جام جم آنلاین گزارش می دهد

شهردار تهران می‌رود یا می‌ماند؟!

بازار شایعه و تکذیب درباره آینده شهردار تهران این روزها داغ است. در حالی که هنوز سومین دوره شهرداری «محمدباقر قالیباف» به 8 ماه کامل نرسیده و او طبق قانون، چهار سال باید این سمت را در اختیار داشته باشد، یک موج تازه رسانه ای با هدف القای این موضوع که او همین حالا رفتنی شده، فضای رسانه ای کشور را در برگرفته است.
کد خبر: ۶۶۹۸۴۶
شهردار تهران می‌رود یا می‌ماند؟!

قالیباف، مهمترین رقیب انتخاباتی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، شهریورماه گذشته نزدیک بود شهرداری تهران را پس از 8 سال مدیریت در آن از دست بدهد و اگر، رای یک عضو اصلاح طلب سابق شورای 31 نفره به نفع او نبود، او همان شهریور کرسی شهرداری تهران را با اختلاف فقط یک رای به "محسن هاشمی" واگذار کرده بود.

او در همان زمان، برنامه ای مفصل در هفت محور شامل مدیریت و منابع انسانی، توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، شهری بااصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی، شهری با عملکردهای ملی و جهانی، شهر پاک ، حمل و نقل ترافیک و بالاخره، شهرداری و معماری ارایه داد و در آن تاکید کرد که به وعده ها و برنامه های خود برای توسعه و آبادانی تهران در طول 4 سال آینده وفادار خواهد بود.

قالیباف از همان زمان برای بهبود وضعیت کلانشهر تهران می کوشد اما حالا فشارهای رسانه های حکایت از آن دارد که گویا اراده ای سیاسی برای انجام تغییراتی در سطح مدیریت پایتخت شکل گرفته است.

در این میان، این روزها چند خبر هم به شایعات رفتن شهردار دامن می زند، از جمله رفتن «محمدهادی ایازی » سخنگوی شهردار تهران از آن و دیگری، خبر تایید نشده ای مبنی بر دستگیری و آزادی «الیاس»، فرزند محمد باقر قالیباف به دلیل برخی اتهامات مالی که برخی سایت های داخلی آن را به نقل از شبکه سعودی العربیه بازتاب دادند.

ایازی: رفتنم به درخواست خودم بود

ایازی سخنگو و معاون اجتماعی شهردار تهران که هفته پیش از این سمت استعفا داد و از دوستان نزدیک قالیباف بود، امروز بار دیگر این شایعات را که رفتن او مقدمه کناره گیری شهردار است، تکذیب کرد و گفت که هیچ ارتباطی بین رفتن وی با احتمال استعفای شهردار تهران نیست. وی گفت: قالیباف با رای اعضای شورای شهر تهران به سمت شهرداری رسیده و مصمم است با رویکردی جهادی به شهروندان تهرانی خدمات رسانی کند.

ایازی در گفتگو با مهر با اشاره به برخی شایعات مبنی بر کناره گیری محمد باقر قالیباف از شهرداری تهران گفت: شهردار تهران مصمم به ادامه کار با همین رویکرد است و خدمت رسانی به مردم تهران استمرار دارد.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی شاهد تحولی جدی و اساسی تر در مدیریت شهری با رویکرد مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند و امیدواریم به زودی تحولی اساسی تر در این عرصه ها را شاهد باشیم.

ایازی اضافه کرد: اگر من از معاونت اجتماعی رفته ام به درخواست خودم بود چون معتقد بودم تغییر در این معاونت سبب تحول جدی می شود.

هفته پیش نیز سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با کذب خواندن اخبار روزهای اخیر در این باره گفت: آقای شهردار به عنوان یک مدیر پر تلاش جهادی و موفق که توانسته تهران را به مرز اعتلا برساند همچنان پر تلاش و کوشش به شهر تهران خدمات ارائه می کند .

سه محسن؛ گزینه های احتمالی بعدی؟!

اما با وجود این تکذیب ها، گمانه زنی ها از حد رفتن قالیباف گذشته و حتی به گزینه های بعدی هم رسیده است. صحبت از سه محسن نام است، محسن هاشمی، محسن مهرعلیزاده و محسن رضایی.

اعتماد در این باره نوشت: هر چند «خداحافظی قالیباف از شهرداری» تکذیب شد و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران استعفای قالیباف را رد کرد اما حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم سالروز شوراها، گمانه‌زنی درباره رفتن قالیباف را تقویت کرده است.

این روزنامه به برخی اظهارات انتقادی رضایی استناد کرد و نوشت: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که مهمان شصت و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در سالروز شوراها بود از وضعیت مدیریت شهری انتقاد کرد و گفت: وضعیت زندگی مردم تحت تاثیر نظام شهری، شهرسازی و سبک زندگی طی 80 ساله اخیر به سمت ناکجاآباد تغییر پیدا کرده است.

اعتماد از یک قرینه دیگر هم برای تقویت گمانه شهردار شدن محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده کرد و نوشت: با توجه به حضور شهرام گیل‌آبادی، مشاور رسانه ای رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان رییس اداره راهبردی ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری تهران و اظهارات اخیر محسن رضایی در شورا که بیشتر شکل و بوی نگاه او به مدیریت شهری را داشت گمانه‌زنی درباره حضور دکتر محسن رضایی به عنوان شهردار بعدی تهران قوت گرفته است.

برخی منابع دیگر نیز از احتمال حضور «محسن مهرعلیزاده » رییس سابق سازمان تربیت بدنی در دوره اصلاحات و «محسن هاشمی» رقیب قالیباف برای شهرداری تهران در انتخابات شهریورماه گذشته خبر داده اند، بدون آنکه جزییات بیشتری در این زمینه مطرح کنند.

سابقه فضاسازی

شهرداری کلانشهری مثل تهران ذاتا آنقدر پتانسیل جریان سازی دارد که همیشه حرف و حدیث ها درباره آن جاری باشد و محمد باقر قالیباف هم به عنوان شهردار نمی تواند از تیر و ترکش های احتمالی چنین فضاسازی هایی در امان بماند.

همین چند ماه پیش و پس از شکست قالیباف در برابر رقیب روحانی اش در انتخابات ریاست جمهوری بود که برخی سایت ها و خبرگزاری ها مانند خبرگزاری میراث فرهنگی نوشتند:«برای خیلی‌ها عجیب بود که محمدباقر قالیباف این سطح از تلاش را برای ماندن در شهرداری پیش بگیرد. شهردار تهران قبل از انتخابات گفته بود اگر پیروز انتخابات نشود هم از شهرداری می‌رود اما انگار جریا‌ن‌های دیگری در شهرداری وجود دارد که او ماندن را به رفتن ترجیح داده است.» چنین چیزی از زبان شهردار تهران در آمده باشد یا نه، فضاسازی برای مدیریت آینده کلانشهر از همان ابتدای شکست شهردار در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده بود.

خبرگزاری میراث فرهنگی با این مقدمه نوشته بود: اصرار قالیباف برای ماندن در شهرداری حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال دارد. حتی یکی از اعضای شورا به کنایه به او گفته بود که این همه تلاش برای ماندن در شهرداری تردیدهایی در «سلامت مالی شهرداری» ایجاد می‌کند اما هیچ‌کدام از این اتهام‌ها و کنایه‌ها برای قالیباف مهم نیست. او می‌خواهد باز هم در مقامی باشد که قد و قواره یک رئیس دولت در اندازه‌های کوچک‌تر را دارد.

برخی منابع نیز نوشته اند که حسن روحانی هنگام تشکیل دولت از قالیباف برای حضور در پاستور دعوت کرده و به او پیشنهاد ریاست سازمان محیط زیست را داده بود. قالیباف هم با رعایت عرف دیپلماتیک به جایی رفت که کمی پیشتر گمان می کرد به زودی در ردای یک رییس جمهور بر صندلی آن تکبه خواهد زد، اما در آنجا پیشنهاد رییس جمهور را مودبانه نپذیرفت و رفت تا با همراهان خود در شورا زمینه تکیه‌ دادن سه‌باره بر صندلی شهرداری را آماده کند.

شورای شهر و اختلافاتی نه چندان تازه

در چنین فضایی، به نظر می رسد فضاسازی برای کناره گیری شهردار بی ارتباط با اختلافات او با شورای شهر تهران نباشد، همانطور که پیش از این هم اختلاف ها در درون شورای شهر بر سر ابقای او بالا گرفته بود.

در تازه ترین گزارش، همین امروز، رییس شورای شهر ، شهردار را به چالش طلبید. او در خبری روی خروجی فارس قرار گرفته است، گفت:« دوره قلدری به سر رسیده / 1100 مصوبه شهرداری را باطل کردیم»

مسجد جامعی افزود: ما داریم تدبیری می اندیشیم که مانع بروز تخلف شویم. مسئله از اینجا کلید خورد که برای مثال در شرایطی که یک نفر برای تعویض پنجره خانه خود باید یک سال دوندگی کند، چگونه است که یک نفر ظرف مدت کوتاهی مجوز 2 طبقه را 5 طبقه و بعد 7 طبقه می کند و همه این تخلفات هم مجوزهای قانونی دارد؟!

رئیس شورای شهر با بیان اینکه هیچ کس به خصوص افراد سرشناس به دنبال تخلف نیستند، تصریح کرد: نتیجه گفت وگوها و کار مشترک شورا و شهرداری این بود که بیش از 1000 مصوبه شهرداری کنار گذاشته شد. علت هم این بود که وقتی مصوبات متعدد می شود، فرد می تواند به مصوبات مختلف برای قانونی کردن کار خود استناد کند و این نتیجه تعارض در قوانین است.

اما ظاهرا اختلاف های درون شورایی و ترکش های آن که متوجه مدیریت های شهرداری می شود، صرفا مربوط به مصوبه و تخلف نیست، امری که مرتضی طلایی اخیرا گوشه های پنهان تری را از آن به نمایش گذاشت.

طلایی که نایب رییس مسجد جامعی در شورای شهر است در خبری که مهر آن را منتشر می کند، می گوید: «دوست قالیباف هستم ولی نادانی است فکر کنند جانب او را می گیرم».

این تیتری است که خبرگزاری مهر برای اظهارات طلایی برگزید اما در لایه های خبر، حرف هایی زده شد که شاید برای بسیاری تازگی داشت؛ اختلاف بر سر انتصاب های شهردار.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی به دلیل نسبت دوستی که بنده با قالیباف دارم احساس می کنند صحبت های من جانبدارانه است، این خیلی نادانی است که بنده بجای ادای وظایف نمایندگی ام بخواهم جانبداری سیاسی بکنم خدا خود بهتر می داند رویه من همیشه در شورا توجه به مردم بوده و نخواستم هیچگاه افکار عمومی را دچار اضطراب کنم .

او ادامه داد: حق قانونی شهردار تهران آن است که مدیرانش را خودش انتخاب کند و نمی توان تمام انتخاب ها را با 31 عضو شورا هماهنگ کرد. ما می بینیم که وقتی جریان مقابل حاکم شد، همه نیروها را حذف کرد حتی نیروهایی در ستاد شورایاری ها بودند که ما اعلام کردیم می توان از آنها استفاده کرد، اما آنها گفتند ما نیروهای خودمان را داریم اگر ما به مجموعه انتصاب ها دقت کنیم و از نگاه سیاسی دور شویم، می بینیم تاکید بر تخصص و دانش به عنوان یکی از اولویت ها مطرح بوده است. به اعتقاد من نیز باید شاخص، تخصص و دانش و کار افراد باشد.

حال باید دید در این گیرو دار ماجرای حضور قالیباف در شهرداری به کجا می رسد و او خود چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان خواهد داد؟!

برخی با اشاره به انتصاب برخی نزدیکان قالیباف در نهاد ریاست جمهوری و ارکان دولت احتمال می دهند خود او در آینده نزدیک به کابینه ترمیم شده روحانی بپیوندد.

بسیاری اما همچنان معتقدند قالیباف در برابر فشارها مقاومت خواهد کرد و تا زمان حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری، در سنگر شهرداری تهران خواهد ماند.

اما کدامیک از این تحلیلها درست است؟ به نظر می رسد برای یافتن حقیقت، اندکی باید در این زمینه صبر کرد.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها