منابع غربی مدعی هستند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حزب الله موشک‌های عظیمی را به پایگاه‌های سری خود در مناطقی فراتر از منطقه اللیطانی منتقل کرده‌ است.
کد خبر: ۶۵۲۴۴۷
حزب الله چگونه اسرائیل را غافلگیر خواهد کرد؟

در پی حمله هفته گذشته اسرائیل به خاک لبنان در مرزهای این کشور با سرزمین های اشغالی که ادعا شد محموله‌های نظامی ای که برای این حزب از سوریه بار شده بود هدف قرار داده است، منابع آگاه دیپلماتیک می گویند که سازمان امنیت روسیه از طریق کانال های خاص از حزب الله خواسته است که اقدام به انجام عملیات تلافی جویانه نکند. همچنین گفته می شود که روس ها به امریکایی ها فشار آورده اند که آنها نیز به اسرائیلی ها و در راس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فشار بیاورند که در سایه وضعیت جاری در منطقه از هر گونه عملیات نظامی علیه حزب الله خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، به نقل از پایگاه خبری الافکار، فرماندهان حزب الله اخیرا تغییرات اساسی ای برای به روز رسانی توانایی های امنیتی خود در برابر اسرائیل انجام داده اند و حضور نظامی خود را در مرزهای لبنان تقویت کرده اند. همچنین منابع غربی مدعی هستند که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که حزب الله موشک های عظیمی را به پایگاه های سری خود در مناطقی فراتر از منطقه اللیطانی منتقل کرده است.

منابع امنیتی غربی همچنین می گویند که حزب الله توانسته است شبکه گسترده زیرزمینی ای در جنوب لبنان ایجاد کند که جایگزین تونل های زیرزمینی به کار گرفته شده در جریان جنگ 33 روزه در سال 2006 شده است. در آن جنگ این تونل ها عامل پیروزی و استواری این حزب در برابر اسرائیل شدند.

در عین حال منابع غربی می گویند که به اسرائیل هشدار داده اند که حزب الله علی رغم این که در جنگ گذشته پیروز میدان بوده است، درس های لازم را نیز از آن جنگ گرفته و با همکاری و هماهنگی کارشناسان زبده ایرانی توانسته توانایی های خود را به شدت افزایش داده و در صورت بروز هر گونه جنگ احتمالی اسرائیل را به شدت غافلگیر کند. به گونه ای که پیش بینی می شود در صورت حمله هوایی احتمالی اسرائیل به مواضع حزب الله کمترین خسارت به پایگاه های نظامی این حزب وارد آید که نشان از توانایی های بالای امنیتی حزب الله دارد.

در همین رابطه منابع امنیتی می گویند که اسرائیل کوبیدن بر طبل جنگ را افزایش داده و بر اساس گزارش های رسیده احتمالا جنگی را علیه حزب الله در ماه ژوئن آینده به رغم مخالفت امریکا آغاز خواهد کرد. هم زمان اسرائیل نیروهای نظامی خود را در مرزهای شمالی خود با لبنان تقویت کرده که این مساله احتمال بروز جنگ در آینده نزدیک را افزایش داده است.

«آن چه اسرائیل را بسیار نگران کرده انتقال جنگ به زیر زمین در صورت بروز هر گونه جنگ احتمالی با حزب الله است. کارشناسان نظامی می گویند که حزب الله توانسته تونل های زیر زمینی طولانی، پیچیده و گسترده ای را در مناطق مختلف مرزی با اسرائیل ایجاد کند که این مساله می تواند هر گونه جنگ احتمالی ای را از روی زمین به زیر زمین منتقل کند.»

در عین حال حزب الله نیز توانایی های امنیتی خود را تقویت کرده و نیروهای خود را به حالت آماده باش کامل در آورده است. همچنین اتاق عملیات خود را در مناطق مختلف جنوبی فعال کرده و حضور نظامی خود را در منطقه بقاع غربی و مرزهای لبنان و اسرائیل افزایش داده است. به گفته منابع امنیتی حزب الله تقویت جبهه بقاع غربی را بسیار پراهمیت می داند چرا که به اعتقاد آن خطرناک ترین گذرگاه مرزی است که در کرانه راه دمشق واقع شده و می تواند به سناریوی گسترده نظامی اسرائیل در آن منطقه تبدیل شود.

به گفته منابع آگاه ارتش اسرائیل در حال بررسی و برنامه ریزی چگونگی حمله کوتاه مدت و شدید به پایگاه های حزب الله در یک عملیات مشترک زمینی و هوایی گسترده است. برای همین منظور سازمان های امنیتی جدیدی را فعال کرده و قصد دارد از سلاح های دقیق الکترونیکی برای حمله به محل های احتمالی موشک های استقرار یافته حزب الله استفاده کند. اسرائیل مدعی است که حزب الله به تازگی موشک های پیشرفته ای را از سوریه دریافت کرده که توانایی های نظامی آن را برای سال ها به شدت افزایش داده است. برای همین حمله به این محموله های نظامی در اولویت نخست هر گونه جنگ احتمالی با حزب الله خواهد بود.

این در حالی است که اسرائیل بارها محموله های نظامی متعددی را که ادعا می کرد موشک های پیشرفته از سوریه به حزب الله می فرستادند را بمباران کرده است اما با این وجود مقام های اسرائیلی مدعی هستند که به رغم همه این کارها حزب الله توانسته به موشک های پیشرفته به ویژه موشک های پیشرفته ضد ناو یاخونت روسی دست یابد. مساله ای که می تواند اسرائیل را در جنگ دریایی با حزب الله با ناکامی مواجه کند.

در این میان آن چه اسرائیل را بسیار نگران کرده انتقال جنگ به زیر زمین در صورت بروز هر گونه جنگ احتمالی با حزب الله است. کارشناسان نظامی می گویند که حزب الله توانسته تونل های زیر زمینی طولانی، پیچیده و گسترده ای را در مناطق مختلف مرزی با اسرائیل ایجاد کند که این مساله می تواند هر گونه جنگ احتمالی ای را از روی زمین به زیر زمین منتقل کند. در حالی که اسرائیل کماندوهای آموزش دیده لازم یا توانایی های نظامی بالا برای جنگیدن در درون این تونل ها با حزب الله را ندارد. برای همین کارشناسان معتقدند در صورت آغاز هر گونه جنگی از سوی اسرائیل علیه حزب الله، نیروهای رژیم صهیونیستی از توانایی های حزب الله به شدت شوکه خواهند شد و ممکن است متحمل شکست سنگینی در برابر حزب الله شوند که بسیار شدیدتر از جنگ 33 روزه در سال 2006 خواهد بود. در این صورت این پیروزی می تواند به تقویت بیش از پیش محور ایران – حزب الله – سوریه بینجامد و اسرائیل را به شدت سرخورده و منزوی کند.(دیپلماسی ایرانی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
۰
۰
*** درود بر حزب الله ***
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۰
۰
خیلی خوب بود از توانایی های حزب الله بیشتر بنویس

نیازمندی ها