در جریان معاملات دیروز، ارزش بازار سرمایه به 375 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

جهش 1423 واحدی شاخص بورس در یک روز

با انتشار خبر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بورس تهران به این خبر واکنش مثبت نشان داد و با رکوردشکنی جدیدی مواجه شد.
کد خبر: ۶۶۷۳۲۸

به گزارش ایسنا، به این ترتیب علاوه بر حضور صندوق توسعه بازار سرمایه و تصمیم دولت برای حمایت از بازار که به افزایش انگیزه معامله‌گران کمک کرده است، تائید کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی، امیدها را به بورس بازگرداند و موجب افزایش انگیزه خریداران و تشکیل صف‌های خرید شد.

بر این اساس در معاملات اولین روز هفته قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا کرد و شاخص بورس تهران با رشد 1423 واحدی به کانال 77 هزار و 404 واحدی برگشت. با این اتفاق شاخص بورس تهران معادل 1.8 درصد رشد کرد و بازدهی بازار سرمایه از منفی 3.8- درصد به 2 - درصد رسید.در معاملات دیروز، صف‌های خرید سنگین به ارزشی بیش از یک میلیارد تومان تشکیل شد که بیشترین صف خرید را صنعت خودرو در اختیار گرفت. شرکت‌های تاپیکو، پارس‌خودرو، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و پالایشگاه بندرعباس به همراه مپنا و ایران‌خودرو بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند.

علاوه بر این شرکت‌های چادرملو، پالایشگاه بندرعباس، فولاد مبارکه، تاپیکو، بانک ملت، پاسارگاد، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری امید، صندوق بازنشستگی، پتروشیمی پردیس، ملی مس، توسعه ملی، پتروشیمی شازند، ایران خودرو و بانک پارسیان بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.

همچنین در بازار دیروز نماد تاپیکو همراه با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد که این نماد به شکل‌گیری پرحجم‌ترین صف بورسی منجر شد. این در حالی است که بیش از نیمی از نمادهای وابسته به صنعت پتروشیمی با صف خرید همراه شدند.

علاوه بر این نماد چادرملو با رشد قیمت بازگشایی شد، این شرکت سود عملکرد سال مالی 92 را برابر با 1308 ریال اعلام کرده که تعدیل مثبت 28 درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی سود دارد. در این جهت گروه سنگ‌آهن با صف خرید نمادهای خود مواجه شد.

به این ترتیب در بازار مثبت دیروز بیش از 475 میلیون سهم به ارزش 174 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز افزایش یافت و به 375 هزار میلیارد تومان رسید.

در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی با هماهنگی سازمان بورس انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، علی طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی موجب افت بازار سرمایه در ماه‌های گذشته بوده است، افزود: سازمان خصوصی‌سازی با هماهنگی کامل سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت زمان‌بندی سهام شرکت‌های دولتی را عرضه می‌کند و عرضه‌های این سازمان تاثیری در افت بورس ندارد. وی با بیان این که، بازار سرمایه ظرفیت‌هایی دارد و تا حدی می‌تواند سرمایه در خود جذب کند، گفت: همچنین سازمان خصوصی‌سازی واگذاری خاصی نداشته است که در بورس تاثیر منفی بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها