با این که رسانهها متعلق به مردم و موظف به گوش دادن به گلایهها و درددلها و مشکلات آنها و انعکاس آن با رعایت چارچوبهای حرفهای و قانونی موجود هستند، اما گاهی برخی شهروندان، رسانه را بسان دستگاه مسئول تلقی کرده و وظایف آن دستگاه را از رسانه مطالبه میکنند.
این تقاضاها در خلأ اطلاعرسانی مسئولان یا تناقضگویی آنان درباره نحوه اجرای یک طرح ملی تا حد زیادی صحیح و بجا به نظر میرسد، اما وقتی اطلاعات کامل و کافی درباره موضوع یک طرح دررسانههای مختلف منتشر شده و میشود و در حال تکرار است، میزبانی پرسشهایی انبوه و بدیهی هم براستی وقتگیر است.
میدانیم که چند هفته پیش از آغاز ثبتنام برای دریافت یارانه نقدی جدید، معاون اجرایی رییس جمهور در اواخر اسفند با رییس و معاونان سازمان صداوسیما دیدار و ورود گسترده رسانه ملی و دیگر رسانهها را به موضوع درخواست کرد.
به دنبال آن رسانهها و از جمله روزنامه جامجم، اطلاعرسانی وسیع، مکرر، هماهنگ و در مجموع کمنظیری را در این باره آغاز کردند که کماکان ادامه دارد.
به عنوان نمونه، روزنامه جامجم در شماره دیروز خود، گزارش کامل و صرفا اطلاعرسانی را درباره تمام زوایا و مسائل ثبتنام یارانه نقدی منتشر کرد؛ به طوری که محتوای این گزارش برای همه اقشار قابل استفاده است و مطالعه دقیق آن کمتر ابهامی را برجای و کمتر نکته و پرسشی را بیپاسخ میگذارد. با این حال انتشار این اطلاعات از سیل تماسها نکاست! جالب است که بسیاری از شهروندان آنقدر که وقت و انرژی را صرف یافتن تلفنهای روزنامه و تماس و پرسش کرده بودند، صرف خرید و مطالعه روزنامه نکرده بودند.
این چنین بود که بدون مراجعه به منابع کامل اطلاعاتی در پی یافتن پاسخ پرسشهای خود بودند؛ پرسشهایی که پاسخ آن از راه آسان و سریع در دسترس است....
بهمن موسوی - جامجم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد