منابع پاکستانی از آزادی مرزبانان ایرانی در عملیات ارتش این کشور خبر داده بودند

اخبار ضد و نقیض از آزادی مرزبانان ایرانی

بیش از سه هفته پس از ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی در مرز ایران و پاکستان، روز گذشته خبرهای ضدونقیضی درباره آزادی این سربازان منتشر شد و هر چند برخی منابع پاکستانی اعلام کردند که این گروگان‌ها در عملیات ارتش پاکستان آزاد شده‌اند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ‌یک از وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این خبر را تائید نکردند. البته دیشب برخی خبرگزاری‌ها‌ خبری را به نقل از سردار مسعود جزایری، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در تائید آزادی سربازان ایرانی منتشر کردند که البته دقایقی بعد در گفت‌وگوی وی با واحد مرکزی خبر تکذیب شد. اما با وجود این اخبار ضد و نقیض در این زمینه، دیروز به خبر اصلی بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌ها تبدیل شده بود.
کد خبر: ۶۵۱۱۸۵

در همین خصوص رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی با مقامات ایالت بلوچستان پاکستان توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد و هر چند عصر دیروز گفت که آزادی پنج مرزبان ربوده شده را تا به این لحظه به شکل رسمی تائید نمی‌کنم، اما این را هم اضافه کرد، عملیاتی را که پاکستانی‌ها برای آزادی مرزبانان انجام داده‌اند، تائید می‌کنم.

آن گونه که علی‌اصغر میرشکاری، معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان به ایسنا گفته، خبر آزادی پنج مرزبان ربوده شده ایرانی از سوی خان‌وصی، سخنگوی نیروهای مرزبانی ایالت بلوچستان پاکستان اعلام شده است. این درحالی است که سفیر ایران در اسلام‌آباد به فارس گفته است: پاکستان هنوز خبر آزادی مرزبانان ایرانی را تائید نکرده است.

به نظر می‌رسد عملیات نیروهای پاکستانی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی تحت‌تاثیر مذاکره هیات ایرانی بوده که سی‌ام بهمن راهی ایالت بلوچستان پاکستان شده بود.

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی با مقامات ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به اقدامات دیپلماتیک برای آزادی سربازان گروگان گرفته شده، با بیان این که در این جلسه موضوعات مهمی بویژه درباره آزادسازی مرزبانان ربوده شده مطرح شد، گفت: در این جلسه مقامات ایالت بلوچستان به ما قول دادند تا با انجام عملیاتی مرزبانان کشورمان را آزاد کرده و به ایران منتقل کنند.

در همین حال بی.‌بی.‌سی گزارش کرده است که در عملیات ارتش پاکستان بر ضد جیش‌العدل ١١ تبعه غیرپاکستانی از جمله هشت ایرانی در اختیار نیروهای پاکستانی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، هویت ایرانیان بازداشت شده روشن نیست و سه بازداشتی دیگر هم اهل تانزانیا و یمن هستند. خبرگزاری فارس هم نوشته است که در عملیات نیروهای مرزی پاکستان 13موشک و تعداد زیادی فشنگ و سلاح خودکار از شبه‌نظامیان به غنیمت گرفته شد.

برخی منابع اعلام کردند که در این عملیات سربازان ایرانی آزاد شده‌اند و نماینده ایرانشهر نیز این خبر را تائید کرده، اما نماینده مردم زابل گفته است که هنوز منابع خبری در مرزبانی ایران این اخبار را تائید نکرده‌اند. سیدباقر حسینی گفت: اخباری که در مورد آزادی مرزبانان ایران مطرح شده به نقل از مسئولان پاکستانی بوده است که هنوز مورد تائید نیست و در این زمینه باید هنگ مرزی خبری به ما بدهد تا آن را تائید کنیم. محمدسعید اربابی، نماینده ایرانشهر اما گفته است: آزادی سربازان ایرانی قطعی است، اما نحوه یا جزئیاتش بزودی اعلام خواهد شد.

یک منبع آگاه در وزارت کشور هم اعلام کرده است که این خبر قطعیت ندارد و شاید گروگان‌های ایرانی آزاد شده مربوط به گروگان‌های مواد مخدر باشند و نه مرزبانان ایرانی. با وجود این معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفته است: مقامات پاکستانی در این باره اظهار کرده‌اند خبرهای خوشی برای ایرانیان دارند. به گزارش مهر، علی‌اصغر جمشیدنژاد ادامه داد: به احتمال خیلی زیاد مرزبانان ایرانی از سوی نیروهای پاکستانی آزاد شده‌اند از این رو جزئیات این ماجرا در دست بررسی است.

وی ادامه داد: شواهد، دلالت بر آزاد شدن مرزبانان ایرانی دارد بنابراین جزئیات این خبر در صورت تائید نهایی به اطلاع عموم مردم از طریق رسانه‌ها خواهد رسید.

با وجود این سفارت ایران در پاکستان اعلام کرد با انتشار اخبار اولیه آزادی این مرزبانان، موضوع را به طور رسمی از وزارت خارجه پاکستان دنبال کرده و خواستار توضیح در این باره شده است. سفارت کشورمان اعلام کرد، پیگیر اخبار دقیق در ارتباط با آخرین وضع این مرزبانان است. سفیر ایران در پاکستان گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده از کانال‌های رسمی پاکستان، تاکنون صحت خبر آزادی مرزبانان ایرانی تائید نشده است. علیرضا حقیقیان، سفیر ایران در اسلام‌آباد اظهار کرد: این موضوع همچنان در دست پیگیری است و در صورت دریافت هرگونه خبری از وضع مرزبانان کشورمان آن را منتشر خواهیم کرد.

همچنین از سوی استانداری سیستان و بلوچستان این موضوع اعلام شد که هیات اعزام شده به بلوچستان پاکستان که مدت ماموریتش به پایان رسیده، اکنون در حال رایزنی و پیگیری اخبار مربوط به صحت و سقم این خبر است. حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز با بیان این‌که هنوز خبر رسمی در این باره اعلام نشده است، گفت: تا جایی‌که مسئولان پاکستانی گفتند ارتش پاکستان در خاک خود عملیاتی انجام داده و بزودی خبرهای خوشی اعلام خواهد شد. همچنین استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خبر آزادی سربازان گروگان‌ گرفته شده را رد نمی‌کنم و تائید این موضوع نیز منوط به این است که مقامات رسمی از ایالت بلوچستان پاکستان این خبر را تائید کنند. اوسط هاشمی درباره صحت و سقم خبر آزادی سربازان گروگان گرفته شده از سوی جیش‌العدل گفت: هیاتی که پیش از این به بلوچستان پاکستان اعزام شده بود، اکنون در حال ارتباط و رایزنی با همتاهای خود است و در تماس هستند تا میزان صحت و سقم این خبر را بررسی کنند. وی افزود: با توجه به جریانی که در این باره شکل گرفته و با توجه به ارتباطاتی که ما داشته‌ایم، من به نتایج این رایزنی‌ها و همچنین آزادی سربازان امیدوارم.

دادستان زاهدان نیز گفت که خبر آزادی پنج مرزبان ایرانی را نه تائید و نه تکذیب می‌کنیم. محمد مرزیه گفت:‌ ما نیز این خبر را از منابع مختلف شنیده‌ایم و از نیروهای امنیتی خواسته‌ایم تا خبر موثقی در این باره به ما اعلام کنند و اکنون خواهان فرصت برای پیگیری این خبر هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان نیز در همین خصوص گفت: درباره خبر منتشر شده مبنی بر آزادی مرزبانان ایرانی اطلاع دقیقی ندارم. گفتنی است؛ تا لحظه تنظیم این گزارش در شب گذشته، موضوع آزادی قطعی مرزبانان از سوی منابع رسمی تائید یا تکذیب نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها