در نود و نهمین سالگرد کشتار ارامنه به ‌دست دولت عثمانی،‌ ارامنه خواستار اعتراف دولت ترکیه به این کشتار شدند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه چند روز پیش این حادثه را غیرانسانی خواند و محکوم کرد.
کد خبر: ۶۶۷۶۹۱

به گزارش فارس، شهروندان و فرهیختگان کشور ترکیه سخنان رجب طیب اردوغان را کافی ندانسته و تاکید دارند که ترکیه نمی‌تواند از این جنایت فرار کند. چند روز پیش رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در اقدامی بی‌سابقه با قربانیان کشتار ارامنه در زمان جنگ جهانی اول و دوران امپراتوری عثمانی ابراز همدردی کرد. وی ضمن غیرانسانی خواندن پیامدهای آن کشتارها، به نوادگان قربانیان تسلیت گفت.

در این ارتباط «مسعود اشکویاک»، کارشناس حقوقی ترک با اشاره به این‌که آنچه دولت عثمانی علیه ارمن‌ها مرتکب شد، از بعد قانونی و حقوقی جنایت شمرده می‌شود، می‌گوید: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که طی سال‌های 1915 تا 1918، 1.5 میلیون ارمنی به دست دولت عثمانی قتل عام شدند و این عدد شامل قربانیان سال‌های 1894 تا 1912 میلادی نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز با ناکافی دانستن تسلیت رسمی ترکیه در بیانیه‌ای که به مناسبت نود و نهمین سالگرد کشتار ارامنه به دست عثمانی‌ها منتشر کرد، نوشت: ما براین باوریم، انکار جنایت به معنای ادامه مستقیم آن است، درحالی‌که اعتراف به جنایت و محکوم کردن آن می‌تواند مانع تکرار جنایاتی مشابه و مانند آن در آینده شود.

همزمان با یکصدمین سالگرد کشتار ارمن‌ها در سال 1915 برخی کشورها یاد و خاطره این کشتار دردناک را گرامی داشته و خواستار اعتراف ترکیه به ارتکاب آن از سوی دولت عثمانی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها