ربیعی:

آمار واقعی از کودکان خیابانی نداریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر آمار واقعی از کودکان خیابانی در کشور نداریم ضمن اینکه آئین نامه ساماندهی کودکان کار مصوب سال 84 بازنگری خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۳۳۲۹
آمار واقعی از کودکان خیابانی نداریم

به گزارش فارس، علی ربیعی در حاشیه جلسه ساماندهی کودکان کار و خیابان در جمع خبرنگاران به مشکلِ نداشتن آمار واقعی از تعداد این کودکان در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلی که در خصوص ساماندهی و برنامه ریزی برای کودکان کار و خیابان وجود دارد این است که تاکنون آمار دقیق و بانک اطلاعاتی درستی در این خصوص ایجاد نشده است.

وی افزود: تاکنون فعالیت‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان انجام می شد، بنا به ضرورت خودشان بود و اینگونه نبود که بر اساس آئین نامه ساماندهی این کودکان در سال 84 اقدام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: آئین نامه ساماندهی کودکان مربوط به سال 84 و بر اساس شرایط آن زمان تدوین شده است و بر همین اساس ضرورت دارد که در زمان فعلی و مطابق با شرایط کنونی جامعه این آئین نامه مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و در آن وظایف هر دستگاه مشخص و هماهنگی های میان سازمان های مختلف در نظر گرفته شود.

ربیعی به فعالیت‌های متفرقه که در مورد کودکان کار و خیابان انجام می شده، اشاره کرد و گفت: در جلسه دوم شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان قرار شد مطالعات صورت گرفته قبل مبنا قرار گیرد و اقدامات و مطالعاتی که توسط دستگاه‌های مختلف نیز انجام شده، مرور شود و همچنین شرایط طبیعی و اجتماعی که باعث شده کودک کار و خیابان ایجاد و مورد سوءاستفاده قرار گیرد، بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: دو نوع سیاست اتخاذ می شود که یکی از آن شناسایی و جمع آوری جدی این کودکان از سوی نیروی انتظامی است که پس از اقدام آنها این افراد را تحت حمایت و پوشش خود قرار خواهیم داد و همچنین بخشی از کودکان که به دلیل نیاز اقتصادی خانواده دست به کار زده و دچار آسیب جسمی و روحی شدند مورد برنامه ریزی قرار گرفته و حمایت‌های بیمه ای، آموزشی، تحصیلی و همچنین مشاوره برای آنها انجام خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در بازنگری آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان وظایف دستگاه های مختلف به طور کامل مشخص خواهد شد به طوری که هیچ یک از فعالیت‌ها بیهوده انجام نشود.

ربیعی بیان داشت: وزارت بهداشت، هلال احمر، نیروی انتظامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و همچنین شهرداری ها در این آئین نامه وظایف جدی برعهده دارند که امیدواریم با بازنگری آن وارد مرحله اجرا شود.

وی گفت: این آئین نامه در صورت نیاز در شورای عالی رفاه توسط رئیس جمهور نیز مطرح و بررسی خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: ترجیح ما این است که کودکانی که خانواده دارند، با حمایت از این خانواده‌ها زمینه‌ای فراهم شود تا کودک کار نکرده و همچنین مشکل معیشتی نیز نداشته باشد.

ربیعی در خصوص سوءاستفاده از کودکان خیابانی نیز گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که این کودکان سازمان یافته برای فعالیت‌های خاص در خیابان‌ها هستند بنابراین باید آنها را طوری هدایت کنیم که از کودکان سوءاستفاده نشود و همچنین زمینه تحصیل و حمایت آنها نیز فراهم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با حمایت از خانواده‌های این کودکان و همچنین نظارت بر نحوه زندگی و نگهداری کودکان می‌توانیم تا حدود زیادی از مراجعه مجدد آن‌ها به خیابان جلوگیری کنیم.

ربیعی در پایان در مورد اهدای یارانه افراد نیکوکار برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابان، توضیح داد: مردم می توانند با انصراف از دریافت یارانه خود این مبلغ را برای بهبود وضعیت پنج بخش سلامت، اشتغال، محیط زیست، حمل و نقل و همچنین امنیت غذایی هزینه کنند و همچنین بعد از ثبت نام نیز اهداکنندگان در بخش مورد نظر برای کمک به نیازمندان انصراف خود را اعلام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها