هشت تیم دیگر که از ابتدا نشان دادند مایه‌های برتر بودن و بالاتر ایستادن را دارند باز هم این بار در دور دوم بازی‌ها برای رقابت به تکاپو افتادند.
کد خبر: ۶۵۹۶۵۱
روزهای آغازین بهار با رقابت های بسکتبال


رقابت 12 تیم در یک گروه بسرعت گذشت و شاید کسی خاطرش نباشد در بین آن همه بازی‌های برق‌آسا، لیگ برتر بسکتبال بالاخره به کجا رسید و چه نتیجه‌ای عاید بسکتبال کرد؟ بازی‌هایی که با مشکلات اقتصادی فراوان آغاز شد و تیم‌هایش دو بار در هفته برای رسیدن به تالار در شهرها شال و کلاه کردند و تمام تلاش‌ها در آخر به معرفی هشت تیم برتر در مرحله دوم منجر شد.

وقتی نیروی زمینی، افرا خلیج‌فارس، استقلال زرین قشم و شهرداری گرگان برای عناوین نهم تا دوازدهم به میدان رفتند خیلی‌ها توجهی به نتایج پایین جدولی‌ها نداشتند، اما برای گرگانی‌ها مهم بود نهم شوند و در لیگ برتر فصل بعد بمانند. هر چند مشکلات شهرداری با آن سابقه خوب گرگان در بسکتبال به قدری زیاد است که با کارهای ناقص نمی‌شود دوباره آینده روشنی برای بسکتبال دیار پنبه و گندم تصور کرد. این چهار تیم زودتر از دیگر تیم‌ها کنار رفتند؛ اما هشت تیم دیگر که از ابتدا نشان دادند مایه‌های برتر بودن و بالاتر ایستادن را دارند باز هم این بار در دور دوم بازی‌ها برای رقابت به تکاپو افتادند. در میان همه این تیم‌ها پتروشیمی بندرامام و مهرام درخشش ویژه‌ای داشتند بخصوص تیم جنوبی که با 28 برد از 28 مسابقه وارد این مرحله شده است.

پتروشیمی بندرامام داربی بسکتبال در دور حذفی را با همشهری صنایع ماهشهر برگزار می‌کند. بعد از انجام 22 مسابقه در فصل عادی بود که بازیکنان تیم مدعی قهرمانی پتروشیمی بندرامام در مرحله دوم توانستند شش پیروزی دیگر به آن تعداد برد اضافه کنند و رکورد شکست‌ناپذیرهای لیگ برتر بسکتبال را به خود اختصاص دهند. برخلاف تمام روزهای سال گذشته که برای پتروشیمی بندرامام خوش‌یمن بود و با بردهای مرتب برای این تیم دنبال شد، روزهای آغازین بهار 93 اما می‌تواند برای مدافع قهرمانی سخت باشد. تیم‌ها در فاصله یک ماه تا بازی‌های حذفی تعطیل بودند و در این مدت با انگیزه‌های تازه‌ای به میدان می‌آیند. این از نو شروع کردن تیم‌ها، خطر جدیدی برای پتروشیمی بندرامام است و آنها را مجبور می‌کند تا دوباره روی بازی‌ها بدرستی تمرکز و شیوه‌های حریفان را در مقابله با خود ارزیابی کنند. پتروشیمی بندرامام در ابتدای این دور، هجدهم فروردین با صنایع ماهشهر بازی می‌کند. در ده کیلومتری تاسیسات صنعتی پتروشیمی بندرامام، ماهشهر واقع شده اما با همه نزدیکی مسافت دو شهر، کری خوانی خاصی بین هواداران آنها حاکم است. در بازی برگشت اتفاقاتی روی داده بود که پتروشیمی مدعی را برای بازی خارج از شهرک بعثت نگران می‌کند. با این حال دو بازی اول در تالار اندیشه می‌تواند کار را برای پتروشیمی بندرامام تمام کند تا با خیال راحت برای بازی سوم به ماهشهر بروند. بازی‌های این مرحله که از دوشنبه هجدهم فروردین به جریان می‌افتد به صورت برنده دو از سه مسابقه است و این شانس را پتروشیمی بندرامام دارد که 2 بر صفر حریف این مرحله خود را پشت سر بگذارد و به انتظار حریفان بعدی بنشیند.

مهرام با تیم فصل عادی لیگ برتر بسکتبال فرق کرده است. حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی در روزهای آخر سال 92 از لیگ چین بازگشتند تا نایب‌قهرمان فصل قبل را همراهی کنند. آنها در این دور با هفت الماس قزوین بازی می‌کنند، تیمی که زیاد فنی نیست، اما دونده با خصوصیات جنگندگی است. بیشتر جنجال‌های فصل جاری لیگ برتر بسکتبال یک سرش هفت الماس بوده که ظاهرا مورد توجه فدراسیون بسکتبال نیز قرار دارد والا دلیلی نداشت رئیس فدراسیون بسکتبال روز شنبه هفدهم اسفند آن هم در نشست خبری باشگاه مهرام از بازی این تیم بویژه برابر پتروشیمی بندرامام دفاع کند. مهرام برای بازی فیزیکی با هفت الماس آماده شده و بیشتر به فکر سلامت بازیکنانش است تا آنها را برای بازی‌های سخت‌تر آماده نگه دارد. لیگ برتر بسکتبال به نقطه‌ای رسیده که هر گونه غفلت تاوان سختی دارد. 22 بازی گذشته و همچنین 6 بازی دور دوم، فرصت برای جبران باقی می‌گذاشت، اما از این مرحله به بعد درنگ تیم‌ها پشیمانی به بار می‌آورد.

از داربی جنوبی‌های لیگ برتر بسکتبال نوشتیم اما در روزهای آغازین سال در رقابت‌های بسکتبال باز هم داربی داریم که مرتبط می‌شود به اصفهان و بازی همشهری‌ها یعنی ذوب‌آهن و فولادماهان. سرمربیان دو تیم اصلا دوست نداشتند در این مرحله رودرروی هم قرار بگیرند و با توجه به حساسیت‌های موجود هر دو تیم کار سختی دارند.

فولادماهان قهرمان باشگاه‌های آسیا در نبردی حیثیتی پیش اهالی توپ و سبد اصفهان نمی‌خواهد کم بیاورد و قافیه را به ذوب‌آهن رقیب ببازد و از طرفی ذوب‌آهن باخت به فولادماهان بحران‌زده در لیگ برتر امسال را کسر شأن می‌داند. حالا بماند که غیر از این موارد نکات دیگری هم هست که بازی‌های پنجگانه دو تیم را جذاب‌تر می‌کند. بسکتبال اصفهان طاقت و ظرفیت دوقطبی بودن را در این سال‌ها نداشته و همیشه دستخوش اتفاقات تازه بوده است. فولاد ماهان در نبود ذوب‌آهن براحتی روزگار می‌گذراند، اما از روزی که این تیم دوباره به عرصه لیگ برتر بازگشت کری‌خوانی‌ها آغاز شد و هر کدام به فکر از میدان به در بردن یکدیگر هستند. بازی برگشت با آن همه حاشیه این نکته را ثابت کرد، حالا که دور، دور حذفی است و بازی‌ها هیجان بیشتری دارد، چه شود!

دانشگاه آزاد پرنوسان‌ترین تیم لیگ برتر بسکتبال به دیدار همیاری می‌رود. تیم زنجانی اوضاع خوبی در شب‌های قبل از عید نداشت، مگر این‌که شهرداری دراین چند وقت قلک پس‌انداز را شکسته باشد و پولی به دست بازیکنان این تیم رسیده باشد!

دانشگاه آزاد در این مرحله با دو بازیکن خارجی بازی می‌کند. آنها با این ترکیب بمراتب قوی‌تر می‌شوند و بازیکنان باتجربه آنها قواعد بازی‌های دور حذفی را می‌شناسند. برای دانشگاه آزاد مهم است که در همین دور اول بازی‌های حذفی، نوسانات بازی‌های فصل عادی را کنار بگذارد و با خیال راحت‌تری بازی‌های بعدی را برابر رقبای سخت‌تر دنبال کند. با وجود پتروشیمی بندرامام، مهرام و ذوب‌آهن، مربع قدرت لیگ برتر بسکتبال همراه دانشگاه آزاد کامل می‌شود و این تیم‌ها بخت نخست قهرمانی هستند، مگر اتفاق دیگری از نوع غیر‌منتظره روی دهد و پیش‌بینی‌ها تغییر کند.

جمع‌بندی دور دوم لیگ برتر بسکتبال:

گروه A

1ـ پتروشیمی بندرامام (6 بازی، 6 برد، بدون باخت، 12 امتیاز)

2ـ دانشگاه آزاد (6 بازی، 2 برد، 4 باخت، 8 امتیاز)

3ـ ماهان اصفهان (6 بازی، 2 برد، 4 باخت، 8 امتیاز)

4ـ هفت الماس قزوین (6 بازی، 2 برد، 4 باخت، 8 امتیاز)

گروه B

1ـ مهرام تهران (6 بازی، 6 برد، بدون باخت، 12 امتیاز)

2ـ ذوب‌آهن اصفهان (6 بازی، 4 برد، 2 باخت، 10 امتیاز)

3ـ همیاری زنجان (6 بازی، یک برد، 5 باخت، 7 امتیاز)

4ـ صنایع پتروشیمی ماهشهر (6 بازی، یک برد، 5 باخت، 7 امتیاز)

با توجه به جایگاه تیم‌ها در این دو جدول و طبق چگونگی برنامه تعیین شده از طرف سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال، برنامه دیدارها در مرحله دوم حذفی و برای تعیین تیم‌های صعود‌کننده به نیمه‌نهایی از این قرار است:

پتروشیمی بندرامام (تیم اول گروه A) ـ صنایع پتروشیمی ماهشهر (تیم چهارم گروه B)

مهرام تهران (تیم اول گروه B) ـ هفت الماس قزوین (تیم چهارم گروه A)

ذوب‌آهن اصفهان (تیم دوم گروه B) ـ فولاد ماهان (تیم سوم گروه A)

دانشگاه آزاد (تیم دوم گروه A) ـ همیاری زنجان (تیم چهارم گروه B)


محمد رضاپور / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها