گزیده عناوین روزنامه های صبح سه شنبه

رئیس‌جمهور چه خواهد گفت؟

گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

مادر شوهرم در فرماندارشدن من نقش داشت

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛«نوبخت: از اختیارات قانونی به تناسب برای حذف پردرآمدها استفاده می کنیم»،«جزییات توافق بانک های دولتی وخصوصی در مورد نرخ سود سپرده»،«تکلیفتان را با مردم روشن کنید!»،«انتشار اصلاحیه انتخاب رشته کنکور دکتری 93 و امکان ویرایش اطلاعات تا دوشنبه» و «مادر شوهرم در فرماندارشدن من نقش داشت» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۶۷۴۳۱
مادر شوهرم در فرماندارشدن من نقش داشت

قانون:مادر شوهرم در فرماندارشدن من نقش داشت

باید به این باور رسید که مدیریت زنان کم از مردان ندارد. این باور ابتدا باید در زنان کشور تزریق شود تا کم کم جامعه قبول کند مدیریت جنسیت بردار نیست. انتخاب سومین زن برای فرمانداری این بار در یکی از مرزهای شمالی حاکی از عزم دولت برای تزریق اعتماد به نفس به بانوان مدیر و مدبر است. مرجان نازقلیچی که بومی بندرترکمن است بعد از تجربه دو ساله در بخشداری این شهرستان و با وجود تمام حرف ‌و حدیث‌ها هفته گذشته سکان فرمانداری را برعهده گرفت. فرماندار بندرترکمن حمایت دو فرزند، همسر و خانواده همسرش را در پیشرفت کاری و فرماندار شدن خود موثر می‌داند. فرماندار بندرترکمن می‌گوید مادر شوهرش نقش مهمی در فرماندار شدن او دارد. نازقلیچی با آرامش از انتقادها به انتصاب خود به خبرنگار قانون گفت که در ادامه می‌توانید مشروح این گفت وگو را بخوانید.
نظر پسرها چه بود که مادرشان فرماندار شود؟
پسر بزرگم، اجازه داد و موافقت کرد که من فرماندار شوم .قول داد درس‌هایش را خوب بخواند تا خیال من راحت باشد. معدل پسرم خیلی خوب است.
با توجه به اینکه مسئولیت شما به نسبت گذشته بیشتر شده، به کارهای خانه و خانواده می‌رسید؟
زمان زیادی از انتصابم در فرمانداری ترکمن نمی‌گذرد. امیدوارم بتوانم در کنار فرمانداری، به کارهای خانه هم برسم.
در این مدت کوتاه توانستید تعادل بین خانه و کار را ایجاد کنید؟
امیدوارم با گذشت زمان تعادل برقرار ‌شود. با توجه به اینکه روزهای ابتدایی آغاز کارم در پست فرمانداری است، بیشتر وقت خود را در محل کار هستم. همسرم و خانواده همسرم در کارهای خانه کمک می‌کنند. ما ترکمن‌ها سعی می‌کنیم با خانواده شوهر یکی باشیم. من و مادرشوهرم همسایه هستیم. بنابراین از سوی او حمایت می‌شوم.
با این حساب مادرشوهرتان نقش مهمی در فرماندار شدن شما دارند.
مادرشوهر و پدرشوهرم بسیار خوب و تحصیلکرده هستند. با من خیلی همراهی می‌کنند. اغراق نمی‌کنم که بگویم مادر شوهرم، برای من بیشتر از مادرم زحمت می‌کشد.
نظر همسرتان درباره فرماندار شدن شما چه بود؟
او هم موافق فرمانداری من بود. ما همکلاس بودیم و باهم دانشگاه رفتیم و فارغ‌التحصیل شدیم. همیشه همراه هم بودیم. این بار هم مرا همراهی کرد و با فرماندار شدن من موافقت کرد. باید بگویم که تمام پیشرفت‌های کاری‌ام را مدیون همسر و خانواده همسرم هستم.
وقتی فرماندار شدید، همسرتان حسودی نکرد؟
نه تنها حسادت نکرد بلکه با حمایت و تشویق او توانستم عهده دار فرمانداری بندر ترکمن شوم. او عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های ترکمن است.
می‌دانستید قرار است فرماندار شوید؟
بله. تعیین کردن فرماندار روال اداری دارد. ابتدا با فرد مورد نظر در میان می‌گذارند تا بدانند، ‌او تمایل دارد چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرد. اگر قبول کرد باید برای طی کردن مراحل اداری به وزارت کشور مراجعه ‌کند. به این ترتیب خبر داشتم که برای فرمانداری بندرترکمن انتخاب شده‌ام. از اسفند 92 به من خبر داده بودند.
چطور شد که یک خانم برای فرمانداری بندرترکمن انتخاب شد؟ آیا ارتباط خاصی با دولت داشتید که انتخاب شدید؟ پایگاه قومی هم دارید؟
‌وزارت کشور بخشنامه‌ای به استانداری‌ها فرستاده بود که فرماندار، معاونت و بخشدارها از پرسنل فرمانداری‌ها و استانداری‌ها انتخاب شود. می‌توان گفت یکی از فاکتور‌هایی که باعث انتخاب من شد این بود که نیروی وزارت کشور هستم. دلیل دوم به سابقه مدیریتی‌ام بر می گردد. مهم‌تر از این دو دلیل، تلاش صادقلو، استاندار گلستان برای تحقق اهداف دولت تدبیر و شعار حمایت از اقوام و رعایت اصول قانون اساسی بود. خوشبختانه در این انتخاب علاوه بر توجه به قومیت، به مدیریت زنان نیز توجه شد. استاندار گلستان با این انتخاب سعی کرد توانمند سازی و احساس اعتماد به نفس را در بانوان ایجاد کند.
این قبول که می‌خواستند یکی از ترکمن‌ها عهده دار فرمانداری این شهرستان باشد، اما چرا یک خانم برای این پست برگزیده شد؟
گسترش مدیریت در بین زنان یکی از اهداف دولت است به همین دلیل علاوه بر بومی بودن، خانم بودن هم مدنظر قرار گرفت.
در ابتدای شکل‌گیری دولت عدم حضور بانوان در کابینه مورد انتقاد قرار گرفت. آن دوره گفته شد زنان تجربه لازم برای پست‌های اجرایی را ندارند. نظر شما در این باره چیست؟
در ایران داریم خانم‌هایی که توانایی عهده‌دار شدن پست‌های فرمانداری و معاونت استانداری را دارند. در استانداری گلستان بانوان شانس حضور در پست‌های اجرایی را دارند. با انتخاب صادقلو برای عهده دار شدن استانداری گلستان، فرصت بیشتری برای بانوان فراهم شد. باید اشاره کنم که معاونت مالی استانداری گلستان به عهده خانم کریمی است که با تغییر استاندار او مجدد منصوب شد. این نشان می‌دهد زنان توانایی مدیریت دارند.
شما تجربه لازم برای بر عهده گرفتن فرمانداری بندر ترکمن را دارید؟
17 ماه تجربه کار در بخشداری را دارم و توانسته‌ام با همکاران، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مردم و روحانیون تعامل خوبی برقرار کنم. همه ما با همکاری یکدیگر دو و نیم سال بخشداری را به پایان رساندیم. در این مدت به نسبت مدیریت مردان عقب‌تر نبودم هرچند که ممکن است جلوتر هم حرکت نکرده باشم. با این حال تجربه خوبی را در آن زمان کسب کردم.
درواقع شما ثابت کردید مدیریت خانم‌ها کم از آقایان ندارد.
مدیریت به روحیه تعامل و همکاری برمی‌گردد. این روحیه تعامل و همکاری را در بین همکاران بخشداری، فرمانداری و مدیران اجرایی احساس کردیم.
چقدر گرایش های مردسالاری در منطقه وجود دارد؟
مردسالاری بر منطقه حاکم نیست. الان می‌توان گفت تفاهم سالاری به ویژه در بین اقشار تحصیلکرده جامعه ما وجود دارد و مردسالاری که در قدیم وجود داشت، دیده نمی‌شود. فضا، فضای اسلامی است. در دوران پهلوی به دلیل کشف حجاب فضا برای حضور و تحصیل دختران فراهم نبودو اجازه فعالیت در بیرون از خانه داده نمی‌شد. اما اکنون شاهد فضای سالم و حضور بانوان در قسمت‌های مختلف مدیریت هستیم. حضور بانوان در جامعه به دلیل ایجاد احساس امنیت از سوی جمهوری اسلامی است.
مردها از شما حرف شنوی دارند؟ برای آنها سخت نیست مدیریت خانمی را بپذیرند؟
مردان هم مدیران خوبی هستند. اما از آنجا که قبلا کارمند فرمانداری بودم حس همکاری در آنها را می‌بینم و تعامل با آنها کار مشکلی نیست.
آیا انتقاد نکردند که چرا یک زن برای فرمانداری انتخاب شد؟
بله. از آنجا که بحث انتصاب من پیش از پایان سال مطرح شده بود و وقفه تعطیلات عید باعث شد انتقاداتی نسبت به انتخاب من برای فرمانداری ترکمن صورت بگیرد. گفته می‌شد یک خانم نمی‌تواند در شرایط سخت وارد میدان اجرا شود. به آنها گفتم چطور زمانی که بخشدار بودم و به روستاهای محروم رسیدگی می‌کردم، زن بودنم مسئله نبود. خوشبختانه اکنون فضای شهرستان خیلی آرام شده است و همه از انتخاب من استقبال کردند. این بحث‌ها طبیعی بود. ما باید با عملکرد خودمان نشان دهیم که مدیریت زنان کم از مردان ندارد.
انتخاب فرماندار بومی چه تاثیری بر فضای همدلی شهرستان دارد؟
فرماندار قبلی بندر ترکمن هم بومی بود. از زمان اصلاحات از اقوام در بحث مدیریت استان استفاده می‌شد.یکی از عواملی که باعث گسترش وحدت در استان گلستان شده است این نگاه بود. با انتخاب یک خانم برای فرمانداری از سوی استاندار و موافقت وزیر کشور، اعتماد به دولت در بین مردم گلستان و ترکمن بیشتر شده است.
در این مدت کوتاه در فرمانداری بندر ترکمن به خانمی پست دادید؟
مدت زیادی از فرمانداری‌ام در بندرترکمن نمی‌گذرد اما از خانمی که عضو شورای شهر و خانم دهیاری که به مردم خدمت می‌کند حمایت کردم. از آنجا که پست سازمانی‌ام کارشناس امور بانوان است در کارگروه مربوطه از حضور زنان در پست‌های مدیریت دفاع کردم.
بندر ترکمن منطقه مرزی است، آیا انتصاب فرماندار زن برای شهرستان مرزی، انتخاب درستی است؟
شهرستان بندر ترکمن مشکلات یا شرایط ویژه مرزی ندارد که از عهده خانم‌ها بر نیاید. از این لحاظ ، انتقادی نشنیدم. نیروی انتظامی به‌خوبی از عهده برقراری امنیت مرزهای آبی این شهرستان بر آمده است.
مهم‌ترین مشکل شهرستان بندر ترکمن چیست که می‌خواهید در دوران فرمانداری خود به آن سر و سامانی بدهید؟
در بندر ترکمن هم مانند همه مناطق کشور با مشکلات اقتصادی مردم و منطقه روبه رو هستیم که تلاش داریم آن را بر طرف کنیم. همچنین سعی دارم اشتغالزایی پایدار در بندرترکمن فراهم کنم. برگزاری کارگاه‌های کار آفرینی برای بانوان از جمله برنامه‌های دوران فرمانداری‌ام خواهد بود.
توجه به آقایان را که فراموش نمی‌کنید؟
به آقایان هم در کنار بانوان توجه خواهیم کرد.
کدام یک از سیاستمداران کشور الگوی مدیریتی شما هستند؟
مدیریت خانم‌های موفق کشور را الگو قرار می‌دهم. در سطح استان گلستان خانم کریمی معاون مالی استانداری گلستان الگوی من است. در سطح کشوری، رئیس‌جمهور را الگوی خود می‌دانم. بسیاری از رفتارها، مصوبات روحانی را می‌پسندم و علاقه‌مندم مدیریتی شبیه او در فرمانداری پیاده کنم.

خوشبختانه در این انتخاب علاوه بر توجه به قومیت، به مدیریت زنان نیز توجه شد
اغراق نیست که بگویم مادر شوهرم، برای من بیشتر از مادرم زحمت می‌کشد
گسترش مدیریت در بین زنان یکی از اهداف دولت است
از زمان اصلاحات از اقوام در بحث مدیریت استان استفاده می‌شد
شهرستان بندر ترکمن مشکلات یا شرایط ویژه مرزی ندارد که از عهده خانم‌ها بر نیاید
بسیاری از رفتارهای روحانی را می‌پسندم و علاقه‌مندم مدیریتی شبیه او داشته باشم

قانون

-مادر شوهرم در فرماندارشدن من نقش داشت
- کلید نجات آثار فرهنگی در تهران
- با روزنامه‌ها برخورد فرهنگی شود
- پسازمستانیسم؛ مکتبی از جنس بهار!

خراسان

-نوبخت: از اختیارات قانونی به تناسب برای حذف پردرآمدها استفاده می کنیم
-افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی غیرقانونی است
-انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شد
-آغازاصلاح قانون بانکداری بدون ربادرکارگروه ویژه مجلس

کیهان

-هاآرتص: این حزب‌الله است که قاعده بازی با اسرائیل را تعیین می‌کند
-تشدید برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر در محله‌ها
-تیم بازرسی بر روند سوخت‌رسانی کشور نظارت می‌کنند
-دوگانگی غرب در برخورد با حقوق زنان

جمهوری اسلامی

-معاون اول رییس جمهور:10 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص یافت
-جزییات توافق بانک های دولتی وخصوصی در مورد نرخ سود سپرده
-پیکر آیت الله ملکوتی در حرم حضرت معصومه س به خاک سپرده شد
-پشت پرده آشتی ملی فلسطین

جام جم

-افزایش کرایه تاکسی ها منتظر تصمیم تاکسیرانی نماند
-چالش های نظام سلامت از زبان مسئولان
-سرسره بادی جان 2 کودک را گرفت
-پیامدهای کاهش سود بانکی

سیاست روز

-تکلیفتان را با مردم روشن کنید!
-احترام به مصرف‌کننده لازمه نجات تولید
-اوبامای تروریست، میهمان ما نیست
-تکاپو برای انتخابات پیش رو

آفرینش

-انتشار اصلاحیه انتخاب رشته کنکور دکتری 93 و امکان ویرایش اطلاعات تا دوشنبه
-ظریف همکاری ملموس کشورها برای مقابله با افراط‌گرایی را خواستار شد
-رییس تشکیلات خودگردان فلسطین:هرگز"کشور یهود" را به رسمیت نمی‌شناسیم
-بررسی طرح انتقال پایتخت هفته آینده در مجلس

آرمان

- بابک زنجانی 30 هزار میلیارد تومان پول گرفته و ردی به جا نگذاشته
-بوسه ای بر پیشانی هاشمی و خشم تندروهای خاورمیانه
-لغو انگشت نگاری انگلیس از نمایندگان ایران
-2 هزار داوطلب ریاست دانشگاه تهران

شرق

- اهدای اطلس تاریخی خلیج‌فارس به مدیرکل «یونسکو»
-پشت پرده تصویب قطعنامه پارلمان اروپا
-انتشار «صدا»؛ توقیف «ابتکار»
-«2001» !

ایران

-تجلیل مدیر یونسکو از نقش صلح جویانه ایرانیان
-انتقاد معاون روحانی از حاشیه سازی علیه دولت
-تیم ملی در سائوپائولو خیمه می زند
-ماجرای تولید لپ تاپ ایرانی

دنیای اقتصاد

-گام نهایی ایران مشروط به لغو تحریم هاست
-بی تاثیری کاهش سود بانکی برنرخ تورم
-تغییر در سبد رهن و اجاره
-پایان استرس در بازارها

وطن امروز

-کرباسچی:دولت روحانی ادامه هاشمی است
-ما اعتقاد داریم بنزین پتروشیمی آلاینده نیست
-مددخواهی سیستان از مراجع
-استیضاح در زاهدان

حمایت

-معاون اول رییس جمهور:اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی بیشتر به مردم فشار می آورد
-ثبت بین المللی 4 هزار برند ایرانی
-افراط گرایی و تروریسم چالش مهم جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
۰
۰
پس مهریه و نفقه خانم فرماندار چی میشه ؟؟!!! قانون ما مامیگه زن باید نفقه بگیره !!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها