جام جم آنلاین گزارش می دهد

شهردار تهران می‌رود یا می‌ماند؟!

خط 3 متروی تهران با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28 ایستگاه با هدف کاهش ترافیک طراحی شده است

طولانی‌ترین خط متروی تهران افتتاح شد

12 کیلومتر از خط 3 مترو به عنوان شریان اصلی متروی تهران روز گذشته با حضور شهردار تهران، مدیرعامل شرکت مترو و جمعی از مسئولان شهری به بهره‌برداری رسید تا با افتتاح این مسیر چهارراه ولی‌عصر(عج) به بزرگراه آزادگان متصل شود.
کد خبر: ۶۶۶۰۲۸

خط 3 مترو بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می‌شودکه با 37 کیلومتر طول جنوبی‌ترین نقطه پایتخت را به شمالی‌ترین نقطه متصل می‌کند.

عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولی‌عصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در یک رکورد کم‌نظیر از نیمه 1391 تاکنون 90 درصد باقیمانده از عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم انجام شده است.

خط 3 متروی تهران به عنوان بزرگ‌ترین خط متروی خاورمیانه، با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28 ایستگاه با هدف کاهش ترافیک شمال به جنوب طراحی شده و به عبور از نقاط ترافیکی بسیار مهم مانند راه‌آهن، منیریه، تقاطع انقلاب ـ ولیعصر، سه‌راه فاطمی، عباس‌آباد، شهید صیادشیرازی و ازگل نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی مسافر و تبادل مسافر با خطوط 1، 4 ، 6 و 7 متروی تهران خواهد داشت.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی بهره‌برداری می‌شود که ایستگاه‌های منیریه، راه‌آهن، قلعه‌مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش‌هایی از ایستگاه‌های شهرک شریعتی، یافت‌آباد و نعمت‌آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

1900 میلیارد تومان هزینه ساخت خط 3

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در مراسم افتتاح بخش جنوبی خط سه مترو حدفاصل ولی‌عصر تا بزرگراه آزادگان درباره این طرح توضیح داد: هزینه طولانی‌ترین خط مترو تهران 1900 میلیارد تومان بوده که 1300 میلیارد تومان خرج تجهیزات و 600 میلیارد تومان هزینه عمرانی شده است.

به گزارش فارس، هابیل درویشی تاکید کرد: مرحله دوم طولانی‌ترین خط متروی تهران با اتکا به توان مهندسی بومی و با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا و در شرایط نامساعد تحریم‌های بین‌المللی راه‌اندازی شده است.وی توضیح داد: در این طرح یک میلیون و 200 هزار مترمکعب خاکبرداری شده، یک هزار تن میلگرد مصرف شده و 330 هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بالاترین حجم عملیات عمرانی در تهران در حال انجام است، تصریح کرد: سه خط مهم مترو (خطوط 3، 6 و 7) و خط پرند به طور همزمان در بهترین شرایط و با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حال ساخت است.درویشی توضیح داد: سال 92 تعداد 177 واگن با اعتبار بالغ بر 2000 میلیارد ریال از سوی شهرداری تهران تامین شد و تاکنون 90 واگن به خطوط تزریق شده و 87 واگن دیگر به خطوط مترو وارد خواهد شد؛ البته امسال نیز پیش‌بینی خرید واگن‌های لازم برای خطوط 3، 6 و 7 در برنامه کاری شرکت مترو قرار دارد.

افزایش قیمت بلیت مترو همزمان با مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در این مراسم از افزایش قیمت بلیت مترو همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، نایبی با بیان این‌که افزایش قیمت بلیت همه‌ساله از سوی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب می‌رسد و به دنبال آن اجرایی خواهد شد، تاکید کرد: امسال نیز با توجه به این‌که بحث اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار دولت بود، قرار شد همزمان با این کار، قیمت بلیت‌ها نیز افزایش یابد.نایبی تصریح کرد: افزایش قیمت پیش‌بینی شده برای بلیت‌ها 10 تا 15 درصد خواهد بود.

مسافران دائم مترو که از حذف یکباره بلیت‌های یکساله گله‌مند بودند، حالا می‌توانند خوشحال باشند که صدایشان به گوش مسئولان رسیده است، چون قرار شد بزودی باز هم بلیت‌های یکساله به شبکه متروی تهران اضافه شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با اشاره به وضع بلیت‌های یکساله مترو اظهار کرد: قیمتی که برای بلیت‌های یکساله تصویب شده 80 هزار تومان است و 120هزار تومان اعتبار دارد.نایبی درباره جمع‌آوری دستفروشان مترو نیز گفت: دستفروشان در مترو مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کنند، اما ساماندهی و جمع‌آوری آنان نیاز به عزم جدی و همکاری همه مردم دارد.

تکمیل پله برقی و آسانسور تا اول مهر

شهردار تهران نیز در این مراسم به شهروندان تهرانی قول داد تا اول مهر، پله برقی و آسانسور همه ایستگاه‌های مترو تکمیل ‌شود.

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف با بیان این‌که دغدغه راه‌اندازی پله‌های برقی و آسانسور در ایستگاه‌های مترو، انتظار بحق شهروندان است، افزود: تلاش ما این بود که پله‌های برقی را با صنعت و تولید ملی پیش‌ ببریم و در مترو نیز از پله‌های برقی تولید ملی خود استفاده کنیم، اما متاسفانه هنوز تولید ملی ما در پله‌های برقی به خودکفایی نرسیده است و امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم در تولید پله برقی به این هدف برسیم و آن را داخل کشور تولید کنیم.قالیباف تاکید کرد: قول می‌دهیم پله‌های برقی این خط و دیگر خطوط با آغاز سال تحصیلی، اول مهر به پایان برسد و صد درصد پله‌های برقی نصب شده باشد.

وی با تاکید بر این‌که انتقادها بر ما وارد است، گفت: پله برقی در ایستگاه‌های مترو یک ضرورت است و امید است بتوانیم براساس وعده و قولی که داده‌ایم، آن را پیش ببریم.

جنوب شهر اولویت اول طرح‌های شهری

شهردار تهران با تاکید بر این‌که در اجرای طرح‌های شهری تلاش شده تا فاصله‌ای میان جنوب و شمال شهر تهران نباشد، گفت: یکی از سیاست‌های همیشگی ما در شهرداری تهران این بوده است که جنوب شهر را در اولویت زیرساخت‌های خود قرار دهیم.وی افزود: در طراحی خط3 مترو نیز اولویت بخش شمالی این خط بود که در مرحله اجرا و براساس سیاست‌های اولویت‌بندی مطلوب شهر، این تصمیم را به گونه‌ای گرفتیم که اولویت جنوب شهر برای ساخت خط 3 مترو انجام شود.

قالیباف با تاکید بر این‌که در زیرساخت‌ها و هر اقدامی که در حوزه شهرداری انجام می‌شود، جنوب ‌شهر در اولویت است، تصریح کرد: با توجه به این‌که سختی کار در منطقه جنوب شهر به دلیل خاک و زمینی که در این منطقه وجود دارد، بیشتر است، اما اولویت را به جنوب شهر اختصاص داده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها