید: اوضاع به هم ریخته ای است که به درد هیچ کس نمی خورد.

این گفت و شنود، جنجالی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخت و برخی منابع گفتند که این جملات می خواهند محمد مرسی رییس جمهور قانونی را به حکومت برگردانند.

تاخیر در بازگشایی حوزه های رای در روز سوم

پایگاه خبری الیوم السابع مصر نوشت: اشرف طلبه عضو اتاق عملیات صنف وکلای مصر اعلام کرده است روز چهارشنبه برخی از حوزه ها دیرتر بازگشایی شده اند.

وی تصریح کرد: شکایت هایی را درباره تاخیر در باز کردن حوزه های رای گیری در مناطق مختلف کشور دریافت کردیم، زیرا مستشاران و قضات ناظر بر انتخابات، پیش از شروع فرآیند آن، حوزه ها را تنها برای دو روز تحویل گرفته بودند و صورتجلسه های روز سوم را به همراه نداشتند. آنها همچنین صندوق، قفل و لوازم رای را مانند روزهای اول و دوم در اختیار نداشتند.

نمایندگان حمدین صباحی، غایبان روز سوم

در حالی که منابع خبری از غیبت نمایندگان حمدین صباحی در حوزه های رای گیری برای روز سوم در اعتراض به تمدید انتخابات خبر می دهند، یک منبع قضایی به شبکه ماهواره ای الحیات گفت: خروج نمایندگان نامزدها از حوزه های رای گیری، تاثیری در روند انتخابات ندارد.

محمود حلمی شریف سخنگوی رسمی باشگاه قضات مصر نیز گفت: تصمیم حمدین صباحی نامزد ریاست جمهوری مصر برای خارج کردن نمایندگان از حوزه های رای گیری در روز سوم انتخابات، تاثیری بر روند انتخاباتی ندارد و روسای این حوزه ها می توانند فرآیند رای گیری را بدون حضور آنها هم ادامه دهند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر زیر نظر نظامیان، امروز هم ادامه یافت اما نتیجه آن هر چه باشد، نشانه ها و قراین موجود حکایت از آن دارد که فضای سیاسی مصر بوی التهاب می دهد و آبستن حوادث تازه ای است.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها