سریال تلویزیونی «مامور انتقال» بر اساس فیلم ترانسپورتر ساخته شده است

محموله‌های مهم در دست مامور منزوی

برای بسیاری از علاقه‌مندان سینما سه‌گانه مامور انتقال یا ترانسپورتر مجموعه‌ای آشنا و البته جذاب، دیدنی و مهیج است. این سه‌گانه سینمایی که خالق آن لوک بسون کارگردان شناخته شده فرانسوی است، در سال‌های 2002، 2005 و 2008 ساخته شد و با موفقیت به نمایش درآمد، اما این سه‌گانه پرفروش سینمایی سال 2012 به تلویزیون آمد. سریال مامور انتقال که در ایام نوروز شاهد پخش آن از شبکه سه بودیم در 12 قسمت با همکاری کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و کانادا ساخته شد و در بیشتر کشورهای دنیا از شبکه‌های تلویزیونی به نمایش درآمد.
کد خبر: ۶۶۱۱۵۸

شخصیت اصلی سریال فرانک مارتین مأمور سابق نیروهای مخصوص است که بدون هیچ پرسش و کنکاشی انواع و اقسام محموله‌ها را برای افراد مختلف جابه‌جا می‌کند. این محموله‌ها شامل همه چیز می‌شود، از دزدان فراری تا اجناس غیرمجاز.

هر بار حوادث و اتفاقاتی برای فرانک می‌افتد و گاه کار به زد و خوردهای خونین می‌کشد. سه قانون در کار و حرفه او وجود دارد: معامله معامله است، نامی وجود ندارد، هرگز بسته‌ها را باز نکن. مامور انتقال با رعایت این سه اصل، کار خود را انجام می‌دهد.

داستان سریال در اصل ادامه ماجراهای فرانک مارتین در سه‌گانه سینمایی است که نقش شخصیت اصلی را کریس ونس بازی می‌کند در حالی که در سه‌گانه سینمایی جیسون استاتام بازیگر نقش اصلی بود. برای ساخت این 12 قسمت 40 میلیون دلار معادل 30میلیون یورو هزینه شد.

سریال مامور انتقال همچون فیلم سینمایی آن مملو از صحنه‌های تعقیب و گریز است که همین موضوع هزینه تولید سریال را بالا برده است. کیفیت بالای سریال آن را به نسخه‌ای قابل دفاع از سه گانه مامور انتقال تبدیل کرده است. ضمن این که انتخاب لوکیشن‌های فیلم که بیشتر از مناطقی زیبا و سرسبز انتخاب شده‌اند سریال مامور انتقال را دیدنی‌تر کرده است. علاوه بر این شباهت‌ها، بازی فرانسیس برلند در نقش بازرس تارکونی در هر دو نسخه سینمایی و تلویزیونی باعث شده بینندگان سریال بیشتر ارتباط نزدیک این دو نسخه را به هم حس کنند.

با وجود این نکات برجسته برخی از منتقدان از بازی‌های بازیگران سریال رضایت چندانی ندارند و بخصوص بازی‌های نقش‌های فرعی را مورد انتقاد قرار دادند. ضمن این‌که ناتوانی بیشتر بازیگران فرانسوی در صحبت کردن به زبان انگلیسی و روان از کیفیت کار کاسته است. کارگردان اصلی سریال استفان ویلیامز است که ساخت سریال معروف گمشده یا لاست را در کارنامه خود دارد. کارگردانی قسمت‌هایی از مجموعه‌های معروفی چون کراسینگ جوردن و دارک انجل نیز در پرونده کاری این کارگردان کانادایی دیده می‌شود. در کنار ویلیامز دو کارگردان مطرح تلویزیونی دیگر بروس مک دونالد و اندی میکیتا او را همراهی می‌کردند. بیشتر تصاویر سریال در تورنتو فیلمبرداری شد و در کنار آن پاریس، برلین و نیس نیز دیگر لوکیشن‌های سریال بودند.

در اکتبر 2011 فیلمبرداری سریال به دلیل صدمه دیدن کریس وانس هنگام فیلمبرداری برای مدتی به تعویق افتاد. البته این تنها وقفه فیلمبرداری سریال نبود. اختلافات میان گروه تولید سریال و تعویض عوامل اصلی موجب شد در طول زمان ساخت سریال چند بار خبر توقف تولید آن منتشر شود.

سری دوم سریال مامور انتقال قرار است پاییز امسال به نمایش درآید. لوک بسون خود مجری طرح سریال است و کریس وانس همچنان نقش اول را در آن بازی می‌کند. فیلمبرداری سری دوم از فوریه 2014 آغاز شده و همچون سری اول در 12 قسمت ساخته خواهد شد.

یک مامور منزوی محض

کریس وانس بازیگر انگلیسی متولد 1971 است که با بازی در سریال فرار از زندان در نقش جیمز ویستلر به شهرت رسید. همین معروفیت او باعث شد توجه همه به سریال تلویزیونی مامور انتقال جلب شود. علاقه‌مندان مشتاق بودند بازی او را در نقشی که جیسون استاتام در سینما بازی کرده بود ببینند. وانس در گفت‌وگویی با نشریه استار درباره بازیش در سریال مامور انتقال گفت: من بازی استاتام را در سریال مامور انتقال دوست داشتم. با این وجود وانس در بازی در نقش فرانک مارتین تماما از قواعد استاتام در این نقش تبعیت نکرد. به نظر وانس مارتین یک مامور منزوی محض است همین!

او دو بار در طول مدت فیلمبرداری دچار سانحه شد که البته هر دو بار هم در صحنه‌های زد و خورد این حادثه برایش پیش آمد زیرا تمام صحنه‌های تعقیب و گریز در ماشین را رانندگان حرفه‌ای و بدلکاران به جای او بازی می‌کردند.

وانس همچنین در گفت‌وگو با نشریه اینترتینمنت ویکلی که از وی پرسید آیا استاتام با او پس از بازی در این نقش تماسی داشته گفت: هنوز نه اما مطمئن هستم بزودی گپ خوبی در این مورد با هم خواهیم زد.

وقتی از او سوال شد چرا این نقش را همچنان یک بازیگر انگلیسی بازی می‌کند در جواب گفت: نمی‌دانم چرا همچنان سازندگان این سریال به دنبال یک بازیگر انگلیسی هستند، اما به هر حال این شخصیت انگلیسی است و آنها دنبال این هستند که این شخصیت هرچه بیشتر باورپذیر شود. وانس در مورد آمادگی برای بازی در نقش مامور انتقال جدید گفت: مهم‌ترین موضوع حفظ فرم بدنی بود که با توجه به این که فیلمبرداری حدود پنج ماه طول کشید کار سختی بود. من برنامه‌های بدنسازی برای بازی در این نقش داشتم. کریس وانس بازیگر سریال دکستر در چند سریال استرالیایی ازجمله سریال پرستاران و ماموران پلیس نیز بازی کرده است.

ادامه ماموریت در سینما و تلویزیون

اختلافاتی که هنگام تصویربرداری سری اول سریال مامور انتقال پیش آمد موجب شد مدت‌ها ادامه آن در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. همزمان با اعلام ساخت سری جدید تلویزیونی که بخش‌هایی از آن قرار است در مراکش، چک و کانادا فیلمبرداری شود، لوک بسون اعلام کرد سه فیلم سینمایی دیگر از مامورانتقال را طی سال‌های آینده با همکاری کمپانی‌های فیلمسازی چین خواهد ساخت.

نکته خبرساز دیگر فیلم‌های ترانسپورتر این بود که بازی جیسون استاتام در آنها منتفی است و تهیه‌کنندگان چهره جوان‌تری را جایگزین استاتام کردند. بازیگر جدید اد اسکرین 30 ساله است که مامور انتقال جدید سینما خواهد بود و این در حالی است که کریس وانس همچنان نقش مامور انتقال در تلویزیون را بازی خواهد کرد.

لادن بهبودی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها