براساس موافقت دولت ، برای جبران ضرر شالیکاران، برنج ایرانی در سبد دوم کالا قرار می​گیرد

آغاز فصل نشاء در شالیزارهای مازندران

دهه سوم فروردین که از راه می‌رسد، شالیزارهای استان‌های شمالی هم پرهیاهو می‌شود؛ فصل کار و تلاش و نشاء از راه رسیده است و شالیکاران گروه گروه، نشا به‌دست به شالیزارها قدم می‌گذارند، هر چند که نگرانی از واردات برنج‌های خارجی، در کنار دیگر مشکلات و هزینه‌های روبه افزایش تولید، رنج و سختی شالیکاری را برایشان دوچندان کرده است تا جایی که بسیاری عطای این کار را به لقایش بخشیده و ترجیح داده‌اند شالیزارهایشان محل رویش ویلا باشد تا برنج و شالی.
کد خبر: ۶۶۲۰۷۵

سطح زیرکشت برنج در کشور حدود 630 هزار هکتار است که 500 هزار هکتار آن در مناطق شمالی و صد هزار هکتار در بقیه استان‌ها پراکنده است.

در بین استان‌های شمالی هم 230 هزار هکتار از شالیزارها در استان گیلان، 230 هزار هکتار در مازندران و حدود 40‌هزار هکتار در گلستان است.روز گذشته میاندو رود مازندران شاهد اولین نشای مکانیزه برنج این استان بود که با حضور مسئولان وزارت جهادکشاورزی و مدیران استانی انجام شد تا تشویقی باشد برای شالیکارانی که همچنان به صورت سنتی به نشاءکاری اقدام می‌کنند.

این نشاکاری‌ها ویژگی دیگری هم داشت و آن این‌که، نشا‌های تولید شده در بانک نشای استان و با نظارت کارشناسان تهیه شده بود تا تضمینی باشد برای تولید محصولی باکیفیت.

مازندران سال گذشته شاهد تولید یک میلیون و 423 هزار تن شلتوک برنج بود که گرچه امسال نگرانی‌هایی درباره کاهش این میزان تولید وجود دارد، اما کارشناس مسئول برنج جهاد کشاورزی استان مازندران می‌گوید: این سازمان مصمم است که میزان تولید برنج امسال نسبت به سال گذشته افتی نداشته باشد.

ابراهیم قربان‌نژاد به شرایط جوی و تاثیر آن در تولید برنج اشاره می‌کند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امسال هوا گرم‌تر و بارش‌ها کمتر خواهد شد که این شرایط می‌تواند موجب کاهش تولید شود.

وی با بیان این‌که واردات برنج و قیمت تضمینی خرید برنج نیز از دیگر نگرانی‌های شالیکاران در سال جدید است، تصریح می‌کند: واردات بی‌رویه برنج در سال گذشته موجب کاهش قیمت برنج داخلی و متضرر شدن برخی خریداران عمده برنج و شالیکاران شد.قیمت خرید تضمینی برنج برای امسال نیز از شهریور سال گذشته اعلام شده است که با توجه به افزایش نهاده‌ها و تورم موجود در بازار برای امسال مناسب نیست و در‌واقع ناعادلانه است.

قربان‌نژاد با بیان این‌که به دلیل تغییر کاربری بعضی از مزارع و شالیزارها، سطح زیرکشت برنج سال گذشته با کاهش مواجه بود، می‌گوید: اما به دلیل نشای مجدد، رتونگیری از شالیزارها و افزایش تولید در واحد سطح، شاهد افزایش تولید نسبت به سال 91 بودیم.

به گفته وی، سال 91، 239 هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت شالی بود، در حالی که این میزان سال گذشته به 221 هزار هکتار کاهش یافت.

این کارشناس مسئول یادآور می‌شود: در سال گذشته 60 درصد تولید برنج استان به صورت مکانیزه انجام شد که 50 درصد آن با کمباین مخصوص صورت گرفت که ریزش کمتر برنج و تولید برنج سفید بیشتر را در پی دارد.

برنج‌های ایرانی آلوده نیست

در همین حال دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به تکذیب شایعه آلودگی برخی اقلام برنج ایرانی در سال گذشته، به جام‌جم می‌گوید: با پیگیری این انجمن و سازمان جهادکشاورزی استان‌های گیلان و مازندران، برنج مذکور به وسیله کارشناسان دانشکده علوم پزشکی مازندران معاینه و صحت آن تائید شد.

جمیل علیزاده‌شایق می‌افزاید: با پیگیری بیشتر مشخص شد برخی افراد سودجو، برنج‌های وارداتی را در کیسه برنج ایرانی جاسازی کرده و قصد داشتند آنها را با نام و قیمت برنج ایرانی به فروش برسانند.وی به دو موضوع تهیه نهاده‌های تولید همچون کود و سم و آب موردنیاز شالیکاران در ماه‌های گرم سال به عنوان برخی از نگرانی‌های شالیکاران اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت باید در رفع این نگرانی‌ها با تهیه بموقع نهاده‌ها و ذخیره مناسب آب، به شالیکاران کمک کند.

دبیر انجمن برنج ایران در عین حال نگرانی عمده شالیکاران را واردات بی‌رویه برنج عنوان و خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته، دو میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شد، این در حالی است که در ده سال گذشته به طور متوسط، سالی یک میلیون تن برنج وارد کشور می‌شده است.

شایق با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته شاهد افزایش تولید برنج در کشور بوده‌ایم و بنابراین نیازی به واردات این میزان برنج نیست، می‌افزاید: واردات برنج در حالی هر ساله صورت می‌گیرد که سازمان جهادکشاورزی در این باره سکوت اختیار کرده و موضعگیری خاصی در حمایت از شالیکاران انجام نمی‌‌دهد.

وی با بیان این‌که واردات برنج ارزان، موجب متضرر و بی‌انگیزه شدن شالیکاران می‌شود، تاکید می‌کند: باید میزان نیاز کشور به طور مشخص تعیین و از واردات بی‌رویه و بیش از حد نیاز جلوگیری شود.

شایق یادآور می‌شود: برای جبران ضرر شالیکاران و فروش برنج انباشت شده آنها، پیشنهاد شده که برنج ایرانی در سبد دوم کالا قرار گیرد که این موضوع مورد موافقت دولت نیز قرار گرفته است و امیدواریم در صورت وجود سبد کالایی دیگر، دولت به تعهد خود در قبال تولید ملی عمل کند.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها