معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مردم مراقب مخاطرات بهداشتی ناشی از خرید و نگهداری ماهی قرمز باشند و توصیه‌های بهداشتی را در این خصوص رعایت کنند.
کد خبر: ۶۵۴۷۵۱

به گزارش ایسنا، دکتر بابک عشرتی افزود: ماهی قرمز در صورتی که در ظروف نامناسب نگهداری شده و تغذیه نادرست و شرایط محیطی نامطلوب داشته باشد دچار بیماری می‌شود که این بیماری قابل سرایت به محیط زندگی و افراد خانواده است.

وی تاکید کرد: برخی از ماهی‌های قرمز مبتلا به انواع بیماری‌های آبزیان نظیر وجود لکه و زخم در بدن، باله‌های تاخورده بی‌رنگی فلس‌ها و نارسایی در چشم‌ها هستند که در صورت بروز چنین علائمی باید از محیط زندگی دور شوند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که تعویض آب تنگ ماهی قرمز در ظرفشویی موجب آلودگی می‌شود و بهتر است برای این کار حتما از دستکش استفاده و در محیط خارج از آشپزخانه انجام شود.

بیماری مزمن کبدی درمان نشده به سیروز ختم می‌شود

یک متخصص بیماری‌های داخلی معتقد است: در سال‌های آینده کبد چرب به یکی از عوامل مهم بروز سیروز کبدی تبدیل خواهد شد.

دکتر مهدی زبیری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سیروز نوعی اختلال در بافت کبد است که به صورت ایجاد توده و نودول در کبد خود را نشان می‌دهد و بعد از مدتی باعث می‌شود کبد عملکرد طبیعی خود را از دست دهد. سیروز در واقع انتهای بسیاری از بیماری‌های مزمن کبد است که با علل متفاوتی رخ می‌دهد و سرانجام به نارسایی کبد منجر خواهد شد و اگر بیمار نسبت به پیوند کبد اقدام نکند از بین می‌رود.

وی بیمار‌‌های ویروسی از جمله هپاتیت B و C را از مهم‌ترین زمینه‌های بروز سیروز کبدی خواند و تاکید کرد: سیروز کبدی در نهایت می‌تواند موجب نارسایی سایر اندام‌ها از جمله کلیه و ریه شود. متاسفانه سیروز کبدی درمان خاصی ندارد مگر این‌که بیماری زمینه‌ای عامل آن درمان شود یعنی فقط می‌توان با معالجه بیماری زمینه‌ای عامل آن روند سیروز را کاهش داد. پس باید کاری کنیم به بیماری‌های زمینه‌ای کبد مبتلا نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها