این حمام تاریخی هیچ نگهبان و محافظی ندارد

سرقت کتیبه 400 ساله حمام گارزان جهرم

کتیبه 400 ساله حمام تاریخی گارزان در شهرستان جهرم فارس چند روز پیش به سرقت رفت.
کد خبر: ۶۴۶۳۴۷

جهرم در فاصله 185 کیلومتری شیراز قرار دارد و از بناهای تاریخی متعددی برخوردار است. یکی از شاخص‌ترین این بناها غار سنگ‌شکنان یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست کند جهان است. حمام‌های تاریخی این شهرستان نیز معروف است.

مسعود منیعاتی، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس درباره این حمام به مهر گفت: این حمام که در محله قدیمی شهرستان جهرم واقع شده به دلیل نبود نگهبان و محافظ به یک زباله دانی تبدیل شده است و حتی تاکنون اقدامی هم برای ثبت آن صورت نگرفته است، علاوه بر این حدود پنج حمام تاریخی دیگر در این شهرستان وجود دارد که از آنها نیز نگهداری نمی‌شود و همه این بنا‌ها به زباله‌دانی تبدیل شده‌اند، به این دلیل یعنی نبود نگهبان افراد سودجو توانستند براحتی کتیبه را به سرقت ببرند.وی با اشاره به وجود بناهای تاریخی بسیار در این شهرستان بر ضرورت تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی جهرم به اداره تاکید کرد و گفت: با اختصاص اعتبار و نیرو می‌توان از تخریب این بناها جلوگیری کرد.

منیعاتی افزود: در گذشته در حمام‌های تاریخی مراسم و آیین‌های مختلفی نظیر حنابندان اجرا می‌شد، به این دلیل این حمام‌ها هم از نظر فیزیکی دارای قدمت تاریخی هستند و هم از لحاظ میراث معنوی در خود، گذشته تاریخی قابل توجهی را جای داده‌اند، از این‌رو باید نسبت به حفظ و احیای آنها توجه جدی داشت.

مسیح عادل‌پور، نماینده میراث فرهنگی جهرم نیز با تائید سرقت کتیبه ورودی حمام گارزان گفت: پیگیری‌های لازم انجام شده و قرار است بزودی مراحل قانونی برای شناسایی و دستگیری سارقان انجام شود.وی درباره علت ثبت ملی نشدن این بنا افزود: متاسفانه این بنا دارای چند وارث است که هرکدام نظرات متفاوتی دارند، به همین دلیل تاکنون موفق به جلب رضایت آنها برای ثبت این حمام نشده‌ایم.

نماینده میراث فرهنگی جهرم ادامه داد: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری مقرر شده بود که نسبت به ساماندهی این بنا اقدام شود و حتی قرار بود پس از مرمت، این بنا به بازارچه سنتی تبدیل شود که متاسفانه افراد سودجو زودتر اقدام به سرقت کتیبه ورودی حمام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها