افسردگی بیماری قرن کنونی است، بیماری‌ای که بر همه ارکان زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و همه جوانب زندگی خصوصی و اجتماعی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افسردگی افزون بر این‌که عملکرد فرد مبتلا در محیط اجتماع و کار و فعالیت او را مختل می‌کند و مشکلات روحی روانی زیادی به وجود می‌آورد، بر عملکرد و توانایی جنسی بیمار نیز تاثیر مخربی دارد و استحکام خانواده را هدف قرار می‌دهد. این نوشتار به تاثیر بیماری افسردگی بر اختلالات جنسی​می‌پردازد.
کد خبر: ۶۶۵۴۰۵

اگر شما هم مبتلا به بیماری افسردگی هستید و از مشکلات جنسی رنج می‌برید، نگران نباشید؛ تنها شما نیستید که با این مشکلات مواجهید؛ مشکلات جنسی شما ممکن است مواردی مانند اختلال نعوظ یا نداشتن توانایی در رسیدن به لذت جنسی باشد که اغلب همزمان با افسردگی رخ می‌دهد. خبر خوب این است که پزشکان تا حد زیادی می‌توانند مشکلات جنسی مرتبط با افسردگی را درمان کنند.

وقتی مغز فرمان نمی‌دهد

به نقل از وب مد، میل جنسی از مغز شروع می‌شود و سپس روی دیگر اندام‌ها تاثیر می‌گذارد. دلیل این قضیه ماده شیمیایی خاصی در مغز به نام پیام‌رسان‌های عصبی است که موجب افزایش روابط سلول‌های مغز می‌شود و جریان خون در اندام‌های جنسی را بالا می‌برد، اما مشکل از اینجا شروع می‌شود که در بیماری افسردگی و دیگر اختلالات خلقی تعادل این مواد شیمیایی در مغز را به هم می‌ریزد.

بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی، چه زن و چه مرد، اعلام می‌کنند که میل جنسی آنها کم شده یا اصلا میل جنسی ندارند که همین مساله فشار فوق‌العاده زیادی را روی روابط زناشویی ایجاد می‌کند.

تاثیر دارو‌های ضدافسردگی

داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می‌رود، علاوه بر این‌که به بهبود خلق و خو و داشتن احساس مثبت و بهتر کمک می‌کند، می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز داشته باشد. این عوارض جانبی می‌تواند به بروز مشکلات جنسی و اختلال در روابط زناشویی نیز منجر شود.

دارو‌های ضدافسردگی با تغییر در تعادل مواد شیمیایی مغز به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به بیماری افسردگی کمک می‌کنند، اما همین مواد شیمیایی در فعالیت‌ جنسی و زناشویی نیز نقش دارد. این دارو‌ها که این تعادل شیمیایی را تا حد زیادی به هم می‌ریزد، اغلب باعث اختلال در عملکرد جنسی و فعالیت‌ زناشویی می‌شود. در این حالت با افزایش د​ز مصرفی دارو‌های ضد افسردگی، میزان این اختلالات جنسی نیز افزایش می‌یابد.

ارتباط مشکلات جنسی و زناشویی با داروهای ضدافسردگی

مشکلات جنسی‌ای که با داروهای ضدافسردگی در ارتباط است، شامل موارد زیر می‌شود:

ـ ناتوانی در شروع یا لذت بردن از رابطه جنسی و زناشویی

ـ اختلال نعوظ در مردان

ـ کاهش میل جنسی

ـ ناتوانایی در رسیدن به لذت جنسی

ـ درمان مشکلات جنسی مرتبط با افسردگی

برای مدیریت مشکلات جنسی ناشی از دارو‌های ضدافسردگی بدون اختلال در فرآیند درمان افسردگی راه‌هایی وجود دارد. ممکن است پزشک شما داروهای ضدافسردگی جدیدی برای شما تجویز کند یا داروهای دیگری را تجویز کند که به صورت همزمان با دارو‌های فعلی مصرف کنید.

اگر پزشک شما از مشکلات جنسی شما مطلع نباشد، نمی‌تواند برای درمان آن اقدامی بکند، بنابراین با والدین و پزشکتان درباره مشکلات جنسی خود، بی‌پرده و راحت حرف بزنید. حتما پزشکتان درباره وضعی که در آن قرار دارید، به شما کمک می‌کند. ‌

‌ منبع: جام‌جم سرا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها