شاهنامه، شوالیه، شگفتی

شاهنامه فردوسی که بی‌شک حماسی‌ترین و ملی‌ترین اثر منظوم ادبیات فارسی محسوب می‌شود، آن‌قدر جاذبه دارد که هر هنرمندی را به انگیزش وادارد تا اثری هنری ملهم از این گنجینه بیافریند.
کد خبر: ۶۷۴۶۸۷
شاهنامه، شوالیه، شگفتی

در عرصه خوانندگی خوانندگان بسیاری بوده‌اند که اشعار شاهنامه را دستمایه آواز قرار داده‌اند. البته به لحاظ زیبایی‌شناسی و هارمونی صدا و شعر، طبیعی است که خوانندگانی باید سراغ انتخاب اشعار شاهنامه بروند که صدایشان از جنس حماسه باشد.

در این میان یکی از خوانندگانی که توانسته بیش از دیگران مردم را با صدای ماندگارش به شاهنامه پیوند بزند و موفق عمل کند، شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران است.

ناظری با شوری که در صدایش وجود دارد و با آن تحریر‌های جادویی، بخوبی توانسته است از پس خوانش شاهنامه برآید.

ناظری اجراهای زیادی از شاهنامه را در داخل و خارج از کشور روی صحنه برده است. اخیرا هم تازه‌ترین اثر ناظری با عنوان «درفش کاویانی» در مراسم اختتامیه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع امام رضا (ع) مشهد رونمایی شد.

با چنین پیشینه‌ای شوالیه آواز ایران در بزرگداشتی که به مناسبت ثبت جهانی هنر نقالی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد، اظهاراتی را مطرح کرده است.

او گفته است: من در حالی امروز از شاهنامه و فردوسی برای شما سخن می‌گویم که طی سال‌های قبل به هیچ عنوان اجازه اجرای اثری موسیقایی از شاهنامه را نداشتم.

او همچنین گلایه کرده است که در کشورهای مختلف برنامه‌های متعددی با موضوع شاهنامه داشته، ولی در ایران موفق به انجام این کار نشده است. اما وقتی بیشتر از حرف‌های این خواننده بزرگ شگفت‌زده می‌شویم که با یک جستجوی ساده در اینترنت با انبوه خبرها و گزارش‌های تصویری از اجراهای شهرام ناظری در زمینه شاهنامه مواجه می‌شویم.

نمونه‌اش کنسرت اسفند 89 و اسفند 91 او در سالن میلاد تهران و اجرای اردیبهشت سال 92 در شیراز است که تصویری از آن را هم مشاهده می‌کنید.

بامداد محمدی‌ -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها