مجموعه‌های پلیسی سال‌هاست در شبکه‌های گوناگون تلویزیونی با بالاترین میزان مخاطب روبرو بوده و همواره بخش عمده‌ای از تولیدات سالانه شبکه‌های مذکور را تشکیل می‌دهند. در چنین حال و هوایی، مهدی فخیم‌زاده که تجربه درخشانی را در این باب با خواب و بیدار داشته، دست به ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی به نام «ساختمان 85» زده که این روزها شاهد بازپخش آن از شبکه‌ آی‌فیلم هستیم. این کارگردان کهنه کار در ساختمان 85 قصه‌ای معماگونه را برگزیده و شخصیت‌های متعدد و گاه عجیب و غریب خود را در دل آن تعریف کرده است.
کد خبر: ۶۷۴۴۴۹

بازپرس‌های ویژه قتل که به دلیل کار سخت و پیچیده‌شان زندگی پرماجرایی دارند و به همین دلیل، قابلیت حضور در مجموعه‌های تلویزیونی را دارند و می‌توانند در هر قسمت مخاطب را با خود همراه کنند. ساختمان 85 با چنین ایده‌ای ساخته‌شده با این تفاوت که تنها به یک داستان دنباله‌دار پرداخته است. ایده پیدا شدن جسد در پارکینگ یک آپارتمان مسکونی ـ که نویسنده آن را از صفحه حوادث روزنامه پیدا کرده ـ در وهله اول بسیار جذاب و وسوسه‌کننده است اما داستان کشش یک مجموعه بیست و شش قسمتی را نداشته یا حداقل سازندگان فیلم تلاش کرده‌اند به داستانشان سمت و سوی و جهتی بدهند که مانند ایده اولیه جذاب باشد.

شخصیت‌پردازی در این مجموعه به هیچ‌وجه در حد و اندازه‌ کارهای پیشین فخیم‌زاده نیست و با مشکلات بسیاری دست به گریبان است. این امر اغلب شخصیت‌ها از اصلی تا فرعی را در برگرفته و کیفیت کار را تا حد زیادی پایین آورده است. در این میان فقط کاراکتر بازپرس قربانی تا حدودی خوب از کار درآمده و برخی ریزه‌کاری‌های آن بخوبی در بافت شخصیت فوق قرار گرفته است. ایده مجروح شدن پای او در جنگ تحمیلی اشاره ظریفی به جانفشانی‌های دیروز و امروز او دارد، اما رابطه قربانی با دختر و بویژه پسرش آنچنان که باید از کار درنیامده و سردی خاصی بر آن حاکم است، به گونه‌ای که نمونه آن را به سختی می‌توان در جامعه مشاهده کرد. خبرنگار بودن پسر وی نیز به جای آن که به پیشبرد داستان کمک کند، عکس آن عمل کرده و تصویری غیرواقعی و غلو شده از این قشر زحمتکش ارائه کرده است.

شخصیت‌های فرعی‌تر نیز به صورت فله‌ای در داستان قرار گرفته‌اند و هیچ یک نقش برجسته‌ای (جز سه نفر شرکای ساختمان) در پیشرفت داستان ندارند و تنها زمان هر بخش را بالا می‌برند به عنوان مثال می‌توان به دو خواهری اشاره کرد که در یکی از واحدها زندگی می‌کنند. فقط شخصیت منفی سریال که فخیم‌زاده عهده‌دار ایفای آن است، تا اندازه‌ای خوب از کار درآمده و رگه‌های طنز به‌کار رفته در آن نیز از شخصیت بیرون نزده و طبیعی جلوه می‌کند. مجموعه تلویزیونی ساختمان 85 با وجود نقاط مثبتش نمی‌تواند کاری قابل قبول برای فیلمسازی همچون فخیم‌زاده باشد چرا که عیار کارگردانی وی بالاتر از این است.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها