بیش از یکصد سال پس از کشف، استخراج و فروش نفت خام در ایران، سرانجام دیروز اولین محموله نفتی در بازار داخلی به فروش رفت تا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان صاحب بورس نفت شود.
کد خبر: ۶۵۹۹۸۴

با این‌که بیش از یک قرن از تولید و فروش نفت در ایران می‌گذرد، اما کشور بدون یک بازار داخلی برای فروش و قیمت‌گذاری نفت خام بود به‌طوری که قیمت نفت ایران در بازار بورس‌های دیگر کشورهای جهان تعیین می‌شد. در همین حال تلاش‌های صورت گرفته برای تاسیس بورس نفت و انرژی که از حدود 12سال پیش شروع شده و گاه به مرز موفقیت نیز رسیده بود بارها به دلایل مختلف به ناکامی کشیده شد. با این حال دیروز این طلسم شکسته شد تا برخی مدیران آغاز به کار بورس نفت را هم‌پای ملی شدن صنعت نفت ارزیابی کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ساعت 12 و 30 دقیقه دیروز نخستین محموله بشکه‌های نفت خام با حضور معاون وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس انرژی عرضه و فروخته شد.

تقاضای خریداران 3066 بشکه و عرضه 2920 بشکه بود.فروش نفت خام نیز به شکل اعتباری است به طوری که خریدار حداکثر یک ماه بعد از تحویل محموله می‌تواند پول معامله را پرداخت کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، عرضه نفت خام در بورس انرژی را رویداد مهمی در تاریخ بازار انرژی ایران عنوان کرد و افزود: معامله نفت در بورس انرژی به میزان ملی شدن صنعت نفت مهم است و وزارت اقتصاد به طور کامل از این بورس حمایت می‌کند.

شاپور محمدی در مراسم عرضه نفت خام در بورس انرژی افزود: وزارت اقتصاد کاملا از این بازار و معاملات آن حمایت کرده و اقداماتی را در جهت قابل قبول بودن هزینه‌های آن انجام می‌دهد. همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم گفت: آماده فروش نفت خام به شرکت‌های خارجی در بورس انرژی هستیم.

رکن‌الدین جوادی اظهار کرد: عرضه نفت خام در بورس انرژی، تمرین اولیه در بازار داخلی است و امیدواریم در بازار جهانی نیز موفق شویم.

وی درخصوص فروش نفت خام به شرکت‌های خارجی گفت: شرکت ملی نفت ایران آمادگی عرضه نفت خام در بازار بورس انرژی را به خارجی‌ها دارد و متناسب با تقاضای آنها آماده عرضه هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درخصوص عرضه دیگر فرآورده‌های نفتی و گازی در بورس انرژی اظهار کرد: با همکاری بورس انرژی و شرکت ملی نفت ایران در سه ماه گذشته 200 هزار بشکه میعانات گازی با ارزش 38 میلیارد تومان فروخته شده است.

جوادی با بیان این‌که بازار بورس میعانات گازی مورد استقبال قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد در سال 93 حجم عرضه میعانات گازی در بازار بورس گسترش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها