اختلاف بر سر مالکیت زورو

شخصیت زورو در تلویزیون هم به اندازه سینما شهرت دارد و برنامه‌سازان تلویزیونی هم همیشه توجه ویژه‌ای به این قهرمان شورشی سیاهپوش داشته‌اند. رسانه تلویزیون طی دهه‌های گذشته در کشورهای مختلف جهان ماجراجویی‌های زورو را به صورت مجموعه‌های تلویزیونی مختلفی در آورده، که اکثر آنها با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌اند. به دلیل نوع شخصیت زورو و کارهایی که می‌کند، مخاطب اصلی بسیاری از این مجموعه‌ها، قشر سنی کودک و نوجوان بوده است.
کد خبر: ۶۵۵۴۹۶

معروف‌ترین «زوروی» تلویزیونی، محصول سال 1957 است و در حال حاضر لقب یکی از شاهکارهای کلاسیک تاریخ رسانه تلویزیون را گرفته است. این مجموعه کمدی ـ فانتزی و ماجراجویانه محصول واحد تلویزیونی کمپانی والت دیزنی است. جذابیت مجموعه و استقبال تماشاگران از آن، ‌باعث تولید بیش از پنج فصل زورو شد.

در کل 82 اپیزود مجموعه روی آنتن رفت و گامی ویلیامز در آن نقش دون دیه‌گو دلاوگا‌ (زورو)‌ را بازی کرد. مسئولان کمپانی والت دیزنی در زمان تولید فصل اول مجموعه دست و دلبازی زیادی به خرج دادند و برای هر اپیزود آن، رقمی بالای 70 هزار دلار خرج کردند.

چنین رقمی در آن دوران، حکم یک رقم کلان را داشت،‌ اما همزمان با پخش فصل اول و تولید فصل‌های بعدی،‌ تهیه‌کنندگانش دست به یک بازنگری زده و رقم هزینه‌ها را کاهش دادند. هیچ‌وقت این رقم به صورت دقیق اعلام نشد،‌ولی گفته می‌شود میزان کاهش رقم خیلی زیاد بوده است. با وجود استقبال بالای تماشاگران از زورو تولید و پخش آن سال 1959 متوقف شد. دلیل قطع پخش مجموعه، اختلاف کمپانی والت دیزنی با شبکه ABC بود. این شبکه ادعای مالکیت اصلی مجموعه را داشت و علیه کمپانی والت دیزنی به دادگاه شکایت کرد.

این اختلاف و شکایت طرفین از هم تا دو سال ادامه داشت و پس از آن، کمپانی والت‌دیزنی علاقه‌اش را برای تولید فصل‌های جدید مجموعه از دست داد و نکته جالب این که گای ویلیامز در طول این مدت (و با این‌که جلوی دوربین مجموعه ظاهر نشد)‌ دستمزد خود را به صورت کامل دریافت می‌کرد. سال 1990 هم مجموعه دیگری با نام زورو، به صورت محصول مشترک آمریکا و فرانسه تهیه شد. کل صحنه‌های این مجموعه در اسپانیا فیلمبرداری شد و دانکن رجر در آن در نقش زورو بازی کرد. تلویزیون سال 1981 هم یک مجموعه انیمیشنی موفق براساس ماجراجویی‌های زورو تهیه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها