تیم‌های ویژه پزشکی در 280 نقطه از مناطق حاشیه‌ای کشور مستقر خواهند شد

چتر وزارت بهداشت بر سر حاشیه نشینان

عده‌ای در آرزوی یافتن شغل به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند، گروهی نیز به دلیل شرایط بد اقتصادی از قلب شهرهای بزرگ به حاشیه کلانشهرها رانده شده‌اند؛ این افراد که جمعیتی بالغ بر هشت میلیون و 500 هزار نفر را تشکیل می‌دهند، به امکاناتی که حتی در روستاها یا شهرهای کوچک کشور ارائه می‌شود، دسترسی ندارند، به همین دلیل برای تامین نیازهای اولیه خود مانند بهداشت تاکنون با مشکل روبه‌رو بوده و هستند. این روزها که وزارت بهداشت کمر به اصلاح وضع بهداشت و درمان شهروندان بسته است، مسئولان این وزارتخانه از بسته‌ای حمایتی حرف می‌زنند که قرار است تا سه ماه آینده اجرایی شود و قسمتی از مشکلات این جمعیت میلیونی را که در حدود280 نقطه کشور پراکنده شده‌اند، برطرف کند.
کد خبر: ۶۷۳۷۳۷

ایرج حریرچی، معاون توسعه وزیر بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مشکلات حاشیه‌نشینان کشور می‌گوید: ماجرایی که تاکنون در وزارت بهداشت به آن پرداخته نشده وضع ساکنان مناطق حاشیه شهرهاست، چون این مناطق خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی ندارند و جزو مناطق محروم به حساب می‌آیند. این مناطق نه از امکانات شهری برخوردار هستند نه از امکانات شهری. باید گفت مردم این مناطق از سطح‌بندی مناسبی از نظر شهرداری و خدماتی مانند آب و برق نیز برخوردار نیستند؛ یعنی مراکز بهداشتی درمانی نداشته و حتی نمی‌توانند واکسیناسیون کودکان خود را در این مناطق انجام دهند.

حریرچی ادامه می‌دهد: امسال یکی از اهداف وزارت بهداشت و درمان پوشش دادن چنین افرادی است که تعدادشان هشت میلیون و 500 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

به گفته وی 280 نقطه از محل زندگی این افراد در کشور شناسایی شده و آمارهایی در این صورت آماده شده تا خدمات جدیدی که به ساکنان شهرها و روستاها ارائه می‌شود به این افراد نیز داده شود.

قرار است خدمات ارائه شده به این افراد به شکل روش خرید خدمت باشد، یعنی از امکانات بخش غیردولتی مانند خیریه، تعاونی و بخش خصوصی برای کمک به آنها استفاده شود.

معاون توسعه وزیر بهداشت درباره تیم‌هایی که قرار است به ساکنان این مناطق خدمات دهند، می‌افزاید: پزشکان عمومی و تیم پیراپزشکی که شامل کارشناسان پرستاری و مامایی است به این مناطق اعزام می‌شوند.

این در حالی است که برای پزشکانی نیز که به این مناطق فرستاده می‌شوند تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود تا آنها با انگیزه کافی مشغول کار شوند.

به گفته حریرچی اکنون این طرح کلید خورده و قرار است حداکثر تا سه ماه آینده مردم نتیجه آن را ببینند.

7800 پزشک عمومی در مناطق روستایی

افزون بر این مسئولان وزارت بهداشت برنامه‌ای برای اعزام پزشکان عمومی به مناطق روستایی دارند، زیرا وزارت بهداشت موظف است 7800 پزشک عمومی را در مناطق روستایی مستقر کند، اما به دلیل مسائلی مانند همخوانی نداشتن دستمزد پزشکان با شرایط کاری در این مناطق و در اولویت نبودن چنین مسائلی در چند سال گذشته تاکنون تعداد پزشکان عمومی در مناطق روستایی به حد ایده‌آل نرسیده است.

حریرچی عنوان می‌کند: تعداد پزشکان عمومی در این مناطق در چند سال گذشته بین 4800 تا 6000 نفر در نوسان بوده، به این شکل که به برخی مناطق تا به حال پای هیچ پزشکی باز نشده و برخی مناطق نیز با توجه به جمعیت خود از‌نبود نیروی کافی رنج می‌برند. اکنون تصمیم داریم پزشکان عمومی را با سطح پرداختی نسبتا مناسب به همه روستاها بفرستیم. امیدواریم تا دوماه دیگر کار شروع شود. و قرار است 5000 نیروی متخصص نیز در بیمارستان‌ها و شهرها مستقر شوند که از اول خرداد ماه کار خود را شروع خواهند کرد.

اکنون حدود 5600 پزشک عمومی در مناطق محروم مشغول به کار هستند.

اهمیت پیشگیری از یاد نرود

احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به جام‌جم می‌گوید: مراکز بهداشتی و درمانی ما در شهرهای کوچک و حاشیه شهر‌ها و روستاها خیلی فعال نیستند. افزون بر این چنین مراکزی با کمبود نیرو دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته وی این کمبودها سبب شده مراکزی که باید شبانه‌روزی باشند فقط روزها به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

آریایی‌نژاد درباره طرح‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان خاطرنشان می‌کند: این وزارتخانه بودجه زیادی را به کار گرفته و اگر فکر مناسبی در کار نباشد بیشتر بودجه مملکت را باید به درمان اختصاص داد، این در حالی است که بخش تولید نیز با مشکلاتی روبه‌روست.

وی ادامه می‌دهد: نکته اینجاست که پیشگیری هزینه کمتری دارد، اکنون کارهای خوبی صورت گرفته است، اما مسئولان باید برای حل شدن مشکل با کارشناسان دیگری که خارج از این سازمان هستند نیز مشورت کنند. زیرا اصلا شایسته نیست که با این وضع اقتصادی کشور، بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت و درمان در نظر گرفته شده از بین برود.

این در حالی است که باید دید مسئولان چه نیروهایی را می‌خواهند به مناطق محروم ببرند، زیرا نیروی متخصص را نمی‌توان به این محل برد، چون جمعیتی که زیر چتر پزشک متخصص قرار می‌گیرد باید دست‌کم در حد یک شهرستان باشد به همین دلیل مسئولان باید به فکر نیروهایی مانند بهیار، بهورز و پزشک عمومی باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان می‌کند: نکته اینجاست که مسئولان اکنون به بحث پزشک خانواده کمتر توجه می‌کنند. این در حالی است که برنامه پزشک خانواده را باید اصلاح کرد نه این‌که به فراموشی سپرد، اکنون این طرح فقط به شکل ناقص گذشته در استان‌های فارس و مازندران دنبال می‌شود. باید کاری کرد که تیم پزشکی در مناطق دور دست مستقر شده و آموزش‌های لازم به بومیان منطقه داده شود.

آریایی‌نژاد تاکید می‌کند: اکنون سیاست‌های وزارت بهداشت در قبال پیشگیری ضعیف است. باید شرایطی را به وجود آورد تا مردم با گرفتن آموزش کمتر مریض شوند، زیرا به این شکل هزینه‌های کمتری به کشور تحمیل خواهد شد، اکنون دولت فشار زیادی را تحمل می‌کند تا بتواند هزینه‌های بستری را به 10 درصد برساند، بهتر است که به‌سمت پیشگیری برویم برای نمونه تصادفات سالانه خسارت زیادی به کشور می‌زند باید پیشگیری کرد تا بهداشت و درمان کشور هزینه کمتری را متحمل شود.

به گفته وی وزارت بهداشت و درمان باید برنامه‌هایی را برای اصلاح و تغییر سبک زندگی مردم اجرایی کند.

آریایی‌نژاد یادآور می‌شود: برای این کار پزشک خانواده و تیم همراهش باید تقویت شوند.

پیشرفت 95 درصدی طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیشرفت 95‌درصدی طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: تکمیل شبکه بهداشت کشور از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است که این طرح تا 1.5 سال آینده در حاشیه شهرها کامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که با تکمیل شبکه بهداشت کشور بتوانیم نظام ارجاع را به‌طور کامل اجرایی کنیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه‌های این سازمان برای کاهش مرگ‌و‌میر کودکان اظهار کرد: در این زمینه بسته‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، اما هنوز خدماتی که قرار است در حوزه بهداشت ارائه شود، اعلام نکرده‌ایم.

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: در این بسته علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی، موضوع پیشگیری از ابتلا به‌بیماری و مسائل بهداشتی در اولویت قرار دارد.

مهدی آیینی ‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها