کاهش هزینه‌های درمان، بدون تعیین تعرفه؟

ساختار نظام سلامت در همه جای دنیا یک ساختار بین‌بخشی تعریف می‌شود که مجموعه‌ای از عوامل در شکل‌گیری و انسجام آن نقش دارند، برای نمونه بازار دارویی هر کشوری به مجموعه عواملی شامل میزان و درصد تولیدات داخلی، واردات، کیفیت، قیمت تمام شده و دسترسی برمی‌گردد که نقص در هر کدام از این عوامل این چرخه را دچار مشکل می‌کند.
کد خبر: ۶۶۹۵۳۲
کاهش هزینه‌های درمان، بدون تعیین تعرفه؟

چرخه هزینه‌ها در نظام درمانی نیز همین طور است که اولین مساله در آن تعرفه‌هایی است که برای هر سال از سوی وزارت بهداشت و بیمه‌ها با کارشناسی بخش‌های مرتبط تعیین و اعلام می‌شود.

تعیین تعرفه‌های پزشکی که از ویزیت پزشکان گرفته تا هزینه‌های بستری را شامل می‌شود، در سال‌های اخیر دو چالش مهم داشته است؛ اولی غیر واقعی بودن نرخ‌ها خصوصا در بخش دولتی است؛ به این معنا که تعرفه تعیین‌شده با هزینه‌کرد واقعی در بخش دولتی همخوان نیست و نتیجه آن کم شدن سهم بیمه‌ها و افزایش سهم مردم از این ناهمخوانی است.

چالش دوم تاخیر در اعلام این تعرفه بوده که در عمل سبب‌شده، مشکلات بخش دولتی خصوصا در بیمارستان‌ها چند برابر شود و در بخش‌هایی مانند ویزیت پزشکان در بخش خصوصی اعلام تعرفه کاری فرمایشی باشد.

تجربه نشان داده هر سال تا پیش از اعلام تعرفه‌ها در این بخش، ویزیت پزشکان بر اساس قانونی نانوشته تعیین و اعمال می‌شود.

این چالش‌ها برای سال جدید نیز وجود دارد و بحث تازه‌ای نیست، اما موضوع وقتی جدید و مهم می‌شود که قرار است امسال برای مردم سال جدیدی در کیفیت و قیمت خدمات باشد.

قرار است از همین هفته طرح وزارت بهداشت برای کاهش سهم پرداختی‌های بیماران آغاز شود، در حالی که هنوز تعرفه‌ای تعریف نشده تا بر اساس آن هزینه بیماران و سهم بیمه‌ها مشخص شود.

از طرفی اگر قرار است اجرای این طرح با توجه به بهبود بودجه وزارت بهداشت، به کیفیت خدمات منجر شود، وقتی امکان‌پذیر است که دست بیمارستان‌ها پر باشد، در حالی که تاخیر در اعلام تعرفه سبب افزایش طلب بیمارستان‌ها از بیمه‌ها می‌شود که به کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی منجر می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد وزارت بهداشت قبل از هر وعده و وعیدی درباره کاهش هزینه‌ها، به دنبال قطعی شدن تعرفه‌های نظام سلامت باشد.

مستوره برادران‌نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها